Foreign Policy Analysis

A.Y. 2019/2020
Lesson for
6
Max ECTS
40
Overall hours
SSD
SPS/04
Language
Italian
Learning objectives
Lo scopo del corso è quello di introdurre gli studenti allo studio della Foreign policy analysis. In primo luogo, si prefigge di delineare la natura e l'ambito di studio della disciplina: il suo rapporto con le teorie di Relazioni Internazionali e con la politica comparata. In secondo luogo, presenta i tre livelli di analisi attraverso cui le decisioni di politica estera possono essere interpretate: l'individualismo metodologico, il comportamento degli stati e il sistema internazionale. In terzo luogo, approfondisce i principali filoni di studio della disciplina: il decision-making applicato alla politica estera; le teorie dell'organizzazione e della burocrazia; gli approcci culturali, psicologici e relativi all'identità nazionale. I vari orientamenti teorici saranno esaminati attraverso il riferimento di casi-studio (come ad esempio la crisi missilistica di Cuba e la guerra degli Stati Uniti in Iraq nel 2003). Infine, il corso si concentrerà sulla politica estera delle democrazie, indagando tanto le peculiarità quanto le similitudine rispetto agli stati non-democratici.

Course structure and Syllabus

Active edition
Yes
Responsible
Unità didattica 1
SPS/04 - POLITICAL SCIENCE - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Unità didattica 2
SPS/04 - POLITICAL SCIENCE - University credits: 3
Lessons: 20 hours
ATTENDING STUDENTS
Unità didattica 1
Syllabus
The first half of the course is focused on an introduction of the discipline, its specific object of analysis, its evolution and its main analytical approaches. The analitycal models derived from those approaches are constantly accompanied by historical case-studies.
Unità didattica 2
Syllabus
The second half of the course deals with several analitycal models and the relative case-studies (for example: the Cuban missile crisis and the bureaucratic-organization models; the Sigonella crisis and the two-level games: the Yom Kippur War and the cognitive analisys of decision-making process; Italian foreign policy).
NON-ATTENDING STUDENTS
Unità didattica 1
Syllabus
The first half of the course is focused on an introduction of the discipline, its specific object of analysis, its evolution and its main analytical approaches. The analitycal models derived from those approaches are constantly accompanied by historical case-studies. Non-attendant students are suggested to read first the theoretical material of the first part of the course and only consequently look at further case-specific readings.
Unità didattica 2
Syllabus
The second part of the course is focused on various case-studies that the student will study - after having familiarized with the theoretical readings - choosing among the readings suggested in the programme.

Il secondo modulo si concentra su una serie casi studio di riferimento che lo studente affronterà, dopo aver studiato la parte teorica del primo modulo, sulla base delle letture a scelta inserite nel programma.
Lesson period
Third trimester
Lesson period
Third trimester
Assessment methods
Esame
Assessment result
voto verbalizzato in trentesimi
Professor(s)