Online game design

A.Y. 2017/2018
Lesson for
6
Max ECTS
64
Overall hours
Language
English
Learning objectives
L'insegnamento di "Organizzazione ed infrastrutture per giochi online" ha l'obiettivo di trasmettere le conoscenze di base necessarie alla progettazione e allo sviluppo di giochi online multiutente.
ATTENZIONE: In base ad una convenzione con il Politecnico di Milano, un numero limitato di studenti, potrà seguire le lezioni e sostenere l'esame dei seguenti insegnamenti attivati presso il Politecnico di Milano:
- Videogame design and programming, primo semestre (prof. Pier Luca LANZI)
- Game design, secondo semestre (prof. ssa Maresa Bertolo)
Gli studenti interessati dovranno contattare la Segreteria Didattica del CCD di Scienze e Tecnologie Informatiche.

Course structure and Syllabus

Active edition
Yes
Responsible
Laboratories: 32 hours
Lessons: 32 hours
Syllabus
In the organization section the following aspects of game design will be investigated:
Background:
- What a game is and how to entertain players
- History and taxonomy of video games
- Main charcateristics of an online mutiplayer game
- Industry structure and production process

Game design basics:

- The structure of games
Game design process
- Peculiarities of online multiplayer games
- Playtesting and prototyping


In the Infrastructures section the following aspects of online games will be investigated:

- General features and organization of supporting infrastructures
- Communication approaches: Client-Server and Peer-to-Peer
- Issues in real-time communication
- Issues related to mobile data networks
- Upward and downward scalability
- Issues related to security management
Lesson period
Second semester
Lesson period
Second semester
Assessment methods
Esame
Assessment result
voto verbalizzato in trentesimi
Professor(s)
Reception:
room S222, D.I. via Comelico, 39 Milano - Italy