Comparative public law

Course syllabus and organization

Cognomi A-L

Responsible
Lesson period
First semester
Course syllabus
The course will cover modern constitutional law considering, in particular, its historical evolution and current issues. Specific attention will be paid to constitutional rights in selected western countries.
The course is divided in three sections:
1. theoretical notions on comparative public law, definition of the comparative method, identification of institutional models;
2. constitutional systems of selected western countries, with specific reference to their historical evolution and current issues;
3. examples of the application of the comparative method, considering constitutional rights as interpreted and safeguarded by constitutional case law and legislation.

More information on the unit as well as supplementary learning materials will be provided through the Ariel website http://lviolinidc.ariel.ctu.unimi.it/.

Enquiries on the unit shall be sent to: corsi.violini@unimi.it.

Expected learning outcomes (according to Dublin Descriptors):
· Knowledge and understanding: students shall know the basic aspects of the comparative method and the institutional structure of the selected legal systems;
· Applying knowledge and understanding: students shall be able to employ notions and methods acquired during the course to ongoing case law or to pending constitutional reforms;
· Making judgements: students shall be able to make accurate judgments on public comparative law issues;
· Communication: students shall be able to express notions and opinions correctly, using the appropriate terminology;
· Lifelong learning skills: students shall acquire good individual study skills;

Assessment method:

The final exam will be oral.
Students attending class can take a multiple choice test on subjects covered in class. Those passing the test, at the final exam, will be assessed only on specific texts (see below).

N.B.:
Knowledge of the Italian constitutional law is required.

Required texts:

6 CFU exam:

Students not attending class:
· A. Bardusco, F. Furlan, M. Iacometti, C. Martinelli, G. Vigevani, M. P. Viviani, Costituzioni comparate, Giappichelli, Torino, 2013.
· L. Violini (a cura di), Temi e Problemi di Diritto Pubblico Comparato, Maggioli editore, 2014
· one of the following two: L.P. Vanoni, Federalismo, regionalismo e sussidiarietà. Forme di limitazione al potere centrale, Torino, Giappichelli, 2009 e A. Osti, Persona e democrazia liberale. Con una lezione di Lorenza Violini, Torino, Giappichelli, 2013

Students attending class (in addition to subjects covered in class)
· L. Violini (a cura di), Temi e Problemi di Diritto Pubblico Comparato, Maggioli editore, 2014
· one of the following two: L.P. Vanoni, Federalismo, regionalismo e sussidiarietà. Forme di limitazione al potere centrale, Torino, Giappichelli, 2009 e A. Osti, Persona e democrazia liberale. Con una lezione di Lorenza Violini, Torino, Giappichelli, 2013

Students who have passed the multiple choice test:
· one of the following to: L.P. Vanoni, Federalismo, regionalismo e sussidiarietà. Forme di limitazione al potere centrale, Torino, Giappichelli, 2009 e A. Osti, Persona e democrazia liberale. Con una lezione di Lorenza Violini, Torino, Giappichelli, 2013


9 CFU exam:

Students not attending class:
· G. Bognetti, Diritto costituzionale comparato. Approccio metodologico, Modena, Mucchi editore, 2011.
· G. Bognetti, La divisione dei poteri, Milano, Giuffrè 2001 (o ultima edizione disponibile)
· A. Bardusco, F. Furlan, M. Iacometti, C. Martinelli, G. Vigevani, M. P. Viviani, Costituzioni comparate, Giappichelli, Torino, 2013.
· L. Violini (a cura di), Temi e Problemi di Diritto Pubblico Comparato, Maggioli editore, 2014
· S. Ninatti, Ai confini dell'identità costituzionale. Dinamiche familiari e integrazione europea, Torino, Giappichelli, 2012.

Students attending class (in addition to subjects covered in class)
· G. Bognetti, La divisione dei poteri, Milano, Giuffrè 2001 (o ultima edizione disponibile)
· L. Violini (a cura di), Temi e Problemi di Diritto Pubblico Comparato, Maggioli editore, 2014
· S. Ninatti, Ai confini dell'identità costituzionale. Dinamiche familiari e integrazione europea, Torino, Giappichelli, 2012.

Students who have passed the multiple choice test:
· G. Bognetti, La divisione dei poteri, Milano, Giuffrè 2001 (o ultima edizione disponibile)
· S. Ninatti, Ai confini dell'identità costituzionale. Dinamiche familiari e integrazione europea, Torino, Giappichelli, 2012.
IUS/21 - COMPARATIVE PUBLIC LAW - University credits: 9
Lessons: 63 hours

Cognomi M-Z

Responsible
Lesson period
First semester
IUS/21 - COMPARATIVE PUBLIC LAW - University credits: 9
Lessons: 63 hours
Professor: Iacometti Miryam
Professor(s)
Reception:
Tuesday, 15,45 - Please confirm the meeting with a mail
Reception:
To schedule an appointment write to lorenza.violini@unimi.it
On Microsoft Teams