Functional cognitive and restorative neurosciences in normal and dysfunctional brain
A.A. 2018/2019
Obiettivi formativi
Non definiti
Risultati apprendimento attesi
Non definiti
Periodo: annuale
Modalità di valutazione: Esame
Giudizio di valutazione: voto verbalizzato in trentesimi
Corso singolo
Questo insegnamento non può essere seguito come corso singolo. Puoi trovare gli insegnamenti disponibili consultando il catalogo corsi singoli.
Programma e organizzazione didattica
Edizione unica
Programma
Programma del modulo:
Main Topics:
· Conceptual basis of adaptation in the brain
· Neuronal and synaptic plasticity
· Plasticity in development, health and diseases
· Morphological and functional methods of brain imaging (MRI, PET) and EEG in normal and dysfunctional conditions
· Main neurodegenerative disorders
· Methods to tackle human brain functions and dysfunctions.
· Neural cells and neural circuits
· The tripartite synapse
· Brain areas involved in cognition: the anatomical perspective
· Neuronal development and differentiation MDL
· Neurogenesis in adult
· The excitatory and inhibitory synapse with concepts of molecular dynamics
· Synaptic plasticity,
· Structural plasticity
· Learning and memory
· Place cells and Grid cells, the principle of space perception
· Analysing learning and memory
· How to study learning and memory in humans MDL
· Neural basis of decision making
· The dysfunctional synapse: Synaptopathies
· Abnormal functional and structural plasticity in neurodevelopmental disorders EM
· Concepts of neurodegeneration
· Principles of BMI
· Principles of neuroenhancements
· Principles of brain reserach and addiction disorders
· Physical exercise and brain research.
Main Topics:
· Conceptual basis of adaptation in the brain
· Neuronal and synaptic plasticity
· Plasticity in development, health and diseases
· Morphological and functional methods of brain imaging (MRI, PET) and EEG in normal and dysfunctional conditions
· Main neurodegenerative disorders
· Methods to tackle human brain functions and dysfunctions.
· Neural cells and neural circuits
· The tripartite synapse
· Brain areas involved in cognition: the anatomical perspective
· Neuronal development and differentiation MDL
· Neurogenesis in adult
· The excitatory and inhibitory synapse with concepts of molecular dynamics
· Synaptic plasticity,
· Structural plasticity
· Learning and memory
· Place cells and Grid cells, the principle of space perception
· Analysing learning and memory
· How to study learning and memory in humans MDL
· Neural basis of decision making
· The dysfunctional synapse: Synaptopathies
· Abnormal functional and structural plasticity in neurodevelopmental disorders EM
· Concepts of neurodegeneration
· Principles of BMI
· Principles of neuroenhancements
· Principles of brain reserach and addiction disorders
· Physical exercise and brain research.
Prerequisiti
Modalità di erogazione del corso di insegnamento:
Lezioni.
Modalità di svolgimento dell'esame di profitto:
La verifica finale delle conoscenze e competenze acquisite avverrà attraverso una prova scritta e un breve colloquio orale. La prova scritta sarà strutturata in forma di domande aperte. Tali domande consentiranno la verifica delle capacità di comprensione dei processi di plasticità funzionale e strutturale e la verifica del livello di comprensione dello studente di tali processo e del loro significato fisio-patologico. Il colloquio permetterà di verificare le abilità comunicative e l'appropriatezza nell'utilizzo del linguaggio scientifico specifico."
Lezioni.
Modalità di svolgimento dell'esame di profitto:
La verifica finale delle conoscenze e competenze acquisite avverrà attraverso una prova scritta e un breve colloquio orale. La prova scritta sarà strutturata in forma di domande aperte. Tali domande consentiranno la verifica delle capacità di comprensione dei processi di plasticità funzionale e strutturale e la verifica del livello di comprensione dello studente di tali processo e del loro significato fisio-patologico. Il colloquio permetterà di verificare le abilità comunicative e l'appropriatezza nell'utilizzo del linguaggio scientifico specifico."
Materiale di riferimento
Bibliografia:
Cellular and Molecular Pharmacology
F Clementi G Fumagalli
EDRA
and for consultation
Principles of neuroscience
Kandel - Schwartz, Jessel
Cellular and Molecular Pharmacology
F Clementi G Fumagalli
EDRA
and for consultation
Principles of neuroscience
Kandel - Schwartz, Jessel
Docente/i
Ricevimento:
Previo appuntamento telefonico