Language in politics

A.A. 2018/2019
9
Crediti massimi
60
Ore totali
SSD
L-LIN/12
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
Il corso illustra gli usi della lingua inglese nell'ambito della comunicazione politica contemporanea, analizzando contesti diversi ma correlati, dall'arena pubblica e dalle sedi istituzionali ai news media e i social networks. Tra gli aspetti linguistici, discorsivi e culturali dei messaggi, particolare attenzione è riservata all'impiego della metafora concettuale. I testi utilizzati discutono di alcuni case study di grande attualità.
Risultati apprendimento attesi
Non definiti
Corso singolo

Questo insegnamento non può essere seguito come corso singolo. Puoi trovare gli insegnamenti disponibili consultando il catalogo corsi singoli.

Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Periodo
Secondo trimestre

Programma
The course will be comprised of three modules:
Module 1
· Collocations, Conceptual Metaphor and Critical Discourse Analysis

Module 2
· Political Messages in Old and New Media

Module 3
· The Language of Politics and the Politics of Language
Informazioni sul programma
All the course material will be made available on the Ariel website. Please feel free to contact me at [email protected] at any time.
Propedeuticità
· Il livello di conoscenza della lingua inglese richiesto in ingresso corrisponde al livello B2 ('Vantage') del Quadro Comune Europeo di Riferimento stabilito dal Consiglio d'Europa.

· The entry level required is B2 in English (Common European Framework of Reference for Languages).
Prerequisiti
Il livello di conoscenza della lingua inglese richiesto in ingresso corrisponde al livello B2 ('Vantage') del Quadro Comune Europeo di Riferimento stabilito dal Consiglio d'Europa.
Alla fine del corso, il livello di conoscenza della lingua inglese richiesto è il livello C1 ('Effective Operational Proficiency') del Quadro Comune Europeo di Riferimento, stabilito dal Consiglio d'Europa; il livello C1 non è tuttavia condizione sufficiente in quanto è richiesta la padronanza delle skill trattate durante il corso. Per questo motivo le certificazioni internazionali non vengono accettate in sostituzione di una parte dell'esame.

L'esame finale sarà scritto e orale e prevede un giudizio in finale in trentesimi. La prova scritta, svolta senza dizionario, consisterà in:
1) test di diversa tipologia (multiple choice, matching, gap filling, open questions, ecc. ).
2) information transfer: ascolto di un breve testo e completamento di tabella e/o risposta a quesiti aperti.
La prova orale dell'esame comprenderà una presentazione orale su un argomento a scelta, attinente al corso di laurea.
Il candidato dovrà presentare al momento del colloquio d'esame un dossier contenente dieci articoli / testi di almeno 500 parole ciascuno, tratti da edizioni cartacee o da siti Internet, relativi ad un argomento specialistico di loro scelta (e.g. un personaggio pubblico, un'istituzione, una ONG, un evento, ecc.) e organizzati in un percorso concettuale, completo i riferimenti bibliografici. Nel colloquio verranno poste domande sull'argomento scelto, i metodi utilizzati e la pianificazione e preparazione della presentazione.

· Prerequisites and exam format
The entry level of English competence required is B2 (Common European Framework of Reference for Languages).
The English competence expected at the end of the course is C1 (Common European Framework of Reference for Languages). However, C1 competence in itself is not sufficient as it needs to be integrated with specific research and business communication skills, as described in the programme. Accordingly, no international certification will be accepted as a substitute for any part of the exam.

The exam has a written and spoken section.

The written section (without dictionary) includes:
1. Language check (grammar, vocabulary) with open /close questions.
2. Information transfer: listening with open/close exercises.
3. Test with open/close exercises on course content and skills.

The spoken section of the exam will be a presentation of a printed collection of 10 articles/texts of at least 500 words each, retrieved on line or from paper texts, all on a specific subject of the student's choice (e.g. a public figure, an institution, an NGO, an event, etc). The student must select and organize the material according to a specific concept map and provide a list of references used (with at least 3 different sources).
During the interview, students will be asked questions on the subject chosen, the methods used in conducting the project and the planning and preparation of the presentation.
Materiale di riferimento
Module 1
1. Bratoz, Silva (2012), "Slovenian and US Elections in Metaphors: A Cross-linguistic Perspective", Critical Approaches to Discourse Analysis across Disciplines, http://cadaad.net/journal Vol. 5 (2): 120 - 136 ISSN: 1752-3079
2. Bruffell, Hilary (2017) "Pride and Prejudice: The role of self-efficacy in stigma" , Critical Approaches to Discourse Analysis across Disciplines, www.cadaadjournal.com Vol. 9 (2): 23 - 40
Lakoff, George and Mark Johnson (1980, 2nd ed. 2003), "Metaphors We Live By". London: Univ. of Chicago Press.
3. Lawton, Rachele (2013), "Speak English or Go Home: The Anti- Immigrant Discourse of the American 'English Only' Movement," Critical Approaches to Discourse Analysis across Disciplines, http://cadaad.net/journal Vol. 7 (1): 100 - 122 ISSN: 1752-3079
4. Schubert, Christoph (2017), "Constructing Mexican Stereotypes: Telecinematic Discourse and Donald Trump's Campaign Rhetoric," Critical Approaches to Discourse Analysis across Disciplines, http://cadaadjournal.com/ Vol 8 (2): 37 - 57
5. Walker, Brian and Tatyana Karpenko-Seccombe (2017), "Speech Presentation and Summary in the BBC News Online Coverage of a Russian TV Interview with Vladimir Putin," Critical Approaches to Discourse Analysis across Disciplines, www.cadaadjournal.com Vol. 9 (2): 79 - 96
6. Wirth-Koliba, Victoria (2016), "The Diverse and Dynamic World of 'Us' and 'Them' in Political Discourse," Critical Approaches to Discourse Analysis across Disciplines, http://cadaad.net/ejournal Vol. 8 (1): 23 - 37

Module 2
· Gurevitch, Michael, Stephen Coleman, and Jay G. Blumler (2009), "Political Communication: Old and New Media Relationships," Annals of the American Academy of Political and Social Science, Vol. 625 (1), 164-181.

Module 3
1. Dunmire, Patricia (2012), "Political Discourse Analysis: Exploring the Language of Politics and the Politics of Language," Language and Linguistics Compass 6/11: 735-751
2. Fairclough, Norman (2003), "'Political Correctness': The Politics of Culture and Language" Discourse & Society, Vol 14 (1): 17-28.
3. Fukuyama, Francis (2012): "The Future of History," Foreign Affairs, Vol. 91 (1): 53-61
4. Horváth, Juraj (2009), "Critical Discourse Analysis of Obama's Political Discourse," University of Presov, Slovakia
L-LIN/12 - LINGUA E TRADUZIONE - LINGUA INGLESE - CFU: 9
Lezioni: 60 ore
Docente: Ahmed Jalise