Comparative social systems

A.A. 2019/2020
6
Crediti massimi
40
Ore totali
SSD
SPS/07
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
The course aims at providing suitable theoretical and analytical tools for the analysis of comparative social systems according to the main scientific approaches. Particular attention will be devoted to the main authors who have systematically dealt with concepts such as structure and social system and reflected on the interactions existing among different levels (macro vs. micro). Moreover, the comparison among different social systems will also focus on new issues such as those related to the field of migration, unemployment, and cultural diversity through a wide-ranging overview on a number of systemic variables (structural, relational, discursive, etc.) which play a crucial role in influencing actors' attitudes and conducts.
Risultati apprendimento attesi
At the end of the course, students should have pursued:
1. General competences
Knowledge and understanding of the main sociological approaches for the comparative study of social systems. Critical understanding of the main concepts related to the study of social systems (such as, inter alia, structure, system, order, episteme, habitus and structuration). Understanding of the effects of social systems on actors' attitudes and behaviours and of the restructuring of the system thanks to the agents themselves.
2. Specific competences
Understanding of the western model of modernization and the similarities and differences of Japan and China processes of modernization.
Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Secondo trimestre
Programma
Il programma riguarda i principali concetti sociologici e le principali teorie sociologiche riguardanti i 4 paradigmi sociologici: strutturalista, struttural funzionalista, conflitto, dell'azione. Saranno prese in considerazione le tre principali spiegazioni della nascita della modernità (K. Marx, M. Weber, E. durkheim). Verranno presentati le seguenti aree tematiche: Devianza, Razza ed Etnia, Sessualità e Genere, Stratificazione Sociale e Mobilità sociale; Socializzazione e la formazione del Se; Religione. Verrà spiegato il paradigma AGIL di Talcot Parsons. Infine saranno analizzati i processi di modernizzazione del Giappone e della Cina, soffermandosi sulle similarità e differenze rispetto al processo di modernizzazione occidentale.
Prerequisiti
E' necessario conoscere l'inglese, sia la comprensione, sia parlarlo, sia scriverlo.
Metodi didattici
Spiegazione del materiale richiesto per l'esame; proiezione di video riguardanti le tematiche trattate; lezioni di ospiti esterni attinenti al materiale di esame. Partecipazione degli studenti con relazioni scritte e presentate in classe .
Materiale di riferimento
G. Ritzer, Introduction to Sociology, PbN, 2012; R. Sennet, The New Culture of Capitalism, Yale University Press, 2007; Elise K Tiplan, Modern Japan: A Social and Political History, Routledge 2015; Tamara Jacka, Contemporary China: Society and Social Change, 2013.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
L'esame consisterà in un test scritto formato da 4 domande aperte riguardanti il materiale di esame.
SPS/07 - SOCIOLOGIA GENERALE - CFU: 6
Lezioni: 40 ore
Docente/i
Ricevimento:
Il ricevimento di venerdì 24 gennaio è sospeso per esami studenti. Riprenderà il venerdì seguente, dalle 12.00 alle 14. Per urgenze sarò in ufficio dopo l'esame alle 14.
via passione n. 13, stanza 320, terzo piano, dipartimento di scienze sociali e politiche