Digital cultures and communication research

A.A. 2019/2020
9
Crediti massimi
60
Ore totali
SSD
SPS/08
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
The course will focus on the critical study of digital cultures and communication from a theoretical and methodological perspective. The course is organized in three modules:
- Digital cultures: theoretical perspective, that discusses the main concepts and theoretical resources to study digital culture;
- Digital cultures: methodological approaches, that focuses on the methods used to study digital culture;
- Communication research: qualitative strategies, that looks more closely at qualitative research methods in the study of communication.
Risultati apprendimento attesi
Students who successfully complete the course will be able to:

a) Critically appraise the relevance of digital cultures in relation to media and society, and interpret the most salient phenomena within this context;
b) Acquire an in-depth understanding of the research methods and traditions pertaining to communication research, experimented in the context of digital cultures;
c) Practice and engage with the collection and analysis of digital data for purposes of research in the areas of communication and society
Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Primo trimestre
Programma
Il corso è incentrato sullo studio delle culture digitali da un punto di vista teorico e metodologico. Le lezioni sono organizzate in tre moduli: a) teoria della cultura digitale; b) metodologie di ricerca della comunicazione; c) metodologie di ricerca digitale.
Per gli studenti frequentanti, il programma comprende: i materiali discussi a lezione; le attività svolte in classe; una reading list del corso (pubblicata su Ariel). Gli studenti non frequentanti dovranno preparare i tre testi indicati nel materiale di riferimento.
Prerequisiti
Nessuno
Metodi didattici
Lezioni frontali e attività in classe
Materiale di riferimento
Per gli studenti frequentanti, il materiale da preparare consiste in una reading list del corso (pubblicata dal docente su Ariel), i temi discussi a lezione e lo svolgimento di un mini-progetto con metodologie digitali. Gli studenti non frequentanti dovranno preparare i seguenti tre testi:
Modulo 1: Arvidsson, A., & Delfanti, A. (2019). Introduction to Digital Media. Wiley-Blackwell.
Modulo 2: Croucher, S. M., & Cronn-Mills, D. (2014). Understanding communication research methods: A theoretical and practical approach. Routledge.
Modulo 3: Caliandro, A., & Gandini, A. (2016). Qualitative research in digital environments: A research toolkit. Routledge.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Studenti frequentanti: Scritto (test intermedio) + Orale
Studenti non frequentanti: esame orale
SPS/08 - SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E COMUNICATIVI - CFU: 9
Lezioni: 60 ore
Docente/i
Ricevimento:
Office hours are held through the platform MS Teams. Please email to set an appointment.
Ricevimento:
tutti i giovedì 11-14, solo via Skype (sergio3421) - scrivere mail
Via Passione, 13 - stanza 303 (terzo piano)