Market regulation and business practices

A.A. 2020/2021
9
Crediti massimi
60
Ore totali
SSD
IUS/05
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
The course in Market regulation and business practices aims at providing students with the analytical tools relevant for a general knowledge in different areas such as regulatory strategies (especially. based on information), unfair commercial practices and misleading advertising, technological innovation (platforms, algorithms, consumer role in the digital era), and the regime of Intellectual Property Rights.
Moreover, the methodology that is used prevailingly is addressed to explain some legal categories to students from different countries who do not have any specific legal background.
The programme is tailored for students like these and in addition is to be combined with the objectives and other courses of the Master degree in corporate communication.
Risultati apprendimento attesi
This course provides an opportunity for students to develop an understanding of, and critically to evaluate, the basic tools, techniques and decision-making methodologies that are employed in regulatory design and practices especially regarding consumers' attitudes and expected behaviour changes through disruptive technology in the digital world.
It will also enable students to undertake a critical appraisal of the main matters which in different ways are related to the matters of the course.
Corso singolo

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Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Periodo
Primo trimestre
Il programma del corso resta invariato.
Per l'erogazione del corso sarà utilizzata la piattaforma Microsoft Teams.
Come di consueto il materiale didattico è disponibile su Ariel
La stessa piattaforma Ariel sarà utilizzata per le comunicazioni con gli studenti.
Le prove a conclusione di ogni unità saranno svolte in forma scritta sia online che di persona (dove e quando possibile)

Programma
Il programma è organizzato in 3 unità:
la prima riguarda strategie di regolazione basate sulla informazione e gli strumenti innovativi come il nudging e il suo fondamento teorico nelle scienze cognitive; la seconda riguarda la legislazione UE sulle pratiche commerciali scorrette e sulle clausole vessatorie e sulla pubblicità ingannevole; questi temi saranno analizzati alla luce dell'economia digitale con partic. attenzione alle piattaforme, ai big data e alla profilazione così come alla protezione del consumatore; la terza riguarda le regole in materia di concorrenza con particolare attenzione ai regimi di IPR, come nel caso della nuova dir. sul copyrigth.
Prerequisiti
Sarebbe auspicabile una minima conoscenza di categorie giuridiche, in partic. del diritto pubblico e privato.
Metodi didattici
Ogni unità include lezioni generali a carattere teorico e discussioni in parallelo a partire dalla casistica. Inoltre sono previsti laboratori su casi pratici.
Materiale di riferimento
Studenti frequentanti:
Unità 1: letture obbligatorie
R. Baldwin- M. Cave - M. Lodge, Understanding Regulation :
Part I - chapter 3 (25-39)
part II - chapter 7 (105 - 136) + chapter 8 (137 -146)
Part III - chapter 11 (227 -259)
Karen Yeung, Government by publicity management: sunlight or spin, Public Law 2005
Cass R. Sunstein, Nudges.gov: Behavioral Economics and Regulation, Oxford Handbook of Behavioral Economics and the Law, 2014
Richard H. Thaler - Cass R. Sunstein, Nudge. Improving decisions about health, wealth, and happiness, Yale Univ. Press, 2008
Unità 2: letture obbligatorie:
- Dir. 93/13/EEC - Unfair terms in consumer contracts
- DIR. 2005/29/EC concerning unfair business-to-consumer commercial practices in the internal market
- DIR. 2006/114/EC concerning misleading and comparative advertising
-DIR (EU) 2019/2161 regarding modernisation of consumer law
- JAN TRZASKOWSKI, Behavioural Economics, Neuroscience, and the Unfair Commercial Practices Directive, J Consum Policy (2011) 34:377-392
- OECD DIGITAL ECONOMY PAPERS, Protecting consumers in peer platform markets. exploring the issues, No. 253, 2016
- NATALI HELBERGER, Profiling and targeting consumers in the Internet of Things - A new challenge for consumer law ( available at: http://ssrn.com/abstract=2728717 )
Unità 3: letture obbligatorie:
R. WHISH, Competition law, OUP, 2012, pp. 617 - 677
A. JONES - B. SUFRIN, EU competition law, OUP (sixth edition), 2016: chapter 12 §§ 1-4

Studenti non frequentanti:
Unità 1:
- R. BALDWIN- M. CAVE - M. LODGE, Understanding Regulation :
o Part I - chapter 3 (25-39)
o part II - chapter 7 (105 - 136) + chapter 8 (137 -146)
o Part III - chapter 11 (227 -259)
- KAREN YEUNG, Government by publicity management: sunlight or spin, Public Law 2005
- CASS R. SUNSTEIN, Nudges.gov: Behavioral Economics and Regulation, Oxford Handbook of Behavioral Economics and the Law, 2014
- RICHARD H. THALER - CASS R. SUNSTEIN, Nudge. Improving decisionsabout health, wealth, and happiness, Yale Univ. Press, 2008
- YING FAN, Ethical branding and corporate reputation, Corporate Communications: An International Journal (2005)
Unità 2:
- Dir. 93/13/EEC - Unfair terms in consumer contracts
- DIR. 2005/29/EC concerning unfair business-to-consumer commercial practices in the internal market
- DIR. 2006/114/EC concerning misleading and comparative advertising
-DIR (EU) 2019/2161 regarding modernisation of consumer law
- JAN TRZASKOWSKI, Behavioural Economics, Neuroscience, and the Unfair Commercial Practices Directive, J Consum Policy (2011) 34:377-392
- OECD DIGITAL ECONOMY PAPERS, Protecting consumers in peer platform markets. exploring the issues, No. 253, 2016
- NATALI HELBERGER, Profiling and targeting consumers in the Internet of Things - A new challenge for consumer law ( available at: http://ssrn.com/abstract=2728717
- DANIEL J. SOLOVE, Privacy Self-Management and the Consent Dilemma, GW Law Faculty Publications & Other Works (2013)
Unità 3:
R. WHISH, Competition law, OUP, 2012, pp. 617 - 677
A. JONES - B. SUFRIN, EU competition law, OUP (sixth edition), 2016: chapter 12 §§ 1-4; 6; 8.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Per studenti frequentanti:
1.un test scritto alla fine di ogni unità inclusivo di 2 domande aperte
2.il voto finale è formato dalla media dei tre voti parziali

Per non frequentatnti:
Un esame scritto con 6 domande aperte su tutto il prigramma (in genere 2 domande per ogni unità).
IUS/05 - DIRITTO DELL'ECONOMIA - CFU: 9
Lezioni: 60 ore
Docente: Ammannati Laura