State and society in north africa and the mediterranean region

A.A. 2021/2022
9
Crediti massimi
60
Ore totali
SSD
SPS/13
Lingua
Italiano
Obiettivi formativi
The objective of this course is to give students a more nuanced and complete understanding of the MENA region, its states, and its peoples. Specifically, the course provides the basic tools for the knowledge of the politics of the Middle Eastern states, with particular reference to the study of regional social, political, and security issues.
Risultati apprendimento attesi
At the end of the course, students will be able to articulate informed and coherent arguments about the main traits of MENA politics by referring to the relevant scholarly literature. Further, students will be able to explain who are the main national, regional, and extra-regional actors that count and what are the main logics for contemporary conflicts and tensions in the MENA region. In addition, students will have the opportunity to develop their own professional thinking in this field. Students will acquire a top-down and a bottom-up perspective on the major historical processes and developments in the modern Middle East; to formulate her/his arguments clearly (by oral presentation and class discussion); to evaluate and compare between events and processes across the time; begin to offer a critical view of the academic literature.
Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Terzo trimestre
Programma
PRESENTAZIONE GENERALE:
Il corso tratta i processi storici, politici, economici e sociali nella regione del Medio Oriente e del Nord Africa (MENA) nel corso del XX e XXI secolo. Le lezioni analizzano la politica moderna della regione MENA, enfatizzando il periodo storico compreso tra il crollo dell'Impero Ottomano l'era post Primavere Arabe del 2011. Gli argomenti trattati durante le lezioni includono il tardo periodo ottomano, i processi di costruzione dello stato e della nazione nell'area MENA, il conflitto arabo-israeliano, i processi di decolonizzazione e le lotte per l'indipendenza nel Nord Africa, i diversi nazionalismi (arabo, turco e sionista), il risveglio dell'Islam politico, l'impatto della globalizzazione neo-liberale sui paesi e le società MENA, le rivolte arabe del 2011 e il ruolo delle potenze extra-regionali (Stati Uniti, Russia, UE e Cina) nell'attuale ordine regionale.
Nel corso delle lezioni, gli studenti impareranno ad analizzare alcuni problemi sociali, politici ed economici tra cui il ruolo dell'esercito, la burocrazia, le classi religiose, la legittimazione del potere, le fratture centro-periferia, le questioni di genere e i partiti politici. Infine, si presterà molta attenzione ai legami tra il background storico-politico dei paesi MENA e gli eventi attuali come la guerra civile siriana e libica, la questione Est-Med, il processo di settarizzazione (Sunni-Shia), e l'allargamento dei confini regionali.

Module 1: Overview of the course (presentation of the syllabus; audio-visual tools; hashtags; journals; archives) and preliminary inputs. Introduction to the study of contemporary Middle East; Stereotypes of "Oriental despotism" and of "Orientalism"; and the roots of the Sunni-Shia rift (fitnah).

Module 2: The Historical background: the Tanzimat and the end of religious coexistence, Mohammad Ali's Egypt, the birth of colonies and protectorates in North Africa, the Arab entry to international relations, face the challenges (nahda and tajdid), the cultural ferment in the Levant.

Module 3: The Great War in the Middle East: the Ottoman Empire from the revolution to the First World War, An ottoman legacy of statehood, the mahdi experience, Wartime plans for the partition of the Middle East.

Module 4: The modern Middle East state-system: the mandates and the colonial framework; modern state formation (Syria, Iraq, Egypt, Transjordan, Lebanon, Turkey).

Module 5: The Arab struggle for independence: Egypt, Iraq and Transjordan, Balfour and the UK mandate on Palestine, the emergence of sectarian politics in Lebanon, the Jewish community in Palestine (leadership and institutions), the Arab community in Palestine (leadership and institutions).

Module 6: The Second World War and the entry of superpowers: the Israel's birth, Nasser's rise and the spread of pan-Arabism, the military coups (Syria, Iraq, Turkey), the different paths and struggles for independence (Tunisia, Morocco, Libya), revolutions and statism, the National Liberation Front and the Algerian War.

Module 7: Cold War Battles (the Suez Crisis, Arab-Israeli Conflicts, the Lebanese Civil War), the strengthening of the authoritarian regimes (Syria, Iraq, Libya), the oil revolution and the rise of the rentier states, the Camp David Accords.

Module 8: The rise of political Islam: the Islamic Revolution, the Turkish-Islamic synthesis, the Kurdish issue, the Iran-Iraq War and the Afghanistan, the MENA authoritarian regimes and neo-liberal globalization, the first Intifada and the Oslo process, the Algerian civil-war.

Module 9: The MENA region in the post-Cold War era: the 9/11 and the Pax Americana project for the ME, Governments and Oppositions, the Civil Society, Religion/Identity/Gender and Politics, the rise of AKP (Turkey).

Module 10: The Arab upheavals and the reshuffle of regional balances: Muslim Brotherhood in Egypt, the Syrian proxy-war, the Libyan civil war, Gezi Protests, the sectarianization process and the birth of the Islamic State, the North Africa Countries realities and state of play (Tunisia, Algeria, Morocco), the East-Med issue.
Prerequisiti
Storia contemporanea.

Si suggerisce inoltre la conoscenza delle basi delle Relazioni Internazionali.
Metodi didattici
Lezioni frontali, presentazioni degli studenti su tematiche di attualità, uso di media, discussione in classe su letture fornite dal docente. Il contributo attivo alle discussioni e ai dibattiti in classe è considerato estremamente importante e sarà sottoposto a valutazione informale.
Materiale di riferimento
Testo obbligatorio:

Peter Mansfield, A History of the Middle East, London: Penguin Books, 2013.

Una lettura a scelta:

Mark Lynch, The New Arab Wars: Uprisings and Anarchy in the Middle East, Washington, Public Affairs, 2017.
Nader Hashemi, Danny Postel (eds.), Sectarianization: Mapping the New Politics of the Middle East, Oxford: OUP, 2017.
Owen, Roger, State, Power, and Politics, 3rd edition (Routledge, 2004).
Andrea Khalill, Gender, Women and the Arab Spring, London: Routledge, 2015.
Raymond Hinnebusch, Adham Saouli (eds.), The War for Syria: Regional and International Dimensions of the Syrian Uprising, London: Routledge, 2019.
Zachary Lockman, Contending Visions of the Middle East: the History and Politics of Orientalism (Cambridge UP, 2004).

Testo aggiuntivo per gli studenti non frequentanti:

Michele Penner Angrist (Ed.), Politics and Society in the Contemporary Middle East, Lynne Rienner Publishers, 2019.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Studenti frequentanti:

I voti degli studenti frequentanti saranno calcolati utilizzando i seguenti criteri:

Presenza e partecipazione 10%
Prova intermedia 40%
Prova finale 50%
Totale 100%

Prova intermedia: gli studenti dovranno rispondere ad un test a scelta multipla e ad una domanda aperta sugli argomenti trattati durante le lezioni.

Esame finale: esame orale sugli argomenti trattati durante le lezioni, sul testo richiesto e su una lettura a scelta tra quelle consigliate.

Gli studenti frequentanti sono tenuti a preparare il seguente testo (obbligatorio):
- Peter Mansfield, A History of the Middle East, Londra: Penguin Books, 2013,

e di scegliere una lettura aggiuntiva tra quelle elencate:

Mark Lynch, The New Arab Wars: Uprisings and Anarchy in the Middle East, Washington, Public Affairs, 2017.
- Nader Hashemi, Danny Postel (eds.), Sectarianization: Mapping the New Politics of the Middle East, Oxford: OUP, 2017.
- Owen, Roger, State, Power, and Politics, 3rd edition (Routledge, 2004).
- Andrea Khalill, Gender, Women and the Arab Spring, London: Routledge, 2015.
- Raymond Hinnebusch, Adham Saouli (eds.), The War for Syria: Regional and International Dimensions of the Syrian Uprising, London: Routledge, 2019.
- Zachary Lockman, Contending Visions of the Middle East: the History and Politics of Orientalism (Cambridge UP, 2004).

Altro materiale (letture, video) sarà caricato dal docente sul sito web dell'insegnamento. Gli studenti sono pregati di preparare attentamente le letture settimanali fornite dal docente prima delle lezioni, al fine di essere in grado di partecipare attivamente alle discussioni in classe. L'uso delle mappe storiche è altamente raccomandato.

Gli studenti che non potranno frequentare le lezioni dovranno sostenere l'esame orale sul testo obbligatorio, la lettura a scelta e sul seguente testo:

- Michele Penner Angrist (Ed.), Politics and Society in the Contemporary Middle East, Lynne Rienner Publishers, 2019.
SPS/13 - STORIA E ISTITUZIONI DELL'AFRICA - CFU: 9
Lezioni: 60 ore
Docente/i