Research design

A.A. 2022/2023
9
Crediti massimi
60
Ore totali
SSD
SPS/07
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
To understand the basic tools of academic production- reading, writing, craftsmanship, theory, and the scholarly conversation.
To obtain a basic overview of both qualitative and quantitative techniques in the social sciences.
Risultati apprendimento attesi
To produce a research proposal that meets the standards of Masters-level scientific work, that includes a range of methods and a starting point research question.
To analyze that research proposal in the context of debates about the social sciences and the possibilities of scientific research.
Corso singolo

Questo insegnamento non può essere seguito come corso singolo. Puoi trovare gli insegnamenti disponibili consultando il catalogo corsi singoli.

Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Primo trimestre

Programma
(1) Comprendere gli strumenti di base della produzione accademica: lettura, scrittura, artigianato, teoria e conversazione accademica.

(2) Ottenere una panoramica di base delle tecniche sia qualitative che quantitative nelle scienze sociali.
Prerequisiti
Il corso sarà erogato in lingua inglese. In generale, una dimestichezza di base con i metodi di ricerca a livello universitario dovrebbe essere sufficiente per preparare questo corso.
Metodi didattici
Lezioni frontali con la partecipazione degli studenti alla discussione di esempi e applicazioni proposte dal docente.
Materiale di riferimento
Readings (To Buy)

John Levi Martin (2017). Thinking Through Methods: A Social Science Primer. Chicago, IL: University of Chicago Press

John Levi Martin (2018). Thinking Through Statistics. Chicago, IL: University of Chicago Press

Esther Hargatti (2020). Research Exposed How Empirical Social Science Gets Done in the Digital Age. New York, NY: Columbia University Press

Additional Readings (To Download)

Kevin Barnhurst, "Reading in the Social Sciences."

Bruno Latour (2005). Reassembling the Social. Oxford, UK: Oxford University Press [excerpt]

Raewynn Connell (2007). Southern Theory: Social Science And The Global Dynamics Of Knowledge. Hoboken, NJ: Wiley- Blackwell [excerpt]

C. Wright Mills (1959). The Sociological Imagination. Oxford, UK: Oxford University Press [excerpts]

Richard Swedberg (2012). "Theorizing in sociology and social science: turning to the context of discovery." Theory and Society 41(1): 1- 40

Jon Elster (2007). Explaining Social Behavior: More Nuts and Bolts of the Social Sciences. Cambridge, UK: Cambridge University Press [excerpt]

Paul Diesing (1991). How Does Social Science Work? Reflections on Practice [excerpt]

Howie S. Becker (1998). Tricks of the Trade: How to Think About Your Research While You're Doing It. Chicago, IL: University of Chicago Press [excerpt]

Kristin Luker (2008). Salsa Dancing Into the Social Sciences. Cambridge, UK: Harvard University Press

Peter Winch (1990). The Idea of a Social Science and Its' Relation to Philosophy. Atlantic Highlands, NJ: Routledge
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Piano di ricerca scritto + Prova orale
SPS/07 - SOCIOLOGIA GENERALE - CFU: 9
Lezioni: 60 ore
Siti didattici
Docente/i
Ricevimento:
mercoledì, dalle 11:00 alle 13:00
Via Conservatorio 7, piano terzo