Design and evaluation of development policies

A.A. 2023/2024
6
Crediti massimi
40
Ore totali
SSD
SPS/07
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione degli strumenti teorici di base per analizzare e valutare i processi di promozione dello sviluppo umano e il ruolo dei diversi attori, in tutte le fasi fondamentali del ciclo di gestione delle politiche, dei programmi e dei progetti di sviluppo: agenda setting (identificazione), formulazione, decision making, implementazione, monitoraggio e valutazione. Capacità di comprendere e approfondire i collegamenti teorici con altre discipline e ambiti di ricerca che hanno un legame con le politiche per lo sviluppo. Conoscenza e capacità di base di applicazione delle principali metodologie e degli strumenti operativi per la gestione del ciclo di progetto (Project Cycle Management), in particolare nel settore della cooperazione internazionale allo sviluppo.
Risultati apprendimento attesi
Capacità di orientarsi nell'analizzare, selezionare ed utilizzare in maniera versatile gli strumenti di progettazione e valutazione elaborati dalle agenzie pubbliche di cooperazione e dalle organizzazioni non governative.
Corso singolo

Questo insegnamento può essere seguito come corso singolo.

Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Secondo trimestre

Programma
First part:
1. Brief introductory analysis of the existing global situation concerning poverty, inequality, and human development, based on the capabilities approach.
2. Presentation and in-depth analysis of some specific sectors' critical issues (education, health, food security).
Second part:
1. Explanation of the main phases of the Project Cycle (identification, formulation, implementation, monitoring and evaluation), through direct participatory analysis of a case-study.
2. A detailed explanation of the Logical Framework Approach
3. Introduction to projects' evaluation: main methodologies, standards, and tools.
Prerequisiti
No prior knowledge required. The preferred option is that the student take the exam of the course "Development Policies" before attending this course and before taking the exam.
Metodi didattici
Lessons will be integrated by an interactive and participatory in-depth analysis of the operative tools used for project design and evaluation.
Materiale di riferimento
The following list of documents is the basis but it will be probably updated: students are required to refer to the course page on myAriel.
1. UNDP, "Unpacking deprivation bundles to reduce multidimensional poverty", pages 1-23.
2. J.D. Sachs, "The Age of Sustainable Development". ONLY THE FOLLOWING CHAPTERS:
a) 8. Education for All (pages 251-274)
b) 9. Health for All (pages 275-316)
c) 10. Food Security (pages 317-354)
3. "The new European Consensus on Development", ONLY SECTIONS 3, 4 e 5, Pages 37-56.
4. UNDP, "Human Development Report 2016. Human Development for Everyone" - ONLY pages 104-133.
5. UNDP, "Human Development Report 2019. Beyond income, beyond averages, beyond today: Inequalities in human development in the 21st century", ONLY CHAPTER 2 and 7, pages 73-93 and 223-253.
6. UNDP, "Human Development Report 2022. Uncertain times, unsettled lives. Shaping our future in a transforming world", ONLY CHAPTER 1 (ONLY pages 29-50) AND CHAPTER 6 (ONLY pages 177-191).
7. EuropAid Cooperation Office, "Project Cycle Management Guidelines", ONLY pages 1-49, 57-84, and 100-125. + The Addendum written by the professor concerning the updated terminology (available on myAriel).
8. OECD/DAC Network on Development Evaluation, "Better Criteria for Better Evaluation. Revised Evaluation Criteria Definitions and Principles for Use".
9. Save the Children, "Evaluation Handbook", ONLY from page 20 (starting from section "Choosing your data collection methods and tools") to 26 AND from page 36 to 52.
10. Taylor M. et al., "Evaluating community projects - A practical guide", from pag 2 to page 7.
Almost all the documents are available in the course page on myAriel.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Two options are available:
1. A written assignment plus a brief oral test:
- Individual or group project on a case study (production of a Logical Framework)
- Oral test on selected readings
2. Final written test and/or oral test on the whole list of studying material.
Detailed information regarding both the options is available on the course page on myAriel.
SPS/07 - SOCIOLOGIA GENERALE - CFU: 6
Lezioni: 40 ore
Docente: Ponti Patrizio
Docente/i
Ricevimento:
Su appuntamento
Stanza 105 (visiting professor) - Studi Internazionali, Giuridici e Storico-Politici (edificio via Passione)