Employment, inequalities and discrimination in the global labour market

A.A. 2023/2024
6
Crediti massimi
40
Ore totali
SSD
IUS/07 SPS/09
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
The teaching of "Employment, inequalities and discrimination in the global labour market" aims to provide socio-economic and legal skills in the field of inequalities and job discrimination. Starting from the theories of labour market segmentation at a global level, the objective is to offer a knowledge of the principles of equality and of the legal rules inspired by the realization of equal opportunities, both at the macro-regulatory level and at the company level. The course intends to train experts and practitioners in the field of anti-discrimination and equal opportunity policies, as well as personnel in companies, associations and organizations who have to deal with these aspects of work discrimination and diversity management. Furthermore, the course aims at acquiring the knowledge and skills required to be able to maintain an adequate update over time on the evolution of the institutional framework.
Risultati apprendimento attesi
The expected learning outcomes are knowledge and understanding of labour market inequalities from both the demand and supply side, the principles of equality and equal opportunities in global societies, and the protection of human dignity through anti-discrimination laws that aim to achieve them. We expect to transmit the ability to apply the knowledge learned through the concrete classification of specific cases within the general system of rules, including the identification of the rules applicable to them, using the correct application in the legal field of the problem solving techniques. Students will also learn to express autonomous assessments on the regulatory system and on the effects that the rules have on the concrete dynamics functioning in the workplace. They will learn how to work in a group through activities carried out both in the classroom and autonomously and with an exposition of the results achieved in the classroom, with the aim of developing relational and communication skills.
Corso singolo

Questo insegnamento può essere seguito come corso singolo.

Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Primo trimestre

Programma
Unità 1: Dal punto di vista socio-economico, la prima parte del corso spiega la validazione teorica della trasformazione avvenuta negli ultimi decenni dalle disuguaglianze tra posizioni o classi sociali (corrispondenti all'ideale della parità di posizioni) alle disuguaglianze tra gruppi o individui (corrispondente all'ideale della parità di opportunità). Analizziamo, anche empiricamente, le configurazioni delle disuguaglianze all'interno dei mercati del lavoro (salari, condizioni di lavoro, contratti, protezione sociale) e l'effetto della segregazione nelle professioni e nei settori di attività. Il corso presenta poi le principali teorie economiche della discriminazione, sia mainstream che non convenzionale, ed esamina i casi di discriminazione sul lavoro, legati in particolare alla dimensione di genere e all'origine etnica nazionale. Infine, il corso considera il quadro istituzionale antidiscriminatorio, a livello europeo, che coinvolge politiche, misure e strategie adottate dai singoli Stati e dalla Commissione Europea, al fine di ridurre la discriminazione sul posto di lavoro.
Unità 2: Il quadro normativo antidiscriminatorio: convenzioni internazionali, diritto europeo e italiano. il caso giuridico della discriminazione - discriminazione per motivi di genere - la nuova legge antidiscriminazione: razza, origine etnica, religione, età, orientamento sessuale, disabilità
Prerequisiti
Nozioni di base di sociologia economica e del lavoro e di dirirtto del lavoro
Metodi didattici
La didattica si basa sulla presentazione e discussione di slides presentate a lezione; presentazione da parte degli studentidi paper su specifiche tematiche di discriminazione, discussione di casi giuridici e sentenze
Materiale di riferimento
Programma per frequentanti:
-Tutte le slides presentate a lezione sono materiale di studio
-Bertrand M ., Mullainathan S. (2004) Are Emily and Greg more Employable than Lakisha and Jamal? A field experiment on labour market discrimination, The American Economic Review, September

Programma per sudenti non frequientanti
-Slides: Lezione 3
-Grimshaw, D., Fagan, C., Hebson, G. & Tavora, I. (Eds.) (2017). Making work more equal : A new labour segmentation approach. Manchester: Manchester University Press; Capitolo 1, Capitolo 16
-Eurofound (2020), Role of social partners in tackling discrimination at work, Publications Office of the European p.1- 40

Unit 2: C. Barnard, Eu Employment Law, Oxford Eu Law Library, 4th ed. -dPart. III ch. 6,7,8 pp.253-40
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Prova scritta divisa in due parti, una per ciascuna parte del corso (parte sociologica e parte giurica); composto da domande a risposta multipla e domande aperte
IUS/07 - DIRITTO DEL LAVORO - CFU: 3
SPS/09 - SOCIOLOGIA DEI PROCESSI ECONOMICI E DEL LAVORO - CFU: 3
Lezioni: 40 ore
Docente/i
Ricevimento:
Martedì alle 16.30 e giovedì alle 14.30 previo appuntamento per email
Dipartimento di Scienze Sociali e Politiche - Stanza 14 - secondo piano
Ricevimento:
previo appuntamento via mail: [email protected]
Dipartimento di Scienze Sociali e Politiche -