Biotechnologies to understand and fight aging

A.A. 2025/2026
8
Crediti massimi
48
Ore totali
SSD
BIO/10 VET/01 VET/03
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
L'insegnamento si propone di fornire agli/alle studenti/studentesse una comprensione generale e interdisciplinare dell'anti-aging come branca emergente delle biotecnologie, finalizzata alla promozione della salute e della longevità attraverso interventi preventivi e terapeutici sulle disfunzioni legate all'invecchiamento.
Scopo dell'insegnamento è che i partecipanti acquisiscano conoscenze relative ai meccanismi cellulari e molecolari dell'invecchiamento, alle strategie biotecnologiche per rallentarne o invertirne gli effetti, con un focus specifico sul sistema riproduttivo e sull'infiammazione cronica.
Il corso intende inoltre:
· sviluppare la capacità di contestualizzare il ruolo degli animali da compagnia come modello sperimentale per lo studio dei processi di invecchiamento condivisi con l'uomo;
· favorire la maturazione di capacità critiche, comunicative e di apprendimento autonomo mediante lavori di gruppo ed analisi di casi
Risultati apprendimento attesi
1. Conoscenza e comprensione (Dublino 1)
Al termine del corso, lo/la studente/studentessa sarà in grado di descrivere e discutere i principi, i concetti e le metodologie di base applicate al settore anti-aging, acquisendo un know-how utile per affrontare le sfide legate all'invecchiamento in ambito medico veterinario e umano.
2. Capacità di applicare conoscenza e comprensione (Dublino 2)
Lo/la studente/studentessa saprà applicare le conoscenze acquisite per analizzare criticamente approcci e tecnologie biotecnologiche anti-aging. Dimostrerà capacità di sintesi nell'integrare informazioni multidisciplinari e utilizzerà strumenti biostatistici e tecnologie digitali nella gestione e interpretazione dei dati.
3. Capacità critiche e di giudizio (Dublino 3)
Lo/la studente/studentessa svilupperà la capacità di prendere decisioni informate in contesti complessi, valutando criticamente l'impatto etico, scientifico e sociale delle applicazioni anti-aging, nel rispetto dei diritti degli animali e delle persone.
4. Capacità di comunicare quanto si è appreso (Dublino 4)
Lo/la studente/studentessa sarà in grado di comunicare in modo efficace concetti, dati e risultati relativi al settore anti-aging, collaborando in contesti multidisciplinari e dimostrando capacità di leadership e di interazione con interlocutori specialisti e non specialisti.
5. Capacità proseguire lo studio in modo autonomo nel coreso della vita (Dublino 5)
Lo/la studente/studentessa svilupperà un approccio autonomo allo studio e alla ricerca, acquisendo competenze per il continuo aggiornamento in ambito biotecnologico nella valorizzazione e applicazione delle conoscenze anti-aging.
Corso singolo

Questo insegnamento può essere seguito come corso singolo.

Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Secondo semestre

Programma
Unit 1. Signaling pathways, epigenetics and methodologies to counteract aging (BIO10/VET01) 2CFU
A detailed description of the molecular pathways acting during the aging process is presented to the students that will learn the main biotechnological methodologies presently available to slow and revert senescence.
· The main signaling pathways of cell aging (2h)
· Integrated Omics approaches to identify cellular pathways and key proteins involved in aging (2h)
· Identification of protein biomarkers associated with cellular degeneration processes (2h)
· The biological clock: aging and telomeres (2h)
· Epigenetic mechanisms of longevity and aging, molecular approaches for their characterization (2h)
· Methodologies for aging reprogramming and "surfing methylation" to counteract senescence (2h)
· surfing methylation to counteract senescence
· Methodologies for aging reprogramming

Unit 2. Female reproductive aging in mammals (VET01) - 4 CFU
· Gonadal aging in males and females:
o Impact of female and male aging on reproductive efficiency and offspring health in humans and companion animals (3h)
o Signaling pathways involved in the decline of ovarian reserve (2h)
o Experimental approaches to manipulate ovarian reserve (pharmacological, mechanical, and genetic tools) (2h)
o Mammalian species capable of regulating their ovarian reserve: examples from the animal kingdom (1h)
o Histological, histochemical, and immunohistochemical techniques for the study of the follicular population and ovarian stromal composition (4h)
· Oocyte aging:
o Incidence and consequences of oocyte aneuploidy (2h)
o Cell cycle progression, spindle organization, and chromosome segregation in normal and "aged" oocytes (3h)
o Evaluation of meiotic stages and spindle organization using fluorescence microscopy (2h)
o DNA damage, oxidative stress, and defective mitochondria in normal and "aged" oocytes (3h)
o Alternative mechanisms proposed to explain the age-related decline in oocyte quality (case study) (2h)

Unit 3. Age-related pathology (VET03) 2CFU
Aging is accompanied by remodeling of the immune system. With time, this leads to a decline in immune efficacy, resulting in increased vulnerability to infectious diseases and cancer, decreased responses to vaccination, and a susceptibility to age-related inflammatory diseases. In this teaching unit, the student will receive lectures in
· inflammaging
o inflammation related to aging and cellular senescence (3h)
o immunosuppressive network related to aging and cellular senescence (3h)

· case study of age-related disease and critical analyses of biological, epigenetic and physiological measures to assess ageing using bioinformatic analysis and a business-oriented approach.
o cardiovascular diseases (2h)
o cancer and ageing (2h)
o the animal models currently used in aging research, their pitfalls and their strength points ( 2h)
Prerequisiti
No prerequisite exams are required, but familiarity with the following concepts is recommended:
General pathology
Anatomy and physiology of the reproductive system
Biochemistry and Omics
Metodi didattici
Theoretical lessons supported by group work and case studies.
Materiale di riferimento
The course does not recognize a dedicated book and the material will be mainly constituted by articles published in scientific journals. All the PowerPoint material used for the lectures will be made available to the students at the dedicated Moodle website.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Students will be assessed through a written test composed of 48 multiple-choice questions (4 choices, only 1 correct) aimed at verifying the knowledge of all the topics covered by the course and 6 open-ended questions to evaluate the ability to critically interpret the acquired information. The test will last 120 minutes and will consist of: 12 multiple choice questions and 1 open question on the topics of Unit 1- Signaling pathways,epigenetics and methodologies to counteract aging; 24 multiple choice questions and 2 open questions on the topics of Unit 2 - Female reproductive aging in mammals; 12 multiple choice questions and 1 open question on the topics of Unit 3 - Inflammaging. For each correct answer to multiple choice questions, 0.5 points will be assigned, for each incorrect/not given answer, 0 points will be assigned. Each open-ended question will be evaluated with a score from 0 to 2, based on the correctness, completeness and organization of the answer. The final score will be expressed in thirtieths. The minimum score to pass the exam is 18, the maximum score is 30 cum laude. The result will be communicated via email generated by the exam recording system, with the possibility for the student to accept/turn down the score.
BIO/10 - BIOCHIMICA - CFU: 1
VET/01 - ANATOMIA DEGLI ANIMALI DOMESTICI - CFU: 5
VET/03 - PATOLOGIA GENERALE E ANATOMIA PATOLOGICA VETERINARIA - CFU: 2
Lezioni: 48 ore
Docente/i
Ricevimento:
sempre, previo appuntamento
Via dell'Università 6, Lodi
Ricevimento:
Su appuntamento telefonico o email
via dell'Università 6 Lodi oppure piattaforma Teams
Ricevimento:
su appuntamento via email
Ricevimento:
Tutti i giorni su appuntamento