Logic of computation and information
A.A. 2025/2026
Obiettivi formativi
By locating computational and information systems in their conceptual and technical evolution, students will gain working knowledge of the underlying logics and will understand how they are used for many applications in other sciences. The course includes activities for understanding different formal models of computation and for the representation of information transmission, both single and multi-agent. Such notions and methods will be valuable in any activity requiring advanced reasoning and problem-solving abilities in the computational domain.
Risultati apprendimento attesi
Knowledge acquisition and understanding:
The course provides knowledge of formal methods and logics in the area of computing and information essential for the analysis and understanding of new software and data-intensive science methodologies. The course provides basic knowledge and technical skills in the following topics:
- Logic and computability
- Turing Computability
- Logics of Program Correctness
- Process Algebra
- Temporal Logics
- Logics of Information
- Multi-Agent Systems
Skills acquisition and ability to apply knowledge:
At the end of the course, students are expected to be able to:
- formally identify classes of computable functions and problems;
- formally define properties of computational processes;
- formally express reasoning about computational processes;
- formally describe informational structures and reasoning on them.
The course provides knowledge of formal methods and logics in the area of computing and information essential for the analysis and understanding of new software and data-intensive science methodologies. The course provides basic knowledge and technical skills in the following topics:
- Logic and computability
- Turing Computability
- Logics of Program Correctness
- Process Algebra
- Temporal Logics
- Logics of Information
- Multi-Agent Systems
Skills acquisition and ability to apply knowledge:
At the end of the course, students are expected to be able to:
- formally identify classes of computable functions and problems;
- formally define properties of computational processes;
- formally express reasoning about computational processes;
- formally describe informational structures and reasoning on them.
Periodo: Secondo semestre
Modalità di valutazione: Esame
Giudizio di valutazione: voto verbalizzato in trentesimi
Corso singolo
Questo insegnamento non può essere seguito come corso singolo. Puoi trovare gli insegnamenti disponibili consultando il catalogo corsi singoli.
Programma e organizzazione didattica
Edizione unica
Responsabile
Periodo
Secondo semestre
Programma
- Logica Proposizionale
- Logica Modale and Multi-modale
- Logiche Temporali
- Logiche per Dati, Bias e Fiducia
- Logiche dell'Informazione
Ambiente Moodle:
- Logica Modale and Multi-modale
- Logiche Temporali
- Logiche per Dati, Bias e Fiducia
- Logiche dell'Informazione
Ambiente Moodle:
Prerequisiti
Preferibile la conoscenza di Logica proposizionale e del Primo Ordine.
Metodi didattici
Lezioni frontali, flipped-class, esercitazioni, peer-teaching, design labs, project-based learning.
Materiale di riferimento
Handouts del Docente.
Materiali aggiuntivi:
R.J. Brachman, H.J. Levesque. Knowledge Representation and Reasoning. MK, 2004. [selected chapters]
M.Huth, M.Ryan, Logic in Computer Science, CUP 2004. [selected chapters]
C. Bayer, J.P. Katoen, Principles of Model-Checking, MIT Press, 2008. [selected chapters]
G.Primiero. On the Foundations of Computing. OUP, 2019. [selected chapters]
Selezione di articoli scientifici.
Materiali aggiuntivi:
R.J. Brachman, H.J. Levesque. Knowledge Representation and Reasoning. MK, 2004. [selected chapters]
M.Huth, M.Ryan, Logic in Computer Science, CUP 2004. [selected chapters]
C. Bayer, J.P. Katoen, Principles of Model-Checking, MIT Press, 2008. [selected chapters]
G.Primiero. On the Foundations of Computing. OUP, 2019. [selected chapters]
Selezione di articoli scientifici.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Per studenti frequentanti:
- flipped classroom
- test di valutazione intermedia
- preparazione di un prodotto (paper/software/library, ...) su tema concordato.
- preparazione di un paper su tema concordato.
Nel caso di mancato svolgimento o insufficienza in almeno una prova, esame scritto al termine del corso con domande a risposta multipla e risposta aperta per la verifica della comprensione dei concetti e delle definizioni, con esercizi formulati per valutare la capacità di risoluzione di problemi.
Studenti non frequentanti: esame scritto con domande a risposta multipla e risposta aperta per la verifica della comprensione dei concetti e delle definizioni, con esercizi formulati per valutare la capacità di risoluzione di problemi.
- flipped classroom
- test di valutazione intermedia
- preparazione di un prodotto (paper/software/library, ...) su tema concordato.
- preparazione di un paper su tema concordato.
Nel caso di mancato svolgimento o insufficienza in almeno una prova, esame scritto al termine del corso con domande a risposta multipla e risposta aperta per la verifica della comprensione dei concetti e delle definizioni, con esercizi formulati per valutare la capacità di risoluzione di problemi.
Studenti non frequentanti: esame scritto con domande a risposta multipla e risposta aperta per la verifica della comprensione dei concetti e delle definizioni, con esercizi formulati per valutare la capacità di risoluzione di problemi.
Moduli o unità didattiche
Parte A e B
M-FIL/02 - LOGICA E FILOSOFIA DELLA SCIENZA - CFU: 6
Lezioni: 40 ore
Docente:
Primiero Giuseppe
Parte C
M-FIL/02 - LOGICA E FILOSOFIA DELLA SCIENZA - CFU: 3
Lezioni: 20 ore
Docente:
Primiero Giuseppe
Docente/i
Ricevimento:
Martedì, ore 14:00-17:00. Gli studenti sono sempre pregati di contattare il docente per email per confermare data e ora.
Teams/Slack