Complementary Course: "foundations of Logic"
A.Y. 2018/2019
Learning objectives
A - Capacità di rispondere correttamente a test di logica del tipo somministrato dall'Università degli Studi di Milano a fini di autovalutazione relativamente all'iscrizione al corso di laurea in Giurisprudenza.
B - Capacità di riconoscere "distrattori", "scorciatoie", ecc. per risolvere test di questo tipo ed eventualmente anche test non logici (p.e., TOEFL) quando tali capacità possano rivelarsi utili.
C - Capacità di valutare criticamente tali test anche attraverso l'acquisizione di capacità di ingegneria inversa (si veda il programma)
D - Capacità di parlare di questi test adottando una terminologia appropriata (p.e.,"distrattore")
E - Capacità di apprendere a risolvere anche test diversi da quelli somministrati dall'Università degli Studi di Milano (GRE, GMAT, test somministrati a fini di assunzione pubblica o private)
B - Capacità di riconoscere "distrattori", "scorciatoie", ecc. per risolvere test di questo tipo ed eventualmente anche test non logici (p.e., TOEFL) quando tali capacità possano rivelarsi utili.
C - Capacità di valutare criticamente tali test anche attraverso l'acquisizione di capacità di ingegneria inversa (si veda il programma)
D - Capacità di parlare di questi test adottando una terminologia appropriata (p.e.,"distrattore")
E - Capacità di apprendere a risolvere anche test diversi da quelli somministrati dall'Università degli Studi di Milano (GRE, GMAT, test somministrati a fini di assunzione pubblica o private)
Expected learning outcomes
- a proper understanding of the basic logical skills and the knowledge of the concepts and key elements of standard logics (such as logical connectives, contradiction, logical implication, probability, etc.);
- the ability to apply standard logics to legal cases and legal issues;
- the ability to analyze logically and critically legal discourses and reasonings and to identify argumentative fallacies, gaps, or ambiguities;
- the ability to correctly communicate and explain logical problems, and their solutions to both specialists and non-specialists;
- the appropriate and in-depth skills and techniques for understanding and evaluating the logical validity and the argumentative force of legal reasonings.
- the ability to apply standard logics to legal cases and legal issues;
- the ability to analyze logically and critically legal discourses and reasonings and to identify argumentative fallacies, gaps, or ambiguities;
- the ability to correctly communicate and explain logical problems, and their solutions to both specialists and non-specialists;
- the appropriate and in-depth skills and techniques for understanding and evaluating the logical validity and the argumentative force of legal reasonings.
Lesson period: Second semester
Assessment methods: Attestato frequenza
Assessment result: con verifica abilita
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
1
Responsible
Lesson period
Second semester
2
Responsible
Lesson period
Second semester
3
Lesson period
Second semester
IUS/20 - PHILOSOPHY OF LAW - University credits: 3
Lessons: 21 hours
Professor:
Feis Guglielmo
Professor(s)
Reception:
Every day subject to previous appointment by email required
Department / OnLine Teams or by other Platform up to Students' request