Didactics of Human Movement

A.Y. 2019/2020
8
Max ECTS
56
Overall hours
SSD
M-EDF/01 M-EDF/02
Language
Italian
Learning objectives
The course provides theoretical-practical knowledge in didactics as a science of everything that transforms teaching into learning. The course transmits and explores knowledge of effective teaching strategies in relation to specific objectives for teaching physical activity and educational practice.
Expected learning outcomes
Students will acquire theoretical-practical knowledge that can foster motor learning in the didactics of human movement (education, presports, health and wellness, recreation-expression), for different age groups, motor conditions (typical and atypical), and settings (school, sports clubs, church groups, recreation centers).
Single course

This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.

Course syllabus and organization

GRUPPO 2A

Responsible
Lesson period
year
Course syllabus
Topics are developed via a practical-applied approach
- Body image and proprioception; static and dynamic balance; posture; eye-limb coordination; total and segmental relaxation
- Neuromotor coordination in relation to basic motor patterns, motor skills, and applied dexterity
- Spatial organization and laterality
- Structuring of time and rhythm
- Spatiotemporal coordination
- Structuring of psychomotor pathways related to the development and self-regulation of affective, cognitive, and social (education through movement) pathways
- Exploration of different teaching styles (linear and non-linear pedagogy; productive and reproductive styles) and different ways of organizing physical activity
Prerequisites for admission
Knowledge of Human Movement Theory and Methodology.
Knowledge of Foundation of Physical Education.
Teaching methods
Interactive frontal lecture.
Workshop sessions with individual and group work (cooperative learning) of the topics covered in the practical class.
During the workshop sessions, declarative and procedural knowledge is acquired via an approach based on action-oriented thinking and thinking during action.
Teaching Resources
Books:
Dugnani S., Invernizzi P.L., Longo S., Mauro F. - Didattica del Movimento Umano - Vol. 2 - Qualità utili per il controllo motorio - Vol. 2 - Carabà Universitaria, 2015

Invernizzi P.L., Dugnani S. - Didattica del Movimento Umano - Qualità utili per la salute - Vol. 1 - Carabà Universitaria, 2014
Dugnani S., Invernizzi P.L. - Progettare in Educazione Fisica e nelle Scienze Motorie - Carabà Universitaria, 2014
Dugnani S., Invernizzi P.L., Mauro F. - L'Educazione Motoria Rinnovata: suggerimenti per le buone pratiche nella Scuola Primaria - Carabà Universitaria, 2018
Letture di Didattica Applicata consigliate:
Invernizzi PL, Eid L, Rigamonti M. Nuotare giocando 1 - La scoperta dell'ambiente acquatico e il superamento della paura. Carabà Universitaria, Milano, 1997
Invernizzi PL, Eid L, Strano S. Nuotare giocando 2 - Agilità e destrezza in acqua. Carabà Universitaria, Milano, 1996
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 3 - La didattica nell'apprendimento della tecnica natatoria. Carabà Universitaria, Milano, 2005
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 4 - La senso-percezione acquatica. Carabà Universitaria, Milano, 2007
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 5 - La didattica nell'insegnamento delle partenze e virate di base. Carabà Universitaria, Milano, 2009
Invernizzi PL, Saronni S, Romagialli B. Nuotare giocando 6 - Il training nella scuola nuoto - Allenare per la salute e per l'educazione. Carabà Universitaria, Milano, 2013
Invernizzi PL, Dugnani S, Gnerre A. Acqualandia. Edi-Ermes, Milano, 1998
Invernizzi PL, Campioli A, Scurati R, Longo S, La Torre A, L'insegnamento della tecnica natatoria. Apprendimento natatorio "euristico" e "prescrittivo" a confronto, SDS/Rivista di cultura sportiva, 2008, Anno XXVII, n.78, 37-43
Invernizzi PL, Del Bianco R, Scurati R, Caporaso G, La Torre A, Analisi delle capacità tecnico-coordinative e senso-percettive nel nuoto (seconda parte: proposte pratico-applicative), SDS/Rivista di cultura sportiva, 2007, Anno XXVI, n.74, 53-61
Invernizzi PL, Del Bianco R, Scurati R, Caporaso G, La Torre A, Analisi delle capacità tecnico-coordinative e senso-percettive nel nuoto (prima parte: gli aspetti teorici), SDS/Rivista di cultura sportiva, 2007, Anno XXVI, n.73, 45-52
Invernizzi PL, Topino W, Eid L, Karate giocando - La didattica nell'insegnamento del karate. Carabà Universitaria, Milano, 1998
Invernizzi PL, Caldarelli R, Genovesi E, La didattica nell'insegnamento del judo. Carabà Universitaria, Milano, 2014
Invernizzi PL, Maltese M, Sistema Integrato di Autodifesa. Carabà Universitaria, Milano, 2003
Invernizzi PL, Eid L, Unihockey. Edi Ermes, Milano, 1996
Assessment methods and Criteria
The exam consists of a practical workshop test and a written test and/or interview

PRACTICAL EXAM
Objective: demonstrate knowledge of neuromotor control
Mode: creation of two routines, one on the floor and the other with a small apparatus, demonstrating creativity in the progression

THEORETICAL EXAM
Objective: demonstrate of topics covered on the course.
Mode: written multiple choice or short answers; interview.
M-EDF/01 - PHYSICAL TRAINING SCIENCES AND METHODOLOGY
M-EDF/02 - SPORT SCIENCES AND METHODOLOGY
Lessons: 56 hours
Professors: Longo Stefano, Mantovani Bruno Angelo, Padulo Johnny
Shifts:
-
Professors: Longo Stefano, Mantovani Bruno Angelo, Padulo Johnny

GRUPPO 2B

Responsible
Lesson period
year
Course syllabus
Topics are developed via a practical-applied approach
- Body image and proprioception; static and dynamic balance; posture; eye-limb coordination; total and segmental relaxation
- Neuromotor coordination in relation to basic motor patterns, motor skills, and applied dexterity
- Spatial organization and laterality
- Structuring of time and rhythm
- Spatiotemporal coordination
- Structuring of psychomotor pathways related to the development and self-regulation of affective, cognitive, and social (education through movement) pathways
- Exploration of different teaching styles (linear and non-linear pedagogy; productive and reproductive styles) and different ways of organizing physical activity
Prerequisites for admission
Knowledge of Human Movement Theory and Methodology.
Knowledge of Foundation of Physical Education.
Teaching methods
Interactive frontal lecture.
Workshop sessions with individual and group work (cooperative learning) of the topics covered in the practical class.
During the workshop sessions, declarative and procedural knowledge is acquired via an approach based on action-oriented thinking and thinking during action.
Teaching Resources
Books:
Dugnani S., Invernizzi P.L., Longo S., Mauro F. - Didattica del Movimento Umano - Vol. 2 - Qualità utili per il controllo motorio - Vol. 2 - Carabà Universitaria, 2015

Invernizzi P.L., Dugnani S. - Didattica del Movimento Umano - Qualità utili per la salute - Vol. 1 - Carabà Universitaria, 2014
Dugnani S., Invernizzi P.L. - Progettare in Educazione Fisica e nelle Scienze Motorie - Carabà Universitaria, 2014
Dugnani S., Invernizzi P.L., Mauro F. - L'Educazione Motoria Rinnovata: suggerimenti per le buone pratiche nella Scuola Primaria - Carabà Universitaria, 2018
Letture di Didattica Applicata consigliate:
Invernizzi PL, Eid L, Rigamonti M. Nuotare giocando 1 - La scoperta dell'ambiente acquatico e il superamento della paura. Carabà Universitaria, Milano, 1997
Invernizzi PL, Eid L, Strano S. Nuotare giocando 2 - Agilità e destrezza in acqua. Carabà Universitaria, Milano, 1996
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 3 - La didattica nell'apprendimento della tecnica natatoria. Carabà Universitaria, Milano, 2005
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 4 - La senso-percezione acquatica. Carabà Universitaria, Milano, 2007
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 5 - La didattica nell'insegnamento delle partenze e virate di base. Carabà Universitaria, Milano, 2009
Invernizzi PL, Saronni S, Romagialli B. Nuotare giocando 6 - Il training nella scuola nuoto - Allenare per la salute e per l'educazione. Carabà Universitaria, Milano, 2013
Invernizzi PL, Dugnani S, Gnerre A. Acqualandia. Edi-Ermes, Milano, 1998
Invernizzi PL, Campioli A, Scurati R, Longo S, La Torre A, L'insegnamento della tecnica natatoria. Apprendimento natatorio "euristico" e "prescrittivo" a confronto, SDS/Rivista di cultura sportiva, 2008, Anno XXVII, n.78, 37-43
Invernizzi PL, Del Bianco R, Scurati R, Caporaso G, La Torre A, Analisi delle capacità tecnico-coordinative e senso-percettive nel nuoto (seconda parte: proposte pratico-applicative), SDS/Rivista di cultura sportiva, 2007, Anno XXVI, n.74, 53-61
Invernizzi PL, Del Bianco R, Scurati R, Caporaso G, La Torre A, Analisi delle capacità tecnico-coordinative e senso-percettive nel nuoto (prima parte: gli aspetti teorici), SDS/Rivista di cultura sportiva, 2007, Anno XXVI, n.73, 45-52
Invernizzi PL, Topino W, Eid L, Karate giocando - La didattica nell'insegnamento del karate. Carabà Universitaria, Milano, 1998
Invernizzi PL, Caldarelli R, Genovesi E, La didattica nell'insegnamento del judo. Carabà Universitaria, Milano, 2014
Invernizzi PL, Maltese M, Sistema Integrato di Autodifesa. Carabà Universitaria, Milano, 2003
Invernizzi PL, Eid L, Unihockey. Edi Ermes, Milano, 1996
Assessment methods and Criteria
The exam consists of a practical workshop test and a written test and/or interview

PRACTICAL EXAM
Objective: demonstrate knowledge of neuromotor control
Mode: creation of two routines, one on the floor and the other with a small apparatus, demonstrating creativity in the progression

THEORETICAL EXAM
Objective: demonstrate of topics covered on the course.
Mode: written multiple choice or short answers; interview.
M-EDF/01 - PHYSICAL TRAINING SCIENCES AND METHODOLOGY
M-EDF/02 - SPORT SCIENCES AND METHODOLOGY
Lessons: 56 hours
Professors: Longo Stefano, Mantovani Bruno Angelo, Padulo Johnny
Shifts:
-
Professors: Longo Stefano, Mantovani Bruno Angelo, Padulo Johnny

GRUPPO 2C

Responsible
Lesson period
year
Course syllabus
Topics are developed via a practical-applied approach
- Body image and proprioception; static and dynamic balance; posture; eye-limb coordination; total and segmental relaxation
- Neuromotor coordination in relation to basic motor patterns, motor skills, and applied dexterity
- Spatial organization and laterality
- Structuring of time and rhythm
- Spatiotemporal coordination
- Structuring of psychomotor pathways related to the development and self-regulation of affective, cognitive, and social (education through movement) pathways
- Exploration of different teaching styles (linear and non-linear pedagogy; productive and reproductive styles) and different ways of organizing physical activity
Prerequisites for admission
Knowledge of Human Movement Theory and Methodology.
Knowledge of Foundation of Physical Education.
Teaching methods
Interactive frontal lecture.
Workshop sessions with individual and group work (cooperative learning) of the topics covered in the practical class.
During the workshop sessions, declarative and procedural knowledge is acquired via an approach based on action-oriented thinking and thinking during action.
Teaching Resources
Books:
Dugnani S., Invernizzi P.L., Longo S., Mauro F. - Didattica del Movimento Umano - Vol. 2 - Qualità utili per il controllo motorio - Vol. 2 - Carabà Universitaria, 2015

Invernizzi P.L., Dugnani S. - Didattica del Movimento Umano - Qualità utili per la salute - Vol. 1 - Carabà Universitaria, 2014
Dugnani S., Invernizzi P.L. - Progettare in Educazione Fisica e nelle Scienze Motorie - Carabà Universitaria, 2014
Dugnani S., Invernizzi P.L., Mauro F. - L'Educazione Motoria Rinnovata: suggerimenti per le buone pratiche nella Scuola Primaria - Carabà Universitaria, 2018
Letture di Didattica Applicata consigliate:
Invernizzi PL, Eid L, Rigamonti M. Nuotare giocando 1 - La scoperta dell'ambiente acquatico e il superamento della paura. Carabà Universitaria, Milano, 1997
Invernizzi PL, Eid L, Strano S. Nuotare giocando 2 - Agilità e destrezza in acqua. Carabà Universitaria, Milano, 1996
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 3 - La didattica nell'apprendimento della tecnica natatoria. Carabà Universitaria, Milano, 2005
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 4 - La senso-percezione acquatica. Carabà Universitaria, Milano, 2007
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 5 - La didattica nell'insegnamento delle partenze e virate di base. Carabà Universitaria, Milano, 2009
Invernizzi PL, Saronni S, Romagialli B. Nuotare giocando 6 - Il training nella scuola nuoto - Allenare per la salute e per l'educazione. Carabà Universitaria, Milano, 2013
Invernizzi PL, Dugnani S, Gnerre A. Acqualandia. Edi-Ermes, Milano, 1998
Invernizzi PL, Campioli A, Scurati R, Longo S, La Torre A, L'insegnamento della tecnica natatoria. Apprendimento natatorio "euristico" e "prescrittivo" a confronto, SDS/Rivista di cultura sportiva, 2008, Anno XXVII, n.78, 37-43
Invernizzi PL, Del Bianco R, Scurati R, Caporaso G, La Torre A, Analisi delle capacità tecnico-coordinative e senso-percettive nel nuoto (seconda parte: proposte pratico-applicative), SDS/Rivista di cultura sportiva, 2007, Anno XXVI, n.74, 53-61
Invernizzi PL, Del Bianco R, Scurati R, Caporaso G, La Torre A, Analisi delle capacità tecnico-coordinative e senso-percettive nel nuoto (prima parte: gli aspetti teorici), SDS/Rivista di cultura sportiva, 2007, Anno XXVI, n.73, 45-52
Invernizzi PL, Topino W, Eid L, Karate giocando - La didattica nell'insegnamento del karate. Carabà Universitaria, Milano, 1998
Invernizzi PL, Caldarelli R, Genovesi E, La didattica nell'insegnamento del judo. Carabà Universitaria, Milano, 2014
Invernizzi PL, Maltese M, Sistema Integrato di Autodifesa. Carabà Universitaria, Milano, 2003
Invernizzi PL, Eid L, Unihockey. Edi Ermes, Milano, 1996
Assessment methods and Criteria
The exam consists of a practical workshop test and a written test and/or interview

PRACTICAL EXAM
Objective: demonstrate knowledge of neuromotor control
Mode: creation of two routines, one on the floor and the other with a small apparatus, demonstrating creativity in the progression

THEORETICAL EXAM
Objective: demonstrate of topics covered on the course.
Mode: written multiple choice or short answers; interview.
M-EDF/01 - PHYSICAL TRAINING SCIENCES AND METHODOLOGY
M-EDF/02 - SPORT SCIENCES AND METHODOLOGY
Lessons: 56 hours
Professors: Longo Stefano, Mantovani Bruno Angelo, Padulo Johnny
Shifts:
-
Professors: Longo Stefano, Mantovani Bruno Angelo, Padulo Johnny

GRUPPO 2D

Responsible
Lesson period
year
Course syllabus
Topics are developed via a practical-applied approach
- Body image and proprioception; static and dynamic balance; posture; eye-limb coordination; total and segmental relaxation
- Neuromotor coordination in relation to basic motor patterns, motor skills, and applied dexterity
- Spatial organization and laterality
- Structuring of time and rhythm
- Spatiotemporal coordination
- Structuring of psychomotor pathways related to the development and self-regulation of affective, cognitive, and social (education through movement) pathways
- Exploration of different teaching styles (linear and non-linear pedagogy; productive and reproductive styles) and different ways of organizing physical activity
Prerequisites for admission
Knowledge of Human Movement Theory and Methodology.
Knowledge of Foundation of Physical Education.
Teaching methods
Interactive frontal lecture.
Workshop sessions with individual and group work (cooperative learning) of the topics covered in the practical class.
During the workshop sessions, declarative and procedural knowledge is acquired via an approach based on action-oriented thinking and thinking during action.
Teaching Resources
Books:
Dugnani S., Invernizzi P.L., Longo S., Mauro F. - Didattica del Movimento Umano - Vol. 2 - Qualità utili per il controllo motorio - Vol. 2 - Carabà Universitaria, 2015

Invernizzi P.L., Dugnani S. - Didattica del Movimento Umano - Qualità utili per la salute - Vol. 1 - Carabà Universitaria, 2014
Dugnani S., Invernizzi P.L. - Progettare in Educazione Fisica e nelle Scienze Motorie - Carabà Universitaria, 2014
Dugnani S., Invernizzi P.L., Mauro F. - L'Educazione Motoria Rinnovata: suggerimenti per le buone pratiche nella Scuola Primaria - Carabà Universitaria, 2018
Letture di Didattica Applicata consigliate:
Invernizzi PL, Eid L, Rigamonti M. Nuotare giocando 1 - La scoperta dell'ambiente acquatico e il superamento della paura. Carabà Universitaria, Milano, 1997
Invernizzi PL, Eid L, Strano S. Nuotare giocando 2 - Agilità e destrezza in acqua. Carabà Universitaria, Milano, 1996
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 3 - La didattica nell'apprendimento della tecnica natatoria. Carabà Universitaria, Milano, 2005
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 4 - La senso-percezione acquatica. Carabà Universitaria, Milano, 2007
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 5 - La didattica nell'insegnamento delle partenze e virate di base. Carabà Universitaria, Milano, 2009
Invernizzi PL, Saronni S, Romagialli B. Nuotare giocando 6 - Il training nella scuola nuoto - Allenare per la salute e per l'educazione. Carabà Universitaria, Milano, 2013
Invernizzi PL, Dugnani S, Gnerre A. Acqualandia. Edi-Ermes, Milano, 1998
Invernizzi PL, Campioli A, Scurati R, Longo S, La Torre A, L'insegnamento della tecnica natatoria. Apprendimento natatorio "euristico" e "prescrittivo" a confronto, SDS/Rivista di cultura sportiva, 2008, Anno XXVII, n.78, 37-43
Invernizzi PL, Del Bianco R, Scurati R, Caporaso G, La Torre A, Analisi delle capacità tecnico-coordinative e senso-percettive nel nuoto (seconda parte: proposte pratico-applicative), SDS/Rivista di cultura sportiva, 2007, Anno XXVI, n.74, 53-61
Invernizzi PL, Del Bianco R, Scurati R, Caporaso G, La Torre A, Analisi delle capacità tecnico-coordinative e senso-percettive nel nuoto (prima parte: gli aspetti teorici), SDS/Rivista di cultura sportiva, 2007, Anno XXVI, n.73, 45-52
Invernizzi PL, Topino W, Eid L, Karate giocando - La didattica nell'insegnamento del karate. Carabà Universitaria, Milano, 1998
Invernizzi PL, Caldarelli R, Genovesi E, La didattica nell'insegnamento del judo. Carabà Universitaria, Milano, 2014
Invernizzi PL, Maltese M, Sistema Integrato di Autodifesa. Carabà Universitaria, Milano, 2003
Invernizzi PL, Eid L, Unihockey. Edi Ermes, Milano, 1996
Assessment methods and Criteria
The exam consists of a practical workshop test and a written test and/or interview

PRACTICAL EXAM
Objective: demonstrate knowledge of neuromotor control
Mode: creation of two routines, one on the floor and the other with a small apparatus, demonstrating creativity in the progression

THEORETICAL EXAM
Objective: demonstrate of topics covered on the course.
Mode: written multiple choice or short answers; interview.
M-EDF/01 - PHYSICAL TRAINING SCIENCES AND METHODOLOGY
M-EDF/02 - SPORT SCIENCES AND METHODOLOGY
Lessons: 56 hours
Professors: Longo Stefano, Mantovani Bruno Angelo, Padulo Johnny
Shifts:
-
Professors: Longo Stefano, Mantovani Bruno Angelo, Padulo Johnny

GRUPPO 2E

Responsible
Lesson period
year
Course syllabus
Topics are developed via a practical-applied approach
- Body image and proprioception; static and dynamic balance; posture; eye-limb coordination; total and segmental relaxation
- Neuromotor coordination in relation to basic motor patterns, motor skills, and applied dexterity
- Spatial organization and laterality
- Structuring of time and rhythm
- Spatiotemporal coordination
- Structuring of psychomotor pathways related to the development and self-regulation of affective, cognitive, and social (education through movement) pathways
- Exploration of different teaching styles (linear and non-linear pedagogy; productive and reproductive styles) and different ways of organizing physical activity
Prerequisites for admission
Knowledge of Human Movement Theory and Methodology.
Knowledge of Foundation of Physical Education.
Teaching methods
Interactive frontal lecture.
Workshop sessions with individual and group work (cooperative learning) of the topics covered in the practical class.
During the workshop sessions, declarative and procedural knowledge is acquired via an approach based on action-oriented thinking and thinking during action.
Teaching Resources
Books:
Dugnani S., Invernizzi P.L., Longo S., Mauro F. - Didattica del Movimento Umano - Vol. 2 - Qualità utili per il controllo motorio - Vol. 2 - Carabà Universitaria, 2015

Invernizzi P.L., Dugnani S. - Didattica del Movimento Umano - Qualità utili per la salute - Vol. 1 - Carabà Universitaria, 2014
Dugnani S., Invernizzi P.L. - Progettare in Educazione Fisica e nelle Scienze Motorie - Carabà Universitaria, 2014
Dugnani S., Invernizzi P.L., Mauro F. - L'Educazione Motoria Rinnovata: suggerimenti per le buone pratiche nella Scuola Primaria - Carabà Universitaria, 2018
Letture di Didattica Applicata consigliate:
Invernizzi PL, Eid L, Rigamonti M. Nuotare giocando 1 - La scoperta dell'ambiente acquatico e il superamento della paura. Carabà Universitaria, Milano, 1997
Invernizzi PL, Eid L, Strano S. Nuotare giocando 2 - Agilità e destrezza in acqua. Carabà Universitaria, Milano, 1996
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 3 - La didattica nell'apprendimento della tecnica natatoria. Carabà Universitaria, Milano, 2005
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 4 - La senso-percezione acquatica. Carabà Universitaria, Milano, 2007
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 5 - La didattica nell'insegnamento delle partenze e virate di base. Carabà Universitaria, Milano, 2009
Invernizzi PL, Saronni S, Romagialli B. Nuotare giocando 6 - Il training nella scuola nuoto - Allenare per la salute e per l'educazione. Carabà Universitaria, Milano, 2013
Invernizzi PL, Dugnani S, Gnerre A. Acqualandia. Edi-Ermes, Milano, 1998
Invernizzi PL, Campioli A, Scurati R, Longo S, La Torre A, L'insegnamento della tecnica natatoria. Apprendimento natatorio "euristico" e "prescrittivo" a confronto, SDS/Rivista di cultura sportiva, 2008, Anno XXVII, n.78, 37-43
Invernizzi PL, Del Bianco R, Scurati R, Caporaso G, La Torre A, Analisi delle capacità tecnico-coordinative e senso-percettive nel nuoto (seconda parte: proposte pratico-applicative), SDS/Rivista di cultura sportiva, 2007, Anno XXVI, n.74, 53-61
Invernizzi PL, Del Bianco R, Scurati R, Caporaso G, La Torre A, Analisi delle capacità tecnico-coordinative e senso-percettive nel nuoto (prima parte: gli aspetti teorici), SDS/Rivista di cultura sportiva, 2007, Anno XXVI, n.73, 45-52
Invernizzi PL, Topino W, Eid L, Karate giocando - La didattica nell'insegnamento del karate. Carabà Universitaria, Milano, 1998
Invernizzi PL, Caldarelli R, Genovesi E, La didattica nell'insegnamento del judo. Carabà Universitaria, Milano, 2014
Invernizzi PL, Maltese M, Sistema Integrato di Autodifesa. Carabà Universitaria, Milano, 2003
Invernizzi PL, Eid L, Unihockey. Edi Ermes, Milano, 1996
Assessment methods and Criteria
The exam consists of a practical workshop test and a written test and/or interview

PRACTICAL EXAM
Objective: demonstrate knowledge of neuromotor control
Mode: creation of two routines, one on the floor and the other with a small apparatus, demonstrating creativity in the progression

THEORETICAL EXAM
Objective: demonstrate of topics covered on the course.
Mode: written multiple choice or short answers; interview.
M-EDF/01 - PHYSICAL TRAINING SCIENCES AND METHODOLOGY
M-EDF/02 - SPORT SCIENCES AND METHODOLOGY
Lessons: 56 hours
Professors: Longo Stefano, Mantovani Bruno Angelo, Padulo Johnny
Shifts:
-
Professors: Longo Stefano, Mantovani Bruno Angelo, Padulo Johnny

GRUPPO 2F

Responsible
Lesson period
year
Course syllabus
Topics are developed via a practical-applied approach
- Body image and proprioception; static and dynamic balance; posture; eye-limb coordination; total and segmental relaxation
- Neuromotor coordination in relation to basic motor patterns, motor skills, and applied dexterity
- Spatial organization and laterality
- Structuring of time and rhythm
- Spatiotemporal coordination
- Structuring of psychomotor pathways related to the development and self-regulation of affective, cognitive, and social (education through movement) pathways
- Exploration of different teaching styles (linear and non-linear pedagogy; productive and reproductive styles) and different ways of organizing physical activity
Prerequisites for admission
Knowledge of Human Movement Theory and Methodology.
Knowledge of Foundation of Physical Education.
Teaching methods
Interactive frontal lecture.
Workshop sessions with individual and group work (cooperative learning) of the topics covered in the practical class.
During the workshop sessions, declarative and procedural knowledge is acquired via an approach based on action-oriented thinking and thinking during action.
Teaching Resources
Books:
Dugnani S., Invernizzi P.L., Longo S., Mauro F. - Didattica del Movimento Umano - Vol. 2 - Qualità utili per il controllo motorio - Vol. 2 - Carabà Universitaria, 2015

Invernizzi P.L., Dugnani S. - Didattica del Movimento Umano - Qualità utili per la salute - Vol. 1 - Carabà Universitaria, 2014
Dugnani S., Invernizzi P.L. - Progettare in Educazione Fisica e nelle Scienze Motorie - Carabà Universitaria, 2014
Dugnani S., Invernizzi P.L., Mauro F. - L'Educazione Motoria Rinnovata: suggerimenti per le buone pratiche nella Scuola Primaria - Carabà Universitaria, 2018
Letture di Didattica Applicata consigliate:
Invernizzi PL, Eid L, Rigamonti M. Nuotare giocando 1 - La scoperta dell'ambiente acquatico e il superamento della paura. Carabà Universitaria, Milano, 1997
Invernizzi PL, Eid L, Strano S. Nuotare giocando 2 - Agilità e destrezza in acqua. Carabà Universitaria, Milano, 1996
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 3 - La didattica nell'apprendimento della tecnica natatoria. Carabà Universitaria, Milano, 2005
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 4 - La senso-percezione acquatica. Carabà Universitaria, Milano, 2007
Invernizzi PL, Romagialli B. Nuotare giocando 5 - La didattica nell'insegnamento delle partenze e virate di base. Carabà Universitaria, Milano, 2009
Invernizzi PL, Saronni S, Romagialli B. Nuotare giocando 6 - Il training nella scuola nuoto - Allenare per la salute e per l'educazione. Carabà Universitaria, Milano, 2013
Invernizzi PL, Dugnani S, Gnerre A. Acqualandia. Edi-Ermes, Milano, 1998
Invernizzi PL, Campioli A, Scurati R, Longo S, La Torre A, L'insegnamento della tecnica natatoria. Apprendimento natatorio "euristico" e "prescrittivo" a confronto, SDS/Rivista di cultura sportiva, 2008, Anno XXVII, n.78, 37-43
Invernizzi PL, Del Bianco R, Scurati R, Caporaso G, La Torre A, Analisi delle capacità tecnico-coordinative e senso-percettive nel nuoto (seconda parte: proposte pratico-applicative), SDS/Rivista di cultura sportiva, 2007, Anno XXVI, n.74, 53-61
Invernizzi PL, Del Bianco R, Scurati R, Caporaso G, La Torre A, Analisi delle capacità tecnico-coordinative e senso-percettive nel nuoto (prima parte: gli aspetti teorici), SDS/Rivista di cultura sportiva, 2007, Anno XXVI, n.73, 45-52
Invernizzi PL, Topino W, Eid L, Karate giocando - La didattica nell'insegnamento del karate. Carabà Universitaria, Milano, 1998
Invernizzi PL, Caldarelli R, Genovesi E, La didattica nell'insegnamento del judo. Carabà Universitaria, Milano, 2014
Invernizzi PL, Maltese M, Sistema Integrato di Autodifesa. Carabà Universitaria, Milano, 2003
Invernizzi PL, Eid L, Unihockey. Edi Ermes, Milano, 1996
Assessment methods and Criteria
The exam consists of a practical workshop test and a written test and/or interview

PRACTICAL EXAM
Objective: demonstrate knowledge of neuromotor control
Mode: creation of two routines, one on the floor and the other with a small apparatus, demonstrating creativity in the progression

THEORETICAL EXAM
Objective: demonstrate of topics covered on the course.
Mode: written multiple choice or short answers; interview.
M-EDF/01 - PHYSICAL TRAINING SCIENCES AND METHODOLOGY
M-EDF/02 - SPORT SCIENCES AND METHODOLOGY
Lessons: 56 hours
Professors: Longo Stefano, Mantovani Bruno Angelo, Padulo Johnny
Shifts:
-
Professors: Longo Stefano, Mantovani Bruno Angelo, Padulo Johnny
Professor(s)
Reception:
By appointment via email