History and Institutions of Islamic Countries
A.Y. 2019/2020
Learning objectives
Il programma si prefigge di fornire agli studenti una conoscenza di base della dottrina e delle istituzioni islamiche e della loro evoluzione storica e di analizzare il fenomeno del revivalismo islamico nelle sue varie accezioni. In quest'ottica storica verranno analizzati anche temi di attualità, quali i diritti umani nell'islam, la riforma del diritto di famiglia e lo status giuridico femminile. Verrà quindi ripercorso il fenomeno di re-islamizzazione e il rapporto tra potere e religione in alcuni case studies (Pakistan, Afghanistan e Iran).
Expected learning outcomes
Undefined
Lesson period: Second trimester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Lesson period
Second trimester
Course syllabus
basic notions, birth of islam, sunnism and shiism, classical political theory, relationship between political power and religious authority, sufism, the gunpowder empires and their crisis, colonialism and the Middle East, Arab nationalism, decolonization, Islamic revivalism, fundamentalism, partition of the Middle East and independence movements, islamization in Iran, Saudi Arabia and Pakistan, the 1979 revolution in Iran, the Soviet occupation of Afghanistan, the Birth of al-Qaeda and its subsequent development, the Algerian civil war, the kashmiri issue, the Arab springs, Iran-Saudi relations, tghe Afghan crisis
Prerequisites for admission
Basic knowledge of modern and contemporary history
Teaching methods
Lectures
Teaching Resources
3 credits:
Montessoro, ed., Lo stato islamico, Guerini 2009
6 credits:
Hourani, Storia dei popoli arabi, Mondadori 1998, pp. 7-81, 149-168, 183-190, 209-244, 250-285, 299-387, 396-455,
OR:
E. Giunchi, Nel nome di Allah. L'autorità religiosa nell'Islam, Youvence 2017
9 credits:
1) Hourani, Storia dei popoli arabi, Mondadori 1998, pp. 7-81, 149-168, 183-190, 209-244, 250-285, 299-387, 396-455 OPPURE E. Giunchi, Nel nome di Allah. L'autorità religiosa nell'Islam, Youvence 2017.
2) Montessoro, ed., Lo stato islamico, Guerini 2009 tranne pp. 197-226 e 253-298
non attending students can replace MONTESSORO with: Roggero, Storia del Nord Africa contemporaneo, Bompiani 2019
Montessoro, ed., Lo stato islamico, Guerini 2009
6 credits:
Hourani, Storia dei popoli arabi, Mondadori 1998, pp. 7-81, 149-168, 183-190, 209-244, 250-285, 299-387, 396-455,
OR:
E. Giunchi, Nel nome di Allah. L'autorità religiosa nell'Islam, Youvence 2017
9 credits:
1) Hourani, Storia dei popoli arabi, Mondadori 1998, pp. 7-81, 149-168, 183-190, 209-244, 250-285, 299-387, 396-455 OPPURE E. Giunchi, Nel nome di Allah. L'autorità religiosa nell'Islam, Youvence 2017.
2) Montessoro, ed., Lo stato islamico, Guerini 2009 tranne pp. 197-226 e 253-298
non attending students can replace MONTESSORO with: Roggero, Storia del Nord Africa contemporaneo, Bompiani 2019
Assessment methods and Criteria
Written exam (oral for attending students) with the aim of assessing the knowledge of the themes dealt with by the programme, the capacity to interpret them in a critical manner and to espouse them with an adequate terminology
Teaching Unit 1
SPS/14 - ASIAN HISTORY AND INSTITUTIONS - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Teaching Unit 2
SPS/14 - ASIAN HISTORY AND INSTITUTIONS - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor(s)
Reception:
Wednesday 4,15 PM-6 PM
Room 9, Floor 1 (Via Conservatorio)