Comparative Social Systems

A.Y. 2020/2021
9
Max ECTS
60
Overall hours
SSD
SPS/07
Language
Italian
Learning objectives
The course aims at providing suitable theoretical and analytical tools for the analysis of comparative social systems according to the main scientific approaches. Particular attention will be devoted to the main authors who have systematically dealt with concepts such as structure and social system and reflected on the interactions existing among different levels (macro vs. micro). Moreover, the comparison among different social systems will also focus on new issues such as those related to the field of migration, unemployment, and cultural diversity through a wide-ranging overview on a number of systemic variables (structural, relational, discursive, etc.) which play a crucial role in influencing actors' attitudes and conducts.
Expected learning outcomes
At the end of the course, will have pursued:
1. General competences
Knowledge and understanding of the main sociological approaches for the comparative study of social systems. Critical understanding of the main concepts related to the study of social systems (such as, inter alia, structure, system, order, episteme, habitus and structuration). Understanding of the effects of social systems on actors' attitudes and behaviours and of the restructuring of the system thanks to the agents themselves.
2. Specific competences
Understanding of the fields of migration, unemployment and cultural diversity through a comparative empirical study of social systems within a wide range of countries characterized by specific "opportunity structures".
Single course

This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.

Course syllabus and organization

A-K

Lesson period
Third trimester
Course syllabus
Il corso è incentrato sull'analisi della formazione e delle caratteristiche fondamentali della cosiddetta "società moderna occidentale". A questo scopo le lezioni del primo e secondo modulo introdurranno alcuni concetti fondamentali della sociologia (la formazione della società moderna, la trama del tessuto sociale, controllo sociale e devianza, la struttura sociale, la religione, le differenze di genere, la famiglia, la stratificazione sociale, ecc.) in modo da fornire agli studenti le necessarie conoscenze di base in vista dei successivi approfondimenti e della comparazione con altri modelli di società.
Nell'ultima parte del corso (terzo modulo) vi sarà un approfondimento dedicato ai sistemi di welfare in ottica comparativa con particolare riferimento al loro ruolo nella riduzione delle disuguaglianze sociali. Il programma è volto a fornire una panoramica generale sui sistemi di welfare (Che cos'è il welfare e qual è la sua evoluzione storica? Quali sono i principali modelli di welfare state?) assieme una disamina specifica delle sue varie aree di intervento (Che ruolo i welfare state hanno nella tutela del reddito e del lavoro, della salute, dell'istruzione, dell'abitazione, e della conciliazione famiglia-lavoro?). Il corso si concluderà con la presentazione e la discussione di alcuni interventi del welfare state a tutela dei cittadini colpiti dall'attuale crisi legata al COVID-19 nel contesto Europeo.
Prerequisites for admission
Non sono richiesti prerequisiti specifici.
Teaching methods
Il corso prevede lezioni di tipo frontale che saranno integrate con momenti di discussione tra gli studenti e svolgimento di brevi esercitazioni in classe (anche da remoto su Teams). Gli studenti sono invitati a partecipare attivamente con domande e interventi sia durante le lezioni in sincrono sia attraverso la partecipazione a gruppi di discussione e forum on-line sul canale Teams e/o Ariel del corso.
Teaching Resources
Primo e secondo modulo:
J. Manza, R. Arum, L. Haney, Progetto sociologia (seconda edizione), Pearson, Milano-Torino, 2018 (esclusi capitoli 9 e 12).
Terzo modulo
1. J. Manza, R. Arum, L. Haney, Progetto sociologia. Guida all'immaginazione sociologica (seconda edizione), Pearson, Milano-Torino, 2018: cap. 9 "Stratificazione sociale, disuguaglianza e povertà" e cap. 12 "Famiglia e vita famigliare")
2. Saraceno, C. (2021) Il Welfare - Tra vecchie e nuove disuguaglianze. Il Mulino, Bologna. https://www.mulino.it/isbn/9788815291929#
Assessment methods and Criteria
Le modalità di esame consistono in un esame scritto finale a cui verrà attribuito un punteggio espresso in trentesimi. Agli studenti viene richiesto di dimostrare di aver acquisito una conoscenza adeguata dei concetti, autori, teorie e fenomeni trattati nel corso delle lezioni e di una capacità di elaborazione critica degli stessi. Gli studenti frequentanti avranno modo di partecipare a 2 prove scritte intermedie che si svolgeranno una a conclusione del modulo I e del modulo II e un'altra a conclusione del modulo III. Per poter ottenere il voto finale, gli studenti frequentanti che optassero per la partecipazione alle prove intermedie devono superare entrambe le prove.
Unità didattica 1
SPS/07 - GENERAL SOCIOLOGY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Unità didattica 2
SPS/07 - GENERAL SOCIOLOGY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Unità didattica 3
SPS/07 - GENERAL SOCIOLOGY - University credits: 3
Lessons: 20 hours

L-Z

Responsible
Lesson period
Third trimester
Emergency Remote Teaching
The lessons will be held online, both asynchronously and synchronously, using Microsoft Teams, on the basis of the instructions provided at the beginning of the class and according to the class' timetable. Lessons will be recorded and made available on the same platform also to students non-attending the course. The code of Teams' channel where students will attend the course will be communicated before the beginning of the III trimester on Ariel website of Comparative Social Systems.
Course syllabus
The first part concerns the analysis of the main aspects of the so-called "modern western society". The focus will be on some main sociological concepts such as the birth of modern society, the social structure, social control and deviance, gender difference, family, social stratification, etc. aimed at providing students with the basic tools for the comparison with other societies. For this part students should refer to a textbook of sociology.
The last part deals with topics related to intercultural relations, migrations, differences and the relation with otherness. After an introductory part aimed at providing a critical review of the conceptual tools mostly used in the field of social sciences - such as race, ethnicity, culture, stranger, stereotypes, prejudices, racism, etc. - the course will focus on the analysis of the growing visibility of Islam in Europe, on the opportunities, as well as problems, related to the recognition of a truly European Islam in the public sphere and on the different forms of anti-racism movement at international level.
Prerequisites for admission
Prerequisites for admission
No specific prerequisite is required.
Teaching methods
Teaching Methods
The course foresees frontal lessons and, where possible, seminars and discussions with experts and observers (even in case of on-line learning through Microsoft Teams). Students are invited to actively participate with questions both during synchronous lessons and on-line forum and group discussions on Teams and/or Ariel.
Teaching Resources
Modules one and two
J. Manza, R. Arum, L. Haney, Progetto sociologia (seconda edizione), Pearson, Milano-Torino, 2018 (except chapters 10 and 13).
Module third
1. J. Manza, R. Arum, L. Haney, Progetto sociologia. Guida all'immaginazione sociologica (second edition), Pearson, Milano-Torino, 2018: chapter 10 "Razzismo e migrazioni" and chapter 13 "Religione";
2. Massari, Il corpo degli altri. Migrazioni, memorie, identità, Orthotes, Napoli-Salerno, 2017: chapters 1, 2, 4, 5.
Professor will also provide 3 essays/articles on the topics covered in the module, including one in English.
Assessment methods and Criteria
Assessment Methods and Criteria
The final exam consists in a written test whose results will be evaluated along the scale 18-30. Students are required to show the achievement of an adequate understanding of the key-concepts, authors, theories and phenomena dealt with during the lessons and a critical capacity to re-elaborate them. Students attending the course will have the chance to participate to 2 intermediate tests: one at the end of module I and II and a final one at the end of module III. In order to get a finale grade, students attending the course who decide to participate to the intermediate tests should pass both tests.
Unità didattica 1
SPS/07 - GENERAL SOCIOLOGY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor: Santoro Monica
Unità didattica 2
SPS/07 - GENERAL SOCIOLOGY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor: Santoro Monica
Unità didattica 3
SPS/07 - GENERAL SOCIOLOGY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor: Massari Monica
Professor(s)
Reception:
By appointment
On Microsoft Teams
Reception:
Tuesday 13:30-14:30
Microsoft Teams
Reception:
Presso lo studio della docente (piano ammezzato sopra al bar) o su Teams