Medical and Technical Sciences 1 (second year)
A.Y. 2020/2021
Learning objectives
- Lo studente deve apprendere le nozioni di base della professione avendo una conoscenza generale della storia italiana ed europea della podologia;
- Deve iniziare l'apprendimento delle mansioni specifiche della professione e dei rapporti con altre professioni sanitarie e riconoscere i confini propri;
- Deve inoltre conoscere i principi generali delle prestazioni podologiche attraverso una valutazione e la conseguente registrazione su apposita cartella, fornendo nel contempo una documentazione utilizzabile sia per ricerche epidemiologiche, sia per la valutazione dell'atto terapeutico specifico;
- Con l'insegnamento degli atti propri della professione, dei materiali ad essa dedicati, degli strumenti, delle attrezzature e dei metodi impiegabili raggiungerà le conoscenze per la formulazione di un protocollo terapeutico, apprenderà i principi per la prevenzione primaria e specifica, dovrà inoltre essere in grado di produrre la documentazione necessaria ai fini legislativi per il controllo di qualità.
- Deve iniziare l'apprendimento delle mansioni specifiche della professione e dei rapporti con altre professioni sanitarie e riconoscere i confini propri;
- Deve inoltre conoscere i principi generali delle prestazioni podologiche attraverso una valutazione e la conseguente registrazione su apposita cartella, fornendo nel contempo una documentazione utilizzabile sia per ricerche epidemiologiche, sia per la valutazione dell'atto terapeutico specifico;
- Con l'insegnamento degli atti propri della professione, dei materiali ad essa dedicati, degli strumenti, delle attrezzature e dei metodi impiegabili raggiungerà le conoscenze per la formulazione di un protocollo terapeutico, apprenderà i principi per la prevenzione primaria e specifica, dovrà inoltre essere in grado di produrre la documentazione necessaria ai fini legislativi per il controllo di qualità.
Expected learning outcomes
Lo studente deve saper utilizzare gli strumenti propri della professione per poter eseguire una valutazione clinica podologica completa attraverso l'esame obiettivo e programmare l'intervento terapeutico con l'utilizzo delle conoscenze di : ortesiologia digitale, plantare supportata da esami strumentali propri facendo un ragionamento clinico in base alla semeiotica podologica ed alla fisiologia biomeccanica
Lesson period: year
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
For the lessons of the 1st semester the teaching, given the current health situation, will be carried out entirely at a distance.
Course syllabus
- Hyperkeratosis: anatomy, physiology and treatment
- Practical exercitation: treatment of hyperkeratosis
- Clinical evaluation: theory and practice
- Biomechanical evaluation: theory and practice
- Biomechanical joint assessment
- Baropodometric analysis: theory and practice
- Palpatory anatomy: theory and practice
- Bases of clinical thinking
- Semeiotics
- Laser-therapy (bases)
- Nail reeducation
- Paste and fluide silicones
- Ingrown nails
- Plantar warts
- Realization of foot orthoses
- Practical exercitation: treatment of hyperkeratosis
- Clinical evaluation: theory and practice
- Biomechanical evaluation: theory and practice
- Biomechanical joint assessment
- Baropodometric analysis: theory and practice
- Palpatory anatomy: theory and practice
- Bases of clinical thinking
- Semeiotics
- Laser-therapy (bases)
- Nail reeducation
- Paste and fluide silicones
- Ingrown nails
- Plantar warts
- Realization of foot orthoses
Prerequisites for admission
Knowledge of general and specific anatomy and physiology are requested
Teaching methods
Lectures , practical exercises in ambulatory or lab.
Teaching Resources
· R. L. Valmassy, Clinical bionechanics of the lower extremities, Mosby, 1996
· Merton L. Root, W. Orien, J. Weed La funzionalità del piede normale e patologico, volume I, Ed. Piccin 1971
· Merton L. Root, W. Orien, J. Weed La funzionalità del piede normale e patologico, volume II, Ed. Piccin 1971
· Donatelli, The biomechanics of the foot and ankle 1990
· Michaud, Foot orthoses and other forms of conservative foot care, 1997
· Recent advances in orthotic therapy improving clinical outcomes with a pathology specific approach paul r. scherer, dpm, ms
· Guida ai sentieri del corpo. Andrew Biel. Edi ermers
· Netter. Atlante di anatomia umana, Frank H. Netter
· Anatomia umana, Frederic H. Martini
· Le catene muscolari. Vol. 1; 2; 3; 4; 5, Léopold Busquet
· Chinesiologia del sistema muscolo scheletrico, fondamenti per la riabilitazione, Neumann Donald A.
· Anatomia funzionale 1-2-3 vol. I. A. Kapandji (Autore), P. A. Pagani, Marguier M.-C.
· Merton L. Root, W. Orien, J. Weed La funzionalità del piede normale e patologico, volume I, Ed. Piccin 1971
· Merton L. Root, W. Orien, J. Weed La funzionalità del piede normale e patologico, volume II, Ed. Piccin 1971
· Donatelli, The biomechanics of the foot and ankle 1990
· Michaud, Foot orthoses and other forms of conservative foot care, 1997
· Recent advances in orthotic therapy improving clinical outcomes with a pathology specific approach paul r. scherer, dpm, ms
· Guida ai sentieri del corpo. Andrew Biel. Edi ermers
· Netter. Atlante di anatomia umana, Frank H. Netter
· Anatomia umana, Frederic H. Martini
· Le catene muscolari. Vol. 1; 2; 3; 4; 5, Léopold Busquet
· Chinesiologia del sistema muscolo scheletrico, fondamenti per la riabilitazione, Neumann Donald A.
· Anatomia funzionale 1-2-3 vol. I. A. Kapandji (Autore), P. A. Pagani, Marguier M.-C.
Assessment methods and Criteria
At the end of each semesters students have to take an ongoing evaluation made of 30 written questions based on the semestral program.
At the end of the 2nd year they have to pass the examination of Podologia 1 consisting in 30 open and closed questions.
At the end of the course of study students have to take the exam of Podologia 2 made of 60 open and closed questions on the whole three-year program. The ones who pass it will sustain an oral exam to confirm the written evaluation.
At the end of each semester there will be a lesson during which students can ask for explanations about treated issues.
The marks obtained in the various examinations will be displayed on a dedicated board inside the department and the students can discuss the exam and ask for an additional oral assessment
At the end of the 2nd year they have to pass the examination of Podologia 1 consisting in 30 open and closed questions.
At the end of the course of study students have to take the exam of Podologia 2 made of 60 open and closed questions on the whole three-year program. The ones who pass it will sustain an oral exam to confirm the written evaluation.
At the end of each semester there will be a lesson during which students can ask for explanations about treated issues.
The marks obtained in the various examinations will be displayed on a dedicated board inside the department and the students can discuss the exam and ask for an additional oral assessment
MED/50 - APPLIED MEDICAL TECHNOLOGY AND METHODOLOGY - University credits: 7
Lessons: 70 hours
Professor:
Serafin Antonio