Medieval Islamic Philosophy
A.Y. 2022/2023
Learning objectives
L'insegnamento ha come scopo quello di offrire un quadro generale della storia della filosofia araba medievale, inclusiva anche delle filosofie giudeo-araba e arabo-cristiana, con particolare attenzione nei confronti dei principali autori e le loro opere.
L'insegnamento si propone di trasmettere una visione della storia della filosofia che includa i saperi "stranieri", i quali, attraverso il passaggio tramite lingue e culture diverse, sono giunti all'Europa latina, e costituiscono pertanto parte integrante della storia della filosofia occidentale.
L'insegnamento si propone di trasmettere una visione della storia della filosofia che includa i saperi "stranieri", i quali, attraverso il passaggio tramite lingue e culture diverse, sono giunti all'Europa latina, e costituiscono pertanto parte integrante della storia della filosofia occidentale.
Expected learning outcomes
Conoscenza e comprensione:
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di:
- presentare le nozioni fondamentali della religione, della teologia e della cultura islamica;
- illustrare i principali problemi e temi della filosofia medievale di lingua araba, nonché introdurre i principali autori e le loro opere;
- ricostruire le fondamentali linee della trasmissione dei saperi, dalla filosofia e scienza greche verso la filosofia araba, e da questa verso il pensiero medievale ebraico e latino;
- comprendere il lessico filosofico specifico tramite la lettura diretta dei testi;
- maturare una competenza nella lettura critica, comprensione e contestualizzazione di fonti filosofiche
- descrivere gli strumenti metodologici di base per la ricerca storiografica
Capacità di applicare conoscenze e comprensione:
Al termine dell'insegnamento, lo studente avrà acquisito:
- la capacità di orientarsi storicamente e concettualmente all'interno delle principali correnti della filosofia medievale di lingua araba
- la padronanza del lessico filosofico acquisito tramite la lettura diretta dei testi
- la competenza di orientarsi nello sviluppo del pensiero filosofico tra culture e lingue differenti
- la capacità di leggere un testo filosofico classico in maniera critica
- la abilità di comunicare in maniera concettualmente ordinata quanto si è appreso
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di:
- presentare le nozioni fondamentali della religione, della teologia e della cultura islamica;
- illustrare i principali problemi e temi della filosofia medievale di lingua araba, nonché introdurre i principali autori e le loro opere;
- ricostruire le fondamentali linee della trasmissione dei saperi, dalla filosofia e scienza greche verso la filosofia araba, e da questa verso il pensiero medievale ebraico e latino;
- comprendere il lessico filosofico specifico tramite la lettura diretta dei testi;
- maturare una competenza nella lettura critica, comprensione e contestualizzazione di fonti filosofiche
- descrivere gli strumenti metodologici di base per la ricerca storiografica
Capacità di applicare conoscenze e comprensione:
Al termine dell'insegnamento, lo studente avrà acquisito:
- la capacità di orientarsi storicamente e concettualmente all'interno delle principali correnti della filosofia medievale di lingua araba
- la padronanza del lessico filosofico acquisito tramite la lettura diretta dei testi
- la competenza di orientarsi nello sviluppo del pensiero filosofico tra culture e lingue differenti
- la capacità di leggere un testo filosofico classico in maniera critica
- la abilità di comunicare in maniera concettualmente ordinata quanto si è appreso
Lesson period: Second semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Lesson period
Second semester
Course syllabus
The teaching will be divided into four sections:
1. Introduction to Arab-Islamic religion, specifically for the medieval period.
2. Introduction to the history of medieval philosophy in Arabic language: presentation of the central issues, major authors and their works through the reconstruction of the main development stages:
- origins and formation of Arabic philosophy from the reception of ancient and late-ancient Greek philosophy
- original elaborations of Arabic philosophy between the 10th and 11th centuries in Baghdad and in the Muslim East
- Arabic and Judeo-Arabic philosophy in Muslim Spain
- the transition to the Latin Christian world through Arabic-into-Latin translations
3. Reading of an anthology of texts in Italian translation (al-Ghazālī; Pseudo-Theology of Aristotle; Liber de causis; al-Kindī; al-Fārābī; Encyclopedia of the Brethren of Purity; Avicenna; Averroes)
4. Reading and commenting on a classic text: The decisive treatise. The Connection between Islamic Religious Law and Philosophy by Averroes.
Online environment available at: https://ddisegnifmla.ariel.ctu.unimi.it/v5/Home/
For the 6 cfu program, it is necessary to attend 40 hours of lectures, for the 9 cfu program it is necessary to attend 60 hours of lectures.
Lecture recording: no.
Teaching offering for non-attending students: two lectures for non-attending students via videoconference. Lectures will be recorded and made available in the online environment. For details, please refer to the Ariel notice board.
Validity of the program: 1 academic year, as per course regulations.
1. Introduction to Arab-Islamic religion, specifically for the medieval period.
2. Introduction to the history of medieval philosophy in Arabic language: presentation of the central issues, major authors and their works through the reconstruction of the main development stages:
- origins and formation of Arabic philosophy from the reception of ancient and late-ancient Greek philosophy
- original elaborations of Arabic philosophy between the 10th and 11th centuries in Baghdad and in the Muslim East
- Arabic and Judeo-Arabic philosophy in Muslim Spain
- the transition to the Latin Christian world through Arabic-into-Latin translations
3. Reading of an anthology of texts in Italian translation (al-Ghazālī; Pseudo-Theology of Aristotle; Liber de causis; al-Kindī; al-Fārābī; Encyclopedia of the Brethren of Purity; Avicenna; Averroes)
4. Reading and commenting on a classic text: The decisive treatise. The Connection between Islamic Religious Law and Philosophy by Averroes.
Online environment available at: https://ddisegnifmla.ariel.ctu.unimi.it/v5/Home/
For the 6 cfu program, it is necessary to attend 40 hours of lectures, for the 9 cfu program it is necessary to attend 60 hours of lectures.
Lecture recording: no.
Teaching offering for non-attending students: two lectures for non-attending students via videoconference. Lectures will be recorded and made available in the online environment. For details, please refer to the Ariel notice board.
Validity of the program: 1 academic year, as per course regulations.
Prerequisites for admission
No specific requirements.
Teaching methods
Lectures; discussion; group reading of texts.
Teaching Resources
Materials for 6 and 9 ECTS:
- A. Bausani, L'Islam, Garzanti, Milano 1974.
- M. Cruz Hernandez, Storia del pensiero nel mondo islamico, volumi 1 e 2, Paideia, Brescia 1999-2000:
vol. I, capp. 5; 6; 7; 8 (pp. 192-369); vol. II, capp. 3; 4.3; 6; 7 (pp. 473-490; pp. 506-526; pp. 557-669)
- Anthology: C. D'Ancona (a cura di), Storia della filosofia nell'Islam medievale, Einaudi, Torino 2005 (2 voll.): pp. 170-173; pp. 252-258; pp. 338-351; pp. 374-378; pp. 378-379; pp. 439-448; pp. 466-489; pp. 614-626; pp. 715-722; pp. 774-782. M. Zonta, La filosofia ebraica medievale. Storia e testi, Laterza, Bari, 2002, pp. 46-54; 133-147.
Additional materials for 9 ECTS:
Averroè, Il trattato decisivo sull'accordo della religione con la filosofia, a cura di Massimo Campanini, Milano 1994 (and reprints).
Additional materials for non-attending students:
C. D'Ancona (a cura di), Storia della filosofia nell'Islam medievale, Einaudi, Torino 2005, vol. 2, pp. 783-830.
- A. Bausani, L'Islam, Garzanti, Milano 1974.
- M. Cruz Hernandez, Storia del pensiero nel mondo islamico, volumi 1 e 2, Paideia, Brescia 1999-2000:
vol. I, capp. 5; 6; 7; 8 (pp. 192-369); vol. II, capp. 3; 4.3; 6; 7 (pp. 473-490; pp. 506-526; pp. 557-669)
- Anthology: C. D'Ancona (a cura di), Storia della filosofia nell'Islam medievale, Einaudi, Torino 2005 (2 voll.): pp. 170-173; pp. 252-258; pp. 338-351; pp. 374-378; pp. 378-379; pp. 439-448; pp. 466-489; pp. 614-626; pp. 715-722; pp. 774-782. M. Zonta, La filosofia ebraica medievale. Storia e testi, Laterza, Bari, 2002, pp. 46-54; 133-147.
Additional materials for 9 ECTS:
Averroè, Il trattato decisivo sull'accordo della religione con la filosofia, a cura di Massimo Campanini, Milano 1994 (and reprints).
Additional materials for non-attending students:
C. D'Ancona (a cura di), Storia della filosofia nell'Islam medievale, Einaudi, Torino 2005, vol. 2, pp. 783-830.
Assessment methods and Criteria
The examination consists of an oral exam (about 30 minutes), which will evaluate knowledge and skills acquired by the students. Grading system is in thirtieths (18 being the minimum grade required to pass the exam).
During the exam, the following will be assessed:
- familiarity with the history of medieval philosophy in Arabic language, from its origins in late antiquity to the time of Averroes (main themes, authors and texts)
- the ability to understand concepts and arguments
- the skill to present in a conceptually ordered manner what has been learned
- the capability to critically read and contextualize under an historical and theoretical point of view philosophical texts by commenting on one or more texts treated in class
During the exam, the following will be assessed:
- familiarity with the history of medieval philosophy in Arabic language, from its origins in late antiquity to the time of Averroes (main themes, authors and texts)
- the ability to understand concepts and arguments
- the skill to present in a conceptually ordered manner what has been learned
- the capability to critically read and contextualize under an historical and theoretical point of view philosophical texts by commenting on one or more texts treated in class
M-FIL/08 - HISTORY OF MEDIEVAL PHILOSOPHY - University credits: 9
Lessons: 60 hours
Professor:
Di Segni Diana
Professor(s)