Rhetoric
A.Y. 2022/2023
Learning objectives
L'insegnamento si propone di fornire agli studenti le nozioni di base della retorica - affrontandola nelle sue diverse espressioni linguistiche, visive e performative - come arte dell'espressione e della rappresentazione di stati patici e di processi cognitivi, attraverso una bibliografia che permetta allo studente di confrontarsi con diversi tipi di testi (fonti primarie, riferimenti classici della disciplina, saggi di critica, prospettive di ricerca attuali). Il percorso proposto considererà inoltre la retorica in relazione interdisciplinare con la filosofia politica. Le nozioni così acquisite saranno spendibili dagli studenti in particolare negli ambiti professionali di redattore ed editor di testi e immagini, di operatore della formazione e della divulgazione, di operatore di progetti culturali nel contesto del settore pubblico e privato, di selezione del personale, e del project management
Expected learning outcomes
Conoscenza e comprensione
Al termine del percorso gli studenti saranno in grado di:
Esporre i concetti chiave della retorica nel suo sviluppo storico in relazione alle scienze umane e all'estetica in particolare;
Interpretare concetti e problemi di ambiti specifici della discussione filosofica inerenti alla retorica;
Comprendere il lessico fondamentale della disciplina e riconoscere le principali forme argomentative della retorica.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Al termine del percorso gli studenti saranno in grado di:
Applicare i quadri concettuali della retorica alla lettura critica dei discorsi verbali, e delle performance discorsive e corporee, ricorrendo a un lessico specifico adeguato;
Commentare testi di riferimento della disciplina;
Orientarsi all'interno degli apparati bibliografici di riferimento;
Distinguere un discorso retorico da un proclama propagandistico e da un atto comunicativo, riconoscendone gli effetti sull'uditorio.
Al termine del percorso gli studenti saranno in grado di:
Esporre i concetti chiave della retorica nel suo sviluppo storico in relazione alle scienze umane e all'estetica in particolare;
Interpretare concetti e problemi di ambiti specifici della discussione filosofica inerenti alla retorica;
Comprendere il lessico fondamentale della disciplina e riconoscere le principali forme argomentative della retorica.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Al termine del percorso gli studenti saranno in grado di:
Applicare i quadri concettuali della retorica alla lettura critica dei discorsi verbali, e delle performance discorsive e corporee, ricorrendo a un lessico specifico adeguato;
Commentare testi di riferimento della disciplina;
Orientarsi all'interno degli apparati bibliografici di riferimento;
Distinguere un discorso retorico da un proclama propagandistico e da un atto comunicativo, riconoscendone gli effetti sull'uditorio.
Lesson period: Second semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Lesson period
Second semester
Course syllabus
Subjects and rhetorical discourse.
The course deals with the traditional subjects of rhetorical art (discourse, figures, evidence) used by ordinary language speakers. Classroom reading will be given of Paul Feyerabend's text, "Let's make more movies," in Id. The Owl of Minerva: Philosophers on Philosophy, Ch. J. Bontempo and S. J. Odell (eds.), McGraw-Hill, New York 1975, pp. 201-210. Reprinted in Knowledge, Science and Relativism: Philosophical Papers, Volume 3, John Preston (ed.), Cambridge University Press: Cambridge 1999, ch. 9 (pp. 192-199) to show the "physiognomy of an argument."
The role of the speaker and the audience will then be specifically discussed through the study of their social masks, with extensive reference to intersectionality theory.
The course deals with the traditional subjects of rhetorical art (discourse, figures, evidence) used by ordinary language speakers. Classroom reading will be given of Paul Feyerabend's text, "Let's make more movies," in Id. The Owl of Minerva: Philosophers on Philosophy, Ch. J. Bontempo and S. J. Odell (eds.), McGraw-Hill, New York 1975, pp. 201-210. Reprinted in Knowledge, Science and Relativism: Philosophical Papers, Volume 3, John Preston (ed.), Cambridge University Press: Cambridge 1999, ch. 9 (pp. 192-199) to show the "physiognomy of an argument."
The role of the speaker and the audience will then be specifically discussed through the study of their social masks, with extensive reference to intersectionality theory.
Prerequisites for admission
There are no prerequisites. Supplementary and optional readings will be provided at the request of students to facilitate understanding of the issues covered.
Teaching methods
Lectures
Lectures in co-presence with other faculty members
Discussions between the teacher and other scholars about specific texts
Discussions with students
The final lesson of each unit will be recorded, as well as the opening one.
Lectures in co-presence with other faculty members
Discussions between the teacher and other scholars about specific texts
Discussions with students
The final lesson of each unit will be recorded, as well as the opening one.
Teaching Resources
-Chaim Perelman, Lucies Olbrechts-Tyteca, Trattato argomentazione. La nuova retorica, Einaudi, student's choice of edition year.
-Erwin Goffman, La vita quotidiana come rappresentazione. Tr. it. Student choice edition.
Students who want to get 9 CFU, prepare also:
-Hans Blumenberg, Paradigmi per una metaforologia. Tr. it. Cortina, Milano 2009.
Readings for non-attending students, in addition to readings for attending students:
-Chiara Cappelletto, In cattedra. Il docente universitario in 8 autoritratti, Cortina, Milano 2019.
-Erwin Goffman, La vita quotidiana come rappresentazione. Tr. it. Student choice edition.
Students who want to get 9 CFU, prepare also:
-Hans Blumenberg, Paradigmi per una metaforologia. Tr. it. Cortina, Milano 2009.
Readings for non-attending students, in addition to readings for attending students:
-Chiara Cappelletto, In cattedra. Il docente universitario in 8 autoritratti, Cortina, Milano 2019.
Assessment methods and Criteria
The exam for attending students consists of an oral interview on the topics proposed in class and questions designed to verify knowledge and understanding of all the texts in the syllabus.
Each attending student will be questioned by the main teacher and one of the committee members.
For non-attending students, questions on the course will be replaced by questions on the additional text dedicated to them.
During the tests, the following will be assessed:
- the level of knowledge of theory (exposition);
- the ability to exemplify concepts (comprehension);
- communication skills in terms of the adequacy of language in explicating the skills acquired and related issues.
Normally, the exam is completed on the scheduled day.
Each attending student will be questioned by the main teacher and one of the committee members.
For non-attending students, questions on the course will be replaced by questions on the additional text dedicated to them.
During the tests, the following will be assessed:
- the level of knowledge of theory (exposition);
- the ability to exemplify concepts (comprehension);
- communication skills in terms of the adequacy of language in explicating the skills acquired and related issues.
Normally, the exam is completed on the scheduled day.
Professor(s)