19th and 20th Century Italian Literature

A.Y. 2023/2024
9
Max ECTS
60
Overall hours
SSD
L-FIL-LET/11
Language
Italian
Learning objectives
The course aims to offer an in-depth knowledge of the Nineteenth and Twentieth century literary system through the critical interpretation of the Italian modern classics. The course fosters a solid mastery of the hermeneutical tools that are necessary for the understanding of literary works and historical and cultural issues.
Expected learning outcomes
Knowledge: 1) In-depth knowledge of the Nineteenth and Twentieth-century literary system, in close comparison of the tradition of the Italian modernity classics and of the transnational cultural context. 2) Knowledge of the specific features of modern and contemporary Italian literature both on the diachronic and synchronic axis: institutional transformations of genres; authorship, publishing, horizon of expectation.

Skills: 1) Refinement of the skills acquired in the BA course: ability to investigate the macro- and micro- textual levels of the literary works and the historical-institutional context of contemporary literariness; 2) Ability to identify the issues of literary periodization, and to recognize the processes that modify aesthetic paradigms and writing models. Solid communication skills aimed at exposing the study material: consistency of method and critical autonomy are required.
Single course

This course can be attended as a single course.

Course syllabus and organization

Single session

Responsible
Lesson period
Second semester
Course syllabus
Becoming a writer: Mario Soldati e Italo Calvino
The course will deal with novels that outline different but complementary features of the modern literary system: Salmace e America primo amore (Mario Soldati, first part), Ultimo viene il corvo e Un dio sul pero. Racconti e apologhi degli anni quaranta (Italo Calvino, second part).
The third part of the course aims to compare different historical and critical points of view on the rise and development of novel genres in Italy.
Prerequisites for admission
Students must have a general knowledge of twentieth-century Italian literature, methodological awareness and a basic critical lexicon.
Teaching methods
Frontal lessons; dialogic teaching moments.
Explanation of the learning assessment methods and evaluation criteria.
Attendance is not mandatory, but strongly recommended.
Teaching Resources
FIRST PART
Primary literature: M. Soldati, Salmace, Mondadori, M. Soldati, America primo amore, Sellerio
Secondary literature: A. Andreini, Introduzione, in Salmace, Milano, Oscar Mondadori 2009, pp. V-XXIV; I. Crotti, «Una metafora concisa e straziante». Il sillabario di «America primo amore»*, in Mario Soldati. Lo specchio inclinato. Atti del convegno internazionale. San Salvatore di Monferrato 8-9-10 maggio 1997, a c. di G. Ioli, San Salvatore di Monferrato, Ediz. Biennale Piemonte e letteratura, 1999, pp. 1-13; B. Falcetto, Soldati, una vita «a novelle», in M. Soldati, Romanzi brevi e racconti, a c. di B. Falcetto, Milano, Mondadori, 2009, pp. IX-LXIV.
J. Mukařovský, La personalità nell'arte*, in Il significato dell'estetica, Torino, Einaudi, 1973, pp. 436-453.

Students are required to choose and study one of the novels and relevant critical essay in the novel list for the first or second part of the course.
List first part:
- G. d'Annunzio, Alcyone (L. Trenti, Alcyone di G. d'A, in Letteratura italiana. Le Opere, dir. A. Asor Rosa, vol. IV, Il Novecento, to. I, Torino, Einaudi)
- Luigi Pirandello, Il fu Mattia Pascal (Claudia S. Nobili, Pirandello: guida al Fu Mattia Pascal, Carocci le bussole)
- G. Gozzano, La via del rifugio, I Colloqui (N. Lorenzini, I Colloqui di G. Gozzano, in Letteratura italiana. Le Opere, dir. A. Asor Rosa, vol. IV, Il Novecento, to. I, Torino, Einaudi)
- G. Ungaretti, L'Allegria, Il sentimento del tempo (M. Barenghi, Un ritratto e cinque studi, Modena Mucchi)
- U. Saba, Il Canzoniere, sezioni: Trieste e una donna, Cuor morituro, Preludio e fughe (F. Brugnolo, Il Canzoniere di U. Saba, in Letteratura italiana. Le Opere, dir. A. Asor Rosa, vol. IV, Il Novecento, to. I, Torino, Einaudi);
- I. Svevo, La coscienza di Zeno (G. Còntini, La coscienza di Zeno di Italo Svevo, in Letteratura italiana. Le Opere, dir. A. Asor Rosa, vol. IV, Il Novecento, to. I, Torino, Einaudi);
- E. Montale, Ossi di seppia - Occasioni (P.V. Mengaldo, L'opera in versi di E. Montale, in Letteratura italiana. Le Opere, dir. A. Asor Rosa, vol. IV, Il Novecento, to. I, Torino, Einaudi)
- E. Vittorini, Conversazione in Sicilia (V. Spinazzola, Conversazione in Sicilia di E. Vittorini, in Letteratura italiana. Le Opere, dir. A. Asor Rosa, vol. IV, Il Novecento, to. II, Torino, Einaudi);
- C.E. Gadda, La cognizione del dolore (E. Manzotti, La cognizione del dolore di C.E. Gadda, in Letteratura italiana. Le Opere, dir. A. Asor Rosa, vol. IV, Il Novecento, to. II, Torino, Einaudi).

SECOND PART
Testi: I. Calvino, Ultimo viene il corvo, Mondadori; I. Calvino, Un dio sul pero. Racconti e apologhi degli anni quaranta, Mondadori
Studi critici: B. Falcetto, "Io ai racconti tengo più che a qualsiasi romanzo possa scrivere". Sull'elaborazione di Ultimo viene il corvo, in Italo Calvino. Le mots, les idées et les rêves, "Chroniques italiennes", 2005, n. 75-76, pp. 97-133, e Buoni a nulla e partigiani. Immagini di gioventù nella narrativa calviniana degli anni quaranta*, in Leggere l'adolescenza, a c. di B. Peroni, Milano, Unicopli, 2008, pp. 157-177; F. Serra, Gli esordi difficili, in Calvino, Salerno editrice, Roma 2006, pp. 33-81.
[* Il saggio verrà reso disponibile sul sito Ariel della disciplina]

Students are required to choose and study one of the novels and relevant critical essay in the novel list for the first or second part of the course.
List second part:
- P. Levi, Se questo è un uomo (C. Segre, Se questo è un uomo di P.L., in Letteratura italiana. Le Opere, dir. A. Asor Rosa, vol. IV, Il Novecento, to. II, Torino, Einaudi);
- C. Pavese, La luna e i falò (V. Spinazzola, Nelle Langhe dopo la guerra, in Itaca addio, Milano, il Saggiatore);
- P.P. Pasolini, Le ceneri di Gramsci (V. Cerami, Le ceneri di Gramsci, in Letteratura italiana. Le Opere, dir. A. Asor Rosa, vol. IV, Il Novecento, to. II, Torino, Einaudi);
- G. Caproni, Il seme del piangere e Congedo del viaggiatore cerimonioso (P. V. Mengaldo, Per la poesia di Giorgio Caproni, in G. Caproni, L'opera in versi, Mondadori, "I Meridiani", Milano 1998, pp. XII-XLIV)
- B. Fenoglio, Una questione privata (G. Pedullà, Introduzione a B. Fenoglio, Una questione privata, Einaudi, Super ET);
- N. Ginzburg, Lessico famigliare (E. Gambaro, L'io nascosto di Lessico famigliare, in Diventare autrice, Milano, Unicopli);
- L. Meneghello, Libera nos a Malo, L. Meneghello, Libera nos a malo (V. Spinazzola, Era bello crescere a Malo, in Itaca, addio, Il Saggiatore, Milano, 2001, pp. 141-189)
- N. Balestrini, Vogliamo tutto (V. Spinazzola, Balestrini. Dalla neoavanguardia alla Postavanguardia, in L'egemonia del romanzo, Milano, il Saggiatore-Fondazione Arnoldo e Alberto Mondadori)

THIRD PART
V. Spinazzola, Metamorfosi del romanzo sociale, Pisa, ETS, 2012 (da Il neorealismo sociale alla conclusione, pp. 39-156); F. Bertoni, Il modernismo internazionale e il rinnovamento delle tecniche in Italia, in Il romanzo in Italia, a c. G. Alfano e F. de Cristofaro, vol. III., Il primo Novecento, Roma, Carocci, pp. 39-52; M. Novelli, Il consumo dei romanzi: le collane, in Il romanzo in Italia, a c. G. Alfano e F. de Cristofaro, vol. I, Forme, poetiche, questioni, pp. 281-302.

NON ATTENDING STUDENTS are required to prepare additional readings:
- First part
C. Garboli, Nota, in Salmace, Adelphi, Milano, 1993, pp. 137-143; B. Falcetto, Cronologia, in Romanzi brevi e racconti, a c. di B. Falcetto, Milano, Mondadori, 2009, pp. LXVI-CXXX.
- Second part
M. Barenghi, Calvino, Bologna, il Mulino, 2009, pp. 7-87; una selezione di voci da D. Scarpa, Calvino, Milano, Bruno Mondadori, 1999
- Third part
V. Spinazzola, L'egemonia del romanzo, Milano, Il Saggiatore Fondazione Arnoldo e Alberto Mondadori, 2007, pp. 7-68
Assessment methods and Criteria
The overall evaluation consists of an oral exam on the issues and the texts included in the syllabus.
Students are expected to understand and explain correctly the issues addressed, and to properly analyse the relevant literary texts. The evaluation is expressed in 30 out of 30.
International or Erasmus incoming students are kindly requested to contact the teacher of the course. Also students with disabilities should contact the teacher of the course, in order to discuss alternative examination methods, in agreement with the competent Office.
L-FIL-LET/11 - CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE - University credits: 9
Lessons: 60 hours
Professor: Falcetto Bruno
Professor(s)