Rhetoric

A.Y. 2023/2024
9
Max ECTS
60
Overall hours
SSD
M-FIL/04
Language
Italian
Learning objectives
L'insegnamento si propone di fornire agli studenti le nozioni di base della retorica - affrontandola nelle sue diverse espressioni linguistiche, visive e performative - come arte dell'espressione e della rappresentazione di stati patici e di processi cognitivi, attraverso una bibliografia che permetta allo studente di confrontarsi con diversi tipi di testi (fonti primarie, riferimenti classici della disciplina, saggi di critica, prospettive di ricerca attuali). Il percorso proposto considererà inoltre la retorica in relazione interdisciplinare con la filosofia politica. Le nozioni così acquisite saranno spendibili dagli studenti in particolare negli ambiti professionali di redattore ed editor di testi e immagini, di operatore della formazione e della divulgazione, di operatore di progetti culturali nel contesto del settore pubblico e privato, di selezione del personale, e del project management
Expected learning outcomes
Conoscenza e comprensione
Al termine del percorso gli studenti saranno in grado di:
Esporre i concetti chiave della retorica nel suo sviluppo storico in relazione alle scienze umane e all'estetica in particolare;
Interpretare concetti e problemi di ambiti specifici della discussione filosofica inerenti alla retorica;
Comprendere il lessico fondamentale della disciplina e riconoscere le principali forme argomentative della retorica.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Al termine del percorso gli studenti saranno in grado di:
Applicare i quadri concettuali della retorica alla lettura critica dei discorsi verbali, e delle performance discorsive e corporee, ricorrendo a un lessico specifico adeguato;
Commentare testi di riferimento della disciplina;
Orientarsi all'interno degli apparati bibliografici di riferimento;
Distinguere un discorso retorico da un proclama propagandistico e da un atto comunicativo, riconoscendone gli effetti sull'uditorio.
Single course

This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.

Course syllabus and organization

Single session

Responsible
Lesson period
First semester
Course syllabus
The course addresses the traditional themes of the art of rhetoric (discourse, figures, evidence) used by ordinary language speakers. It will specifically discuss the role of the speaker and the audience and focus on language games [Sprachspielen] and how the construction of persuasive discourse serves the building of a shared and situated critical capacity.
Prerequisites for admission
Specific preliminary notions are not required.
Teaching methods
Lectures
Lectures in co-presence with other faculty members
Discussions between the teacher and other scholars about specific texts
Discussions with students

The final lesson of each unit will be recorded, as well as the opening one.
Teaching Resources
- Aristotele, Rhetoric, any edition.
- Chaim Perelman, Lucies Olbrechts-Tyteca, The New Rhetoric: A Treatise on Argumentation, any edition.
- Ludwig Wittgenstein, Philosophical Investigations, First part, any edition.

Students who want to get 9 CFU, prepare also:
- bell hooks, Teaching Critical Thinking: Practical Wisdom, Routledge, 2009

Readings for non-attending students, in addition to readings for attending students:
-Chiara Cappelletto, In cattedra. Il docente universitario in 8 autoritratti, Cortina, Milano 2019.
Assessment methods and Criteria
The exam for attending students consists of an oral interview on the topics proposed in class and questions designed to verify knowledge and understanding of all the texts in the syllabus.

Each attending student will be questioned by the main teacher and one of the committee members.

For non-attending students, questions on the course will be replaced by questions on the additional text dedicated to them.

During the tests, the following will be assessed:
- the level of knowledge of theory (exposition);
- the ability to exemplify concepts (comprehension);
- communication skills in terms of the adequacy of language in explicating the skills acquired and related issues.

Normally, the exam is completed on the scheduled day.
M-FIL/04 - AESTHETICS - University credits: 9
Lessons: 60 hours
Professor: Cappelletto Chiara
Professor(s)