History of Eastern Europe
A.Y. 2025/2026
Learning objectives
Fornire agli studenti una visione articolata e approfondita delle dinamiche storico-sociali che hanno riguardato fra '800 e '900 l'area dell'Europa orientale che permetta loro di acquisire una solida base storica per comprendere i processi in atto in quest'importane area del continente europeo.
Expected learning outcomes
Il corso intende introdurre i partecipanti alla riflessione storica sull'Europa orientale fra XIX e XX secolo con opportuni rimandi a periodi precedenti e successivi, avviandoli all'uso delle fonti edite e inedite e degli strumenti bibliografici cartacei e on line essenziali per lo studio dell'area considerata. Attraverso l'analisi di esempi concreti, gli studenti saranno introdotti a diverse metodologie di indagine storica e allo studio della documentazione d'archivio. Al termine del corso gli studenti saranno in grado di leggere criticamente fonti primarie e testi scientifici inerenti al periodo storico preso in esame ed elaborare autonome riflessioni sulle principali questioni storiche e storiografiche. Queste competenze saranno acquisite tramite un confronto diretto e continuativo con il docente in aula: in particolare, tramite la riflessione critica su testi proposti per lo studio individuale e la partecipazione ad attività di tipo seminariale. Queste si articoleranno, durante il corso, nella presentazione e nella discussione, da parte degli studenti - individualmente o in gruppo - di letture suggerite dal docente.
Gli studenti non frequentanti potranno avvalersi degli strumenti didattici messi eventualmente a disposizione dal docente su Ariel, approfondire gli argomenti principali tramite apposite letture concordate con il docente, e ovviamente confrontarsi con il docente stesso sia via mail sia durante gli orari di ricevimento.
Gli studenti non frequentanti potranno avvalersi degli strumenti didattici messi eventualmente a disposizione dal docente su Ariel, approfondire gli argomenti principali tramite apposite letture concordate con il docente, e ovviamente confrontarsi con il docente stesso sia via mail sia durante gli orari di ricevimento.
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Course syllabus
Course title: Russia/USSR/Russia: elements of continuity and rupture
Part 1: General outlines of the history of Eastern Europe (1919-2025)
Part 2: From the Russian Revolution to the end of the Soviet Union
Part 1: General outlines of the history of Eastern Europe (1919-2025)
Part 2: From the Russian Revolution to the end of the Soviet Union
Prerequisites for admission
There are no specific requirements different from those requested for the degree admission.
Teaching methods
Attendance to classes is strongly recommended although not compulsory. The teaching is delivered through frontal lectures aimed primarily at the acquisition of knowledge, competence and specific language of the subject. Discussion with the teacher is integrant part of the didactic method and aims at promoting a critical attitude and the capacity to apply the acquired competence and knowledge.
The teaching is also based on didactic and multimedia material provided on Ariel.
In addition to frontal lectures, team works and/or individual presentations are envisaged.
The teaching is also based on didactic and multimedia material provided on Ariel.
In addition to frontal lectures, team works and/or individual presentations are envisaged.
Teaching Resources
Attending students:
Knowledge of the topics taught in lectures (parts 1 and 2).
- Textbook: G. Lami, Storia dell'Europa orientale. Dal primo dopoguerra ai giorni nostri, Mondadori Università, Milano, 2026.
- Knowledge of the following two volumes:
1. Carolina De Stefano, Storia del potere in Russia. Dagli zar a Putin, Scholé, Brescia, 2022.
2. Giulia Lami, L'Ucraina in 100 date. Dalla Rus' di Kyïv ai nostri giorni, Della Porta, Pisa, 2022.
Non attending students:
- Textbook: G. Lami, Storia dell'Europa orientale. Dal primo dopoguerra ai giorni nostri, Mondadori Università, Milano, 2026.
Knowledge of the following three volumes:
1. Carolina De Stefano, Storia del potere in Russia. Dagli zar a Putin, Scholé, Brescia, 2022.
2. Giulia Lami, 1905: l'altra rivoluzione russa, Cuem, Milano, 2007.
3. Giulia Lami, L'Ucraina in 100 date. Dalla Rus' di Kyïv ai nostri giorni, Della Porta, Pisa, 2022.
International and Erasmus students are invited to promptly get in touch with the professor in order to arrange a reading plan (available in English or in French) for exam preparation.
English or in French) for exam preparation.
Knowledge of the topics taught in lectures (parts 1 and 2).
- Textbook: G. Lami, Storia dell'Europa orientale. Dal primo dopoguerra ai giorni nostri, Mondadori Università, Milano, 2026.
- Knowledge of the following two volumes:
1. Carolina De Stefano, Storia del potere in Russia. Dagli zar a Putin, Scholé, Brescia, 2022.
2. Giulia Lami, L'Ucraina in 100 date. Dalla Rus' di Kyïv ai nostri giorni, Della Porta, Pisa, 2022.
Non attending students:
- Textbook: G. Lami, Storia dell'Europa orientale. Dal primo dopoguerra ai giorni nostri, Mondadori Università, Milano, 2026.
Knowledge of the following three volumes:
1. Carolina De Stefano, Storia del potere in Russia. Dagli zar a Putin, Scholé, Brescia, 2022.
2. Giulia Lami, 1905: l'altra rivoluzione russa, Cuem, Milano, 2007.
3. Giulia Lami, L'Ucraina in 100 date. Dalla Rus' di Kyïv ai nostri giorni, Della Porta, Pisa, 2022.
International and Erasmus students are invited to promptly get in touch with the professor in order to arrange a reading plan (available in English or in French) for exam preparation.
English or in French) for exam preparation.
Assessment methods and Criteria
- Method: oral exam
- Type of examination: oral interrogation
- Evaluation criteria: capacity to demonstrate and elaborate knowledge; capacity for critical reflection on the completed work; quality of exposition, competence in the use of specialised lexicon, efficacy, clarity.
- Type of evaluation method: mark in 30s
The format of the exam for students with disabilities and/or DSA should be arranged in advance with the professor, as well as with the relevant office.
- Type of examination: oral interrogation
- Evaluation criteria: capacity to demonstrate and elaborate knowledge; capacity for critical reflection on the completed work; quality of exposition, competence in the use of specialised lexicon, efficacy, clarity.
- Type of evaluation method: mark in 30s
The format of the exam for students with disabilities and/or DSA should be arranged in advance with the professor, as well as with the relevant office.
M-STO/03 - HISTORY OF EASTERN EUROPE - University credits: 6
Lessons: 40 hours
Professor:
Lami Giulia Maria Isabella
Professor(s)