Latin Language and Literature
A.Y. 2025/2026
Learning objectives
Conoscenze: al termine del corso lo studente avrà raggiunto a) una adeguata conoscenza di fonetica, morfologia e sintassi della lingua latina, e dei fondamenti di prosodia e metrica; b) la piena comprensione dei brani proposti a lezione (lessico, morfologia, sintassi), pari al livello B2 della certificazione linguistica del latino (http://www.cusl.eu/wordpress/wp-content/uploads/2017/03/Sillabo-.pdf); c) la conoscenza dei contenuti di tali brani, e del loro rapporto con la tradizione letteraria e il contesto storico-sociale; d) la conoscenza dei principali lineamenti di storia letteraria latina dall'età arcaica al tardoantico, con particolare attenzione ai generi letterari; e) la consapevolezza della continuità della lingua e della letteratura latina sia rispetto alla lingua italiana (specialmente per quanto riguarda il lessico) sia rispetto alla permanenza dell'antico nella modernità.
Competenze: lo studente sarà in grado di analizzare dal punto di vista linguistico, lessicale, contenutistico e stilistico i testi letterari latini, in prosa e in poesia, proposti a lezione, riconoscendone i principali codici espressivi; si orienterà con sicurezza in senso diacronico e sincronico all'interno della storia della letteratura latina, individuando tratti di permanenza e continuità all'interno dei generi letterari; saprà sviluppare un'argomentazione articolata volta all'esegesi dei testi, esprimendosi con chiarezza e utilizzando con proprietà il lessico formale della disciplina. Proseguendo lo studio in modo autonomo, lo studente potrà affrontare la lettura in originale di testi latini d'autore e potrà inoltre applicare le competenze acquisite anche in prospettiva dell'arricchimento storico dell'Italiano e dell'importanza della permanenza dell'antico in ambito letterario e più largamente culturale.
Competenze: lo studente sarà in grado di analizzare dal punto di vista linguistico, lessicale, contenutistico e stilistico i testi letterari latini, in prosa e in poesia, proposti a lezione, riconoscendone i principali codici espressivi; si orienterà con sicurezza in senso diacronico e sincronico all'interno della storia della letteratura latina, individuando tratti di permanenza e continuità all'interno dei generi letterari; saprà sviluppare un'argomentazione articolata volta all'esegesi dei testi, esprimendosi con chiarezza e utilizzando con proprietà il lessico formale della disciplina. Proseguendo lo studio in modo autonomo, lo studente potrà affrontare la lettura in originale di testi latini d'autore e potrà inoltre applicare le competenze acquisite anche in prospettiva dell'arricchimento storico dell'Italiano e dell'importanza della permanenza dell'antico in ambito letterario e più largamente culturale.
Expected learning outcomes
Knowledge: at the end of the course the student will have achieved: a) a proper knowledge of phonetics, morphology and syntax of the Latin language, and of the fundamentals of prosody and metrics; b) the full understanding of the passages read in class (vocabulary, morphology, syntax), in agreement with level B2 of the linguistic certification of Latin (http://www.cusl.eu/wordpress/wp-content/uploads/2017/03/Sillabo-.pdf); c) the knowledge of contents and relation with the literary tradition and historical-social context; d) the knowledge of the main features of Latin literary history from its origins to the Late Antiquity, with peculiar attention to literary genres; e) the awareness of the development of Latin language and literature with respect to the Italian language and vocabulary and to the permanence of Latin classics in modernity.
Skills: the student will be able to analyze prosaic and poetic texts, examined in class, from the linguistic, lexical, content and stylistic point of view, recognizing the main expressive codes; he will be able also to get the main trends of the history of Latin literature in a diachronic and synchronic perspective, identifying traits of permanence and continuity within literary genres; will be able to develop clearly a well-articulated argument aimed at the exegesis of the texts, by means of specific vocabulary of the discipline.
Pursuing the study autonomously, the student will be able to face the original Latin texts and will also be able to apply the acquired skills to improve his competence in Italian and evaluate the importance of the permanence of the Latin classics in the modern literature and in a wider cultural context.
Skills: the student will be able to analyze prosaic and poetic texts, examined in class, from the linguistic, lexical, content and stylistic point of view, recognizing the main expressive codes; he will be able also to get the main trends of the history of Latin literature in a diachronic and synchronic perspective, identifying traits of permanence and continuity within literary genres; will be able to develop clearly a well-articulated argument aimed at the exegesis of the texts, by means of specific vocabulary of the discipline.
Pursuing the study autonomously, the student will be able to face the original Latin texts and will also be able to apply the acquired skills to improve his competence in Italian and evaluate the importance of the permanence of the Latin classics in the modern literature and in a wider cultural context.
Lesson period: First semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Lesson period
First semester
Course syllabus
The syllabus is shared with the following courses:
- [CAB-6](https://www.unimi.it/en/ugov/of/af202600000cab-6)
- [CAB-6](https://www.unimi.it/en/ugov/of/af202600000cab-6)
Parte A e B
L-FIL-LET/04 - LATIN LANGUAGE AND LITERATURE - University credits: 6
Lessons: 40 hours
Parte C
L-FIL-LET/04 - LATIN LANGUAGE AND LITERATURE - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor(s)