Legal clinic on "digitalization and public administration"

A.A. 2020/2021
3
Crediti massimi
21
Ore totali
SSD
IUS/10
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
The Legal Clinic is focused on how ICT impacts on Economic Governance and Democracy. Through the analysis of concrete cases and of specific experience within the European Institutions, the complex phenomenon will be dealt with and rendered understandable for students.
Risultati apprendimento attesi
At the end of the Legal Clinic students who successfully participated will have acquired a method of reasoning and working with concrete cases, thus being able to draw general lessons from the cases analyzed during the close-up classes.
Corso singolo

Questo insegnamento non può essere seguito come corso singolo. Puoi trovare gli insegnamenti disponibili consultando il catalogo corsi singoli.

Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Secondo semestre
Teaching methods.
If an extension of the COVID-19 emergency phase will not allow teaching in classes on the University's premises (face-to-face teaching), the lessons will be held synchronously on the zoom platform (on-line classes) and will follow the time-scheduled assigned for face-to-face teaching.
Programme and teaching material.
The course syllabus remains the same. Additional teaching materials, if used during on-line classes (slides displayed, case-law etc.), will be made available to students on the Ariel platform.
Learning assessment procedures and assessment criteria.
The final exam will take place orally, on the zoom platform and will be aimed at ascertaining the achievement of the objectives in terms of knowledge and understanding and at verifying the student's independent judgment. Oral skills and accuracy in the use of the specific language of the discipline will also be taken into account.

Programma
Tecnologia e concetto di democrazia. Le sfide della democrazia moderna. Asimmetria digitale. Sicurezza informatica. Tecnologia e: diritto, economia, società, politica. Metodi di lavoro dell'amministrazione PE. Prospettive della e-Democracy: le azioni del PE.
Prerequisiti
Gli studenti devono conoscere il concetto di democrazia liberale e rappresentativa. Devono altresì avere una conoscenza essenziale del funzionamento degli strumenti online. La conoscenza della lingua inglese è necessaria, essendo la lingua del corso.
Metodi didattici
Il docente introdurrà in maniera analitica ogni volta il tema e solleciterà sempre il dibattito, eventualmente interrogando gli studenti. Per alcuni temi saranno invitati a partecipare al dibattito professionisti specialisti della materia, che porteranno la loro esperienza.
Materiale di riferimento
Il materiale di riferimento sarà essenzialmente distribuito durante le lezioni. Si consiglia la lettura di:
- G, Vilella, E-Democracy. On Participation in the Digital Age, NOMOS, Baden-Baden, 2019
- G. Vilella, Working methods of the European Parliament Administration in Multi-actors World. A case-study, EPAP, Florence, 2019
- G. Vilella, The European Parliament Administration facing the challenge of eDemocracy, EU Brussels, 2020
- Innovative Working in the European Parliament, EU Brussels, 2016
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Per la valutazione gli studenti saranno richiesti di fare una presentazione orale durante il corso. Faranno l'analisi di testi distribuiti durante il corso. Saranno interrogati per verifica durante il corso.
IUS/10 - DIRITTO AMMINISTRATIVO - CFU: 3
Lezioni: 21 ore
Docente/i
Ricevimento:
Su richiesta via e-mail
Online su Microsoft Teams