Methods and Technologies of Music Publishing

A.Y. 2018/2019
6
Max ECTS
48
Overall hours
SSD
SPS/08
Language
Italian
Learning objectives
Il corso introduce ai principali aspetti metodologici e tecnologici dell'editoria musicale inquadrandoli storicamente ed esaminandoli da un punto di vista sia teorico sia applicato.
Expected learning outcomes
Undefined
Single course

This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.

Course syllabus and organization

Single session

Lesson period
First semester
Course syllabus
The aim of the course is to introduce to the main methodological and technological aspects of music publishing, which will be contextualized historically and examined from both a theoretical and an applied perspective.

BIBLIOGRAPHY
- MANFRED HERMANN SCHMID, La scrittura musicale come prerogativa della composizione musicale in Occidente, «Musica docta» II, 2012, 9-29 (https://musicadocta.unibo.it/article/viewFile/3325/2701).
- JESÚS VILLA-ROJO, Notazione e grafia musicale nel XX secolo, Varese, Zecchini, 2013, 9-36.
- J. M. THOMSON - JOHN WAGSTAFF, "Printing and publishing of music", The Oxford Companion to Music, http://www.oxfordreference.com.pros.lib.unimi.it/view/10.1093/acref/9780199579037.001.0001/acref-9780199579037-e-5360 (section "Principal techniques of printing").
- Il libro di musica. Per una storia materiale delle fonti musicali in Europa, edited by Carlo Fiore, Palermo, L'Epos, 2004: (1) STANLEY BORMAN, "I primi stampatori musicali", 115-136; (2) TIM CARTER, "L'editoria musicale tra Cinque e Seicento", 137-162 (English version available).
- BIANCA MARIA ANTOLINI, L'editoria musicale in Italia tra gli ultimi decenni del Settecento e i primi del Novecento, in Dizionario degli editori musicali italiani: 1750-1930, a cura di B.M. Antolini, Pisa, ETS, 2000, 7-32.
- GEORG FEDER, Filologia musicale. Introduzione alla critica del testo, all'ermeneutica e alle tecniche d'edizione, Bologna, Il Mulino, 1992: chapter 7 ("Tecniche d'edizione"), 149-171 (English version available).
- La critica del testo musicale. Metodi e problemi della filologia musicale, edited by Maria Caraci Vela, Lucca, LIM, 1995: (1) CARL DAHLHAUS, "I principi delle edizioni musicali nel quadro della storia delle idee", 63-73; (2) GEORG FEDER, "Urtext ed edizione urtext", 75-96; (3) EVA BADURA-SKODA, Problemi testuali nei capolavori del XVIII e del XIX secolo, 181-198 (English version available).
- Enciclopedia della musica, directed by Jean-Jacques Nattiez, vol. II, Il sapere musicale, Torino, Einaudi, 2002: PHILIP GOSSETT, "Edizioni critiche di musica dell'Ottocento", 967-979.
- LORENZO FERRERO, Manuale di scrittura musicale, Torino, EdT, 2007 (excerpts).
- Lecture notes used in previous academic years (sections "File Formats" and "File Protection", 18-24).
SPS/08 - SOCIOLOGY OF CULTURE AND COMMUNICATION - University credits: 6
Lessons: 48 hours
Professor: Laterza Marilena