History of Architecture
A.Y. 2019/2020
Learning objectives
The course aims to illustrate the historical development of Western architecture from Middle Age to XX century. Specific moments and building will be presented as case-studies in relation with the theory and critic of architecture.
Expected learning outcomes
Knowledge and understanding: Knowledge of Western architecture from Middle Age till today and of its connections with painting and sculpture.
Applying knowledge and understanding: Acquiring primary historical and critical skills and methods for the study, interpretation and analysis of architecture and for their contextualization.
Applying knowledge and understanding: Acquiring primary historical and critical skills and methods for the study, interpretation and analysis of architecture and for their contextualization.
Lesson period: Second semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Lesson period
Second semester
Course syllabus
Title: History of Western Architecture.
The course aims to introduce historically and critically the development of the history of Western architecture, with a focus on specific phases and buildings.
Teaching Unit A: Early medieval and Romanesque Architecture
Teaching Unit B: Cross-readings of history of architecture
Teaching Unit C: Problems of contemporary architecture
The course aims to introduce historically and critically the development of the history of Western architecture, with a focus on specific phases and buildings.
Teaching Unit A: Early medieval and Romanesque Architecture
Teaching Unit B: Cross-readings of history of architecture
Teaching Unit C: Problems of contemporary architecture
Prerequisites for admission
Suitable knowledge of the main buildings and development of western architecture.
Teaching methods
Lectures.
Teaching Resources
BIBLIOGRAPHY FOR ATTENDING STUDENTS
Teaching Unit A
-C. Tosco, L'architettura medievale in Italia, 600-1200, Bologna 2016 (Il Mulino).
Teaching Unit B
· T. Kinder, I Cistercensi. Vita cultura arte, Milano 1998 (Jaca Book).
· Christoph Luitpold Frommel, Architettura del Rinascimento italiano, Milano, Skira 2009
· Christian Norberg-Schulz, Architettura barocca, Milano, Electa, 1979 e edizioni successive
· Luciano Patetta, Architettura dell'eclettismo. Fonti, teorie, modelli, 1750-1900, Milano CittàStudi, 1991
· Guido Montanari, Elena Della Piana, Una storia dell'architettura contemporanea, Torino 2014 (Utet): parte I, XVIII e XIX secolo (cioè i capitoli dall'1 al 7)
· David Watkin, Storia dell'architettura occidentale, Bologna, Zanichelli, 1999 e edizioni successive: capitoli 6 e 7. (L'armonia rinascimentale e L'espansione barocca)
· David Watkin, Storia dell'architettura occidentale, Bologna, Zanichelli, 1999 e edizioni successive: capitoli 8 e 9. (Il classicismo nel XVIII secolo e il XIX secolo)
Teaching Unit C
· Guido Montanari, Elena Della Piana, Una storia dell'architettura contemporanea, Torino 2014 (Utet): parte II, XX secolo (cioè i capitoli dall'8 al 15)
· William Curtis, L'architettura moderna dal 1900, London, 2006 (Phaidon) oppure Milano 1999 (Bruno Mondadori): i capitoli dal 6 al 28
BIBLIOGRAPHY FOR NOT ATTENDING STUDENTS
Teaching Unit A
-C. Tosco, L'architettura medievale in Italia, 600-1200, Bologna 2016 (Il Mulino).
-G. Coppola, L'edilizia del Medioevo, Roma 2015 (Carocci).
Teaching Unit B
· T. Kinder, I Cistercensi. Vita cultura arte, Milano 1998 (Jaca Book).
· Christoph Luitpold Frommel, Architettura del Rinascimento italiano, Milano, Skira 2009
· Christian Norberg-Schulz, Architettura barocca, Milano, Electa, 1979 e edizioni successive
· David Watkin, Storia dell'architettura occidentale, Bologna, Zanichelli, 1999 e edizioni successive: capitoli 6 e 7. (L'armonia rinascimentale e L'espansione barocca)
· David Watkin, Storia dell'architettura occidentale, Bologna, Zanichelli, 1999 e edizioni successive: capitoli 8 e 9. (Il classicismo nel XVIII secolo e il XIX secolo)
· Luciano Patetta, Architettura dell'eclettismo. Fonti, teorie, modelli, 1750-1900, Milano CittàStudi, 1991
· Guido Montanari, Elena Della Piana, Una storia dell'architettura contemporanea, Torino 2014 (Utet): parte I, XVIII e XIX secolo (cioè i capitoli dall'1 al 7)
Teaching Unit C
· John Summerson, Il linguaggio classico dell'architettura, Torino, 2000 (Einaudi)
· Guido Montanari, Elena Della Piana, Una storia dell'architettura contemporanea, Torino 2014 (Utet): parte II, XX secolo (cioè i capitoli dall'8 al 15)
· William Curtis, L'architettura moderna dal 1900, London, 2006 (Phaidon) oppure Milano 1999 (Bruno Mondadori): i capitoli dal 6 al 28.
Teaching Unit A
-C. Tosco, L'architettura medievale in Italia, 600-1200, Bologna 2016 (Il Mulino).
Teaching Unit B
· T. Kinder, I Cistercensi. Vita cultura arte, Milano 1998 (Jaca Book).
· Christoph Luitpold Frommel, Architettura del Rinascimento italiano, Milano, Skira 2009
· Christian Norberg-Schulz, Architettura barocca, Milano, Electa, 1979 e edizioni successive
· Luciano Patetta, Architettura dell'eclettismo. Fonti, teorie, modelli, 1750-1900, Milano CittàStudi, 1991
· Guido Montanari, Elena Della Piana, Una storia dell'architettura contemporanea, Torino 2014 (Utet): parte I, XVIII e XIX secolo (cioè i capitoli dall'1 al 7)
· David Watkin, Storia dell'architettura occidentale, Bologna, Zanichelli, 1999 e edizioni successive: capitoli 6 e 7. (L'armonia rinascimentale e L'espansione barocca)
· David Watkin, Storia dell'architettura occidentale, Bologna, Zanichelli, 1999 e edizioni successive: capitoli 8 e 9. (Il classicismo nel XVIII secolo e il XIX secolo)
Teaching Unit C
· Guido Montanari, Elena Della Piana, Una storia dell'architettura contemporanea, Torino 2014 (Utet): parte II, XX secolo (cioè i capitoli dall'8 al 15)
· William Curtis, L'architettura moderna dal 1900, London, 2006 (Phaidon) oppure Milano 1999 (Bruno Mondadori): i capitoli dal 6 al 28
BIBLIOGRAPHY FOR NOT ATTENDING STUDENTS
Teaching Unit A
-C. Tosco, L'architettura medievale in Italia, 600-1200, Bologna 2016 (Il Mulino).
-G. Coppola, L'edilizia del Medioevo, Roma 2015 (Carocci).
Teaching Unit B
· T. Kinder, I Cistercensi. Vita cultura arte, Milano 1998 (Jaca Book).
· Christoph Luitpold Frommel, Architettura del Rinascimento italiano, Milano, Skira 2009
· Christian Norberg-Schulz, Architettura barocca, Milano, Electa, 1979 e edizioni successive
· David Watkin, Storia dell'architettura occidentale, Bologna, Zanichelli, 1999 e edizioni successive: capitoli 6 e 7. (L'armonia rinascimentale e L'espansione barocca)
· David Watkin, Storia dell'architettura occidentale, Bologna, Zanichelli, 1999 e edizioni successive: capitoli 8 e 9. (Il classicismo nel XVIII secolo e il XIX secolo)
· Luciano Patetta, Architettura dell'eclettismo. Fonti, teorie, modelli, 1750-1900, Milano CittàStudi, 1991
· Guido Montanari, Elena Della Piana, Una storia dell'architettura contemporanea, Torino 2014 (Utet): parte I, XVIII e XIX secolo (cioè i capitoli dall'1 al 7)
Teaching Unit C
· John Summerson, Il linguaggio classico dell'architettura, Torino, 2000 (Einaudi)
· Guido Montanari, Elena Della Piana, Una storia dell'architettura contemporanea, Torino 2014 (Utet): parte II, XX secolo (cioè i capitoli dall'8 al 15)
· William Curtis, L'architettura moderna dal 1900, London, 2006 (Phaidon) oppure Milano 1999 (Bruno Mondadori): i capitoli dal 6 al 28.
Assessment methods and Criteria
The exam consists of an interview on the scheduled topics, aimed at verifying the student's knowledge, his critical thinking and speaking skills.
Modules or teaching units
Unita' didattica A
ICAR/18 - HISTORY OF ARCHITECTURE - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor:
Colombo Cecilia
Shifts:
-
Professor:
Colombo Cecilia
Unita' didattica B
ICAR/18 - HISTORY OF ARCHITECTURE - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professors:
Colombo Cecilia, Piva Paolo
Shifts:
-
Professors:
Colombo Cecilia, Piva Paolo
Unita' didattica C
ICAR/18 - HISTORY OF ARCHITECTURE - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor:
Piva Paolo
Shifts:
-
Professor:
Piva Paolo