History of Opera
A.Y. 2019/2020
Learning objectives
The course traces the history of opera from its origins to the contemporary age, and identifies the main structural, morphological and aesthetical features. Listening and analysis of some significant operas will be carried out. A deeper study will be dedicated to Mascagni's Cavalleria rusticana.
Expected learning outcomes
Students will acquire knowledge of historical, structural, dramaturgical and aesthetical aspects of opera, from its origins to the contemporary age.
Lesson period: First semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Lesson period
First semester
Course syllabus
Unit A:
Historical ant theoretical aspects of the opera.
Unit B:
Careful listening and analysing of the addressed operas; reading of the libretto and, where appropriate, reading of the full score or the piano-vocal score.
Unit C:
Deepening: Cavalleria rusticana from Verga to Mascagni.
Historical ant theoretical aspects of the opera.
Unit B:
Careful listening and analysing of the addressed operas; reading of the libretto and, where appropriate, reading of the full score or the piano-vocal score.
Unit C:
Deepening: Cavalleria rusticana from Verga to Mascagni.
Prerequisites for admission
There are no special requirements.
Teaching methods
Theoretical lessons, guided listening of the approached operas, practical examples at the piano.
Teaching Resources
GLORIA STAFFIERI, Un teatro tutto cantato. Introduzione all'opera italiana, Roma, Carocci, 2012.
DONALD JAY GROUT, Breve storia dell'opera, Milano, Rusconi, 1985.
ELVIDIO SURIAN, Manuale di storia della musica, 4 voll., Milano, Rugginenti, 2002-2003.
Enciclopedia della musica, a cura di Jean-Jacques Nattiez, IV: Storia della musica europea, Torino, Ei-naudi, 2004.
CARL DAHLHAUS, Le strutture temporali nel teatro d'opera, in La drammaturgia musicale, a cura di Loren-zo Bianconi, Bologna, Il Mulino, 1986, pp. 183-193.
FRITS NOSKE, Procedimenti semiotici nel dramma musicale, in Dentro l'opera. Struttura e figura nei drammi musicali di Mozart e Verdi, Venezia, Marsilio, 1993, pp. 337-347.
VIRGILIO BERNARDONI, Il modello Cavalleria: Mascagni e l'opera verista, in Cavalleria rusticana, Bergamo, Fondazione Donizetti, 2006 (Quaderni della Fondazione Donizetti, 5), pp. 25-38.
NINO GENOVESE, Per una storia di Cavalleria rusticana: dalla novella al film, in Cavalleria rusticana, Bergamo, Fondazione Donizetti, 2006 (Quaderni della Fondazione Donizetti, 5), pp. 41-55.
MARCO EMANUELE, Turiddu, la musica da chiesa e la voce del desiderio, in Cavalleria rusticana - Pagliacci, Milano, Edizioni del Teatro alla Scala, 2010/11, pp. 49-63.
CLAUDIO TOSCANI, L'universalità drammatica di «Cavalleria», in Cavalleria rusticana, Milano, Edizioni del Teatro alla Scala, 2013/14, pp. 141-149.
Librettos, scores, piano-vocal scores of the operas analysed.
Anthology of critical essays on the operas analysed.
DONALD JAY GROUT, Breve storia dell'opera, Milano, Rusconi, 1985.
ELVIDIO SURIAN, Manuale di storia della musica, 4 voll., Milano, Rugginenti, 2002-2003.
Enciclopedia della musica, a cura di Jean-Jacques Nattiez, IV: Storia della musica europea, Torino, Ei-naudi, 2004.
CARL DAHLHAUS, Le strutture temporali nel teatro d'opera, in La drammaturgia musicale, a cura di Loren-zo Bianconi, Bologna, Il Mulino, 1986, pp. 183-193.
FRITS NOSKE, Procedimenti semiotici nel dramma musicale, in Dentro l'opera. Struttura e figura nei drammi musicali di Mozart e Verdi, Venezia, Marsilio, 1993, pp. 337-347.
VIRGILIO BERNARDONI, Il modello Cavalleria: Mascagni e l'opera verista, in Cavalleria rusticana, Bergamo, Fondazione Donizetti, 2006 (Quaderni della Fondazione Donizetti, 5), pp. 25-38.
NINO GENOVESE, Per una storia di Cavalleria rusticana: dalla novella al film, in Cavalleria rusticana, Bergamo, Fondazione Donizetti, 2006 (Quaderni della Fondazione Donizetti, 5), pp. 41-55.
MARCO EMANUELE, Turiddu, la musica da chiesa e la voce del desiderio, in Cavalleria rusticana - Pagliacci, Milano, Edizioni del Teatro alla Scala, 2010/11, pp. 49-63.
CLAUDIO TOSCANI, L'universalità drammatica di «Cavalleria», in Cavalleria rusticana, Milano, Edizioni del Teatro alla Scala, 2013/14, pp. 141-149.
Librettos, scores, piano-vocal scores of the operas analysed.
Anthology of critical essays on the operas analysed.
Assessment methods and Criteria
An oral test will ensure the level of competence and knowledge reached.
Unita' didattica A
L-ART/07 - MUSICOLOGY AND HISTORY OF MUSIC - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Unita' didattica B
L-ART/07 - MUSICOLOGY AND HISTORY OF MUSIC - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Unita' didattica C
L-ART/07 - MUSICOLOGY AND HISTORY OF MUSIC - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor(s)