Urban Geography
A.Y. 2019/2020
Learning objectives
The course offers to the students tools to understand the most important changes in contemporary cities.
Expected learning outcomes
The student will approach the main topics of urban geography, the disciplinary lexicon, the main research tools and their use in different territorial contexts.
The student should must be able to analyze the territorial processes and propose her/his interpretation.
The student should must be able to analyze the territorial processes and propose her/his interpretation.
Lesson period: First semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Lesson period
First semester
Course syllabus
The course aims at providing the students with tools to understand the main changes of contemporary cities. After an introduction to the disciplinary language and the key concepts of Urban Geography, the course will deal with the most recent debate on the contemporary city: urban transformations, city competitiveness, sustainability and innovation, strategies for urban development.
Prerequisites for admission
Knowledge of the basics of human geography
Teaching methods
Lectures, case studies, study visits.
Teaching Resources
BIBLIOGRAPHY
Dematteis G., Lanza C. Le città del mondo. Una geografia urbana, Torino, UTET, 2014
Studio di documenti, materiali e testi indicati dal docente durante le lezioni.
BIBLIOGRAPHY FOR STUDENTS NOT ATTENDING THE CLASSES
Per gli studenti che sostengono l'esame da 6cfu o 9cfu:
Dematteis G., Lanza C. Le città del mondo. Una geografia urbana, Torino, UTET, 2014
E Due testi a scelta tra:
Calabi D., Storia della città. L'età contemporanea, Venezia, Marsilio, 2005.
Glaeser E., Il trionfo della città, Milano, Bompiani, 2014.
Sassen S., La città nell'economia globale, Bologna, Il Mulino, 1997, nuova edizione 2011.
Scott A .J., Città e regioni nel nuovo capitalismo, Bologna, Il Mulino, 2011.
Solo per gli studenti che sostengono l'esame da 9cfu, Un ulteriore testo a scelta tra:
Bonora P., Fermiamo il consumo di suolo. Il territorio tra speculazione, incuria e degrado, Bologna, Il Mulino, 2015.
Owen D., Green Metropolis, Milano, Egea, 2010.
Ietri D., Kresl P. K., Buone notizie per le città. Impatti economici positivi dell'invecchiamento della popolazione, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2012.
Semi G., Gentrification. Tutte le città come Disneyland?, Bologna, Il Mulino, 2015.
Zukin S., L'altra New York. Alla ricerca della Metropoli autentica, Bologna, Il Mulino, 2013
The students whose exam amounts 12 cfu should prepare the 9 cfu program and add another text from the list in the last block. Students who are required to take the 12 cfu exam are expected to contact the professor via email
Dematteis G., Lanza C. Le città del mondo. Una geografia urbana, Torino, UTET, 2014
Studio di documenti, materiali e testi indicati dal docente durante le lezioni.
BIBLIOGRAPHY FOR STUDENTS NOT ATTENDING THE CLASSES
Per gli studenti che sostengono l'esame da 6cfu o 9cfu:
Dematteis G., Lanza C. Le città del mondo. Una geografia urbana, Torino, UTET, 2014
E Due testi a scelta tra:
Calabi D., Storia della città. L'età contemporanea, Venezia, Marsilio, 2005.
Glaeser E., Il trionfo della città, Milano, Bompiani, 2014.
Sassen S., La città nell'economia globale, Bologna, Il Mulino, 1997, nuova edizione 2011.
Scott A .J., Città e regioni nel nuovo capitalismo, Bologna, Il Mulino, 2011.
Solo per gli studenti che sostengono l'esame da 9cfu, Un ulteriore testo a scelta tra:
Bonora P., Fermiamo il consumo di suolo. Il territorio tra speculazione, incuria e degrado, Bologna, Il Mulino, 2015.
Owen D., Green Metropolis, Milano, Egea, 2010.
Ietri D., Kresl P. K., Buone notizie per le città. Impatti economici positivi dell'invecchiamento della popolazione, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2012.
Semi G., Gentrification. Tutte le città come Disneyland?, Bologna, Il Mulino, 2015.
Zukin S., L'altra New York. Alla ricerca della Metropoli autentica, Bologna, Il Mulino, 2013
The students whose exam amounts 12 cfu should prepare the 9 cfu program and add another text from the list in the last block. Students who are required to take the 12 cfu exam are expected to contact the professor via email
Assessment methods and Criteria
The exam consists of a written test that aims to ascertain the students' knowledge, with particular attention to disciplinary terminology, basic notions of urban geography, argumentative ability and expository precision.
Unita' didattica A
M-GGR/01 - GEOGRAPHY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Unita' didattica B
M-GGR/01 - GEOGRAPHY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Unita' didattica C
M-GGR/01 - GEOGRAPHY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor(s)