Cultural Anthropology

A.Y. 2021/2022
9
Max ECTS
60
Overall hours
SSD
M-DEA/01
Language
Italian
Learning objectives
The course aims to provide the basic tools useful to understand the concept of cultural diversity, in all its expressions and with reference to the different dimensions of experience and human condition. The course also aims to highlight meanings, dynamics and processes, even conflictual, that in contemporary societies derive from the high concentration of cultural diversity in close contact, according to an ethnographic approach.
Expected learning outcomes
At the end of the course students acquire: 1. the ability to identify the contents of diversity (language, gender, religion, food habits, identity, memory, communication, etc.) and correctly analyze its meanings and implications; 2. the ability to use an empirical observation practice in reading social behaviours and their cultural meaning; 3. the ability to conceptually manage interaction with cultural diversity within the great contemporary social scenarios.
Course syllabus and organization

Single session

Responsible
Lesson period
First semester
Course syllabus
Main topics:
Unit 1. The concept of culture. 1. What is cultural anthropology; 2. The concept of culture; 3. Ethnocentrism and cultural relativism; 4. Ethnography; 5. Evolution, diffusion, function and structure of culture.
Unit 2. Social and cultural change. 6. Anthropologists and ethnographers: interpreting cultures; 7. Cultural identity; 8. Cultural "traffic"; 9. Uniformity or diversity of cultures; 10. Transnational and delocalized cultures.
Unit 3. Modernity. Imagination. Subjectivity. 11. Mobility: migrants, foreigners, travelers, tourists; 12. Desires of modernity; 13 Construction of memory and cultural heritage; 14. Nation, narration and imagined communities; 15. Global imagination, social media, subjectivity.
Prerequisites for admission
The course does not require any previous knowledge.
Teaching methods
Frontal lectures, in-depth seminars, debates and written exercises
Teaching Resources
Program A (Anthropological Theories)
Unit 1
1. Classroom materials
2. Fabietti U. Malighetti R., Matera V., Dal tribale al globale, Pearson, 2020.
Unit 2
3. Classroom materials
4. Matera V., 2017, Antropologia contemporanea. La diversità culturale in un mondo globale, Laterza, 2017 (Capp. 1, 2, 3).
For not attending students, the program includes, in addition to the text listed at point 4, one text to choose amongst the followings:
(memory and cultural heritage)
Dei F., 2018, Cultura popolare in Italia. Da Gramsci all'Unesco, Il Mulino.
Di Pasquale C., 2017, Antropologia della memoria. Il ricordo come fatto culturale, Il Mulino
D'Orsi L., 2020, Gli oltraggi della memoria, Meltemi.
Fabietti U., Matera V., 2018, Memorie e identità, Meltemi.
Harrison R., 2020, Il Patrimonio culturale, a cura di V. Matera e L. Rimoldi, Pearson.
Mancuso A., Altre persone. Antropologia, visioni del mondo e ontologie indigene, Mimesis.
(ethnographies)
Boni S., Koensler A., Rossi A., 2020, Etnografie Militanti, Meltemi.
D'Angelo L., 2019, Diamanti. Pratiche e stereotipi dell'estrazione mineraria in Sierra Leone, Meltemi
Matera V (a cura di), 2015, Etnografia dei movimenti sociali, Archivio Antropologico Mediterraneo, 17 (1).
Pozzi G., 2020, Fuori casa. Antropologia degli sfratti a Milano, Ledizioni.
Sopranzetti C., 2020, La fragilità del potere. Mobilità e mobilitazione a Bangkok, Meltemi.
Unit 3
5. Classroom materials
6. Matera V., 2017, Antropologia contemporanea. La diversità culturale in un mondo globale, Laterza, 2017 (Capp. 4, 5, 6).
For not attending students, the program includes, in addition to the text listed at point 6, a pair of texts selected from the followings:
Group A
Biscaldi A., Matera V., 2019, Antropologia dei social media, Carocci.
Miller D., 2018, Come il mondo ha cambiato i social media, Ledizioni.
Group B
Geertz C., 2001, Antropologia e filosofia, Il Mulino.
Hannerz U., 2012, Il mondo dell'antropologia, Il Mulino.
Group C
Falk Moore S., 2004, Antropologia e Africa, Raffaello Cortina Editore.
Gluckman M., Analisi di una situazione sociale nel moderno Zululand, a cura di M. Gardini e L. Rimoldi, Ledizioni.
Group D
Douglas M., Isherwood B., 1984, Il mondo delle cose, Il Mulino.
Miller D., 2013, Per un'antropologia delle cose, Ledizioni.
Group E
Ribeiro Corossacz V., 2015, Bianchezza e mascolinità in Brasile, Mimesis.
Stefani S., 2019, Sujeito Omi. Antropologia della mascolinità a Capo Verde, Meltemi.

Program B (Ethnography)
Unit 1
1. Classroom materials
2. Matera V. (a cura di), Storia dell'etnografia. Carocci, 2020 (Parte Prima).
Unit 2
3. Classroom materials
4. Matera V. (a cura di), Storia dell'etnografia, Carocci 2020 (Parte seconda).
For not attending students, the program includes, in addition to the text listed at point 4, one text to choose amongst the followings:
(memory and cultural heritage)
Dei F., 2018, Cultura popolare in Italia. Da Gramsci all'Unesco, Il Mulino.
Di Pasquale C., 2017, Antropologia della memoria. Il ricordo come fatto culturale, Il Mulino
D'Orsi L., 2020, Gli oltraggi della memoria, Meltemi.
Fabietti U., Matera V., 2018, Memorie e identità, Meltemi.
Harrison R., 2020, Il Patrimonio culturale, a cura di V. Matera e L. Rimoldi, Pearson.
Mancuso A., Altre persone. Antropologia, visioni del mondo e ontologie indigene, Mimesis.
(ethnographies)
Boni S., Koensler A., Rossi A., 2020, Etnografie Militanti, Meltemi.
D'Angelo L., 2019, Diamanti. Pratiche e stereotipi dell'estrazione mineraria in Sierra Leone, Meltemi
Matera V (a cura di), 2015, Etnografia dei movimenti sociali, Archivio Antropologico Mediterraneo, 17 (1).
Pozzi G., 2020, Fuori casa. Antropologia degli sfratti a Milano, Ledizioni.
Sopranzetti C., 2020, La fragilità del potere. Mobilità e mobilitazione a Bangkok, Meltemi.
Unit 3
5. Classroom materials
6. Matera V. (a cura di), Storia dell'etnografia, Carocci, 2020 (Parte Terza).
For not attending students, the program includes, in addition to the text listed at point 6, a pair of texts selected from the followings:
Group A
Biscaldi A., Matera V., 2019, Antropologia dei social media, Carocci.
Miller D., 2018, Come il mondo ha cambiato i social media, Ledizioni.
Group B
Geertz C., 2001, Antropologia e filosofia, Il Mulino.
Hannerz U., 2012, Il mondo dell'antropologia, Il Mulino.
Group C
Falk Moore S., 2004, Antropologia e Africa, Raffaello Cortina Editore.
Gluckman M., Analisi di una situazione sociale nel moderno Zululand, a cura di M. Gardini e L. Rimoldi, Ledizioni.
Group D
Douglas M., Isherwood B., 1984, Il mondo delle cose, Il Mulino.
Miller D., 2013, Per un'antropologia delle cose, Ledizioni.
Group E
Ribeiro Corossacz V., 2015, Bianchezza e mascolinità in Brasile, Mimesis.
Stefani S., 2019, Sujeito Omi. Antropologia della mascolinità a Capo Verde, Meltemi.
Assessment methods and Criteria
Oral examination. The examination consists of an oral interview. The examination requires the knowledge of the texts included in bibliography and evaluates the student's critical and expositive capacity and coherent argumentation. Students who have prepared only part of the bibliographic material will not be admitted to the exam.
The final result of the exam will be: insufficient in case of poor expression during the exam, and lack of or incorrect critical analysis of the texts in the syllabus; sufficient in case of correct expression, acquisition of basic knowledge and understanding of the specific line of reflection of cultural anthropology; good in case of expressive mastery and knowledge of the texts; excellent in case of excellent expressive and critical capacity, together with in-depth knowledge of the texts.
Students who require further clarifications may contact the professor by e-mail and/or ask for a meeting. The professor will also be available to answer students' questions at the end of each lesson.
M-DEA/01 - DEMOLOGY, ETHNOLOGY AND ANTHROPOLOGY - University credits: 9
Lessons: 60 hours
Professor: Matera Vincenzo
Educational website(s)
Professor(s)