History of Political Parties and Political Communication

A.Y. 2021/2022
9
Max ECTS
60
Overall hours
SSD
M-STO/04
Language
Italian
Learning objectives
The course provides the student with the general guidelines necessary to understand the history of the political parties of republican Italy as well as the methodology necessary to the interpret the issues covered and the related historiography.
Expected learning outcomes
At the end of the course the student will have acquired a general knowledge of the history of italian parties and the role they have played in the political, economic and institutional events of the history of republican Italy and will be able to place the most representative events and figures within their historical contexts. The student will also be able to read historiographical works critically and use the main tools, including digital tools, for the research and analysis of sources. These skills will be acquired through a direct and continuous meeting with the instructor in the classroom, during which there will also be a critical reflection on historiography and methodology. Students opting not to attend the lessons will be able to deepen their knowledge of main topics through contact with the instructor either by e-mail or during office hours.
Single course

This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.

Course syllabus and organization

Single session

Responsible
Lesson period
First semester
the lessons will be held in the classroom. In the event of a health emergency, lectures will be delivered remotely, principally in synchronous format via Teams.
Course syllabus
HISTORY OF PARTIES AND POLITICAL COMUNICATION

G. VECCHIO, P. TRIONFINI, Storia dell'Italia repubblicana (1946-2018), Monduzzi

One book to choice among (two books for non-attending students):

P. SCOPPOLA, La repubblica dei partiti. Profilo storico della democrazia in Italia (1945-1990), Il Mulino.
M. RIDOLFI, Il Psi e la nascita del partito di massa. 1892-1922, Laterza; M. DEGL'INNOCENTI, Filippo Turati e la nobiltà della politica, Piero Lacaita Editore (i due libri insieme).
M. DEGL'INNOCENTI, Storia del PSI. 3. Dal Dopoguerra a oggi, Laterza.
S. COLARIZI-M. GERVASONI, La cruna dell'ago. Craxi, il partito socialista e la crisi della repubblica, Laterza.
A. GIOVAGNOLI, La cultura democristiana, Laterza; G. DE ROSA, Il Partito popolare italiano, Laterza (i due libri insieme).
A. GUASCO, Cattolici e fascisti: la Santa Sede e la politica italiana all'alba del regime (1919-1925), Il Mulino; G. DE ROSA, Il Partito popolare italiano, Laterza (i due libri insieme).
A. GIOVAGNOLI, Il partito italiano. La Democrazia Cristiana dal 1942 al 1994, Laterza; D. SARESELLA, Tra politica e antipolitica. La nuova società civile e l'esperienza della Rete, Le Monnier (i due libri insieme).
D. SARESELLA, Cattolici a sinistra. Dal modernismo ai giorni nostri, Laterza; D. SARESELLA, Tra politica e antipolitica. La nuova società civile e l'esperienza della Rete, Le Monnier (i due libri insieme).
D. SARESELLA, Catholics and Communists in Twentieth Century Italy: Between Conflict and Dialogue, Bloomsbury.
A. VITTORIA, Storia del PCI, Carocci; M. DE NICCOLO', Emilio Sereni, la guerra fredda e la «pace partigiana», Carocci (i due libri insieme).
A. AGOSTI, Storia del Partito comunista (1921-1991), Utet
G. DE LUNA, Storia del Partito d'Azione, Utet; A. GUASCO, Le due Italie: Azionismo e qualunquismo (1943-1948), Angeli (i due libri insieme).
L. RAPONE, Cinque anni che paiono secoli. Antonio Gramsci dal socialismo al comunismo (1914-1919), Carocci; A Companion to Antonio Gramsci. Essay on History and Theories of History, Politics and Historiography, D. Cadeddu ed., Brill (i due libri insieme).
A. VITTORIA, Storia del PCI, Carocci; A. D'ORSI, Gramsci, Feltrinelli (i due libri insieme).
A. D'ORSI, Gramsci, Feltrinelli; A Companion to Antonio Gramsci. Essay on History and Theories of History, Politics and Historiography, D. Cadeddu ed., Brill (i due libri insieme).
A. VITTORIA, Storia del PCI, Carocci; G. GOZZINI - R. MARTINELLI, Storia del Partito comunista italiano. Dall'attentato a Togliatti all'VIII congresso, Einaudi (i due libri insieme).
A. VITTORIA, Storia del PCI, Carocci; F. BARBAGALLO, Enrico Berlinguer, Carocci (i due libri insieme)
A. VITTORIA, Storia del PCI, Carocci; P. IGNAZI, Dal Pci al Pds, Il Mulino (i due libri insieme).
P. IGNAZI, Partiti politici in Italia. Da Forza Italia al Partito Democratico, Il Mulino; R. MULE', Dentro i DS, Il Mulino (i due libri insieme).
M. TARCHI, Dal Msi ad An. Organizzazione e strategie, Il Mulino; P. IGNAZI, Il polo escluso. Profilo del Movimento sociale italiano, Il Mulino (i due libri insieme).
G. ORSINA, Il berlusconismo nella storia d'Italia, Marsilio; P. Ginsborg, Berlusconi. Ambizioni patrimoniali di una democrazia mediatica, Einaudi (i due libri insieme).
P. GINSBURG, Berlusconi. Ambizioni patrimoniali di una democrazia mediatica, Einaudi; P. Ignazi, Vent'anni dopo. La parabola del berlusconismo, Il Mulino (i due libri insieme).
A. MASTROPAOLO, La mucca pazza della democrazia. Nuove destre, populismo, antipolitica, Bollati Boringhieri; P. IGNAZI, Il polo escluso. Profilo del Movimento sociale italiano, Il Mulino (i due libri insieme).
R. BIORCIO, La rivincita del Nord. La Lega dalla contestazione al governo, Laterza; G. PASSARELLI e M. TUORTO, La Lega di Salvini. Estrema destra di governo, Il Mulino (i due libri insieme).
R. BIORCIO, La rivincita del Nord. La Lega dalla contestazione al governo, Laterza; R. GUOLO, Chi impugna la croce. La Lega e la Chiesa, Laterza (i due libri insieme).
P. CORSINI, Democrazie populiste. Storia teoria politica, Scholè, 2021.
C. BALDOLI, Bolscevismo bianco. Giudo Miglioli tra Cremona e l'Europa(1979-1954), Morcelliana, 2021
A. DE FRANCESCO, La palla al piede. La storia del pregiudizio antimeridionale, Feltrinelli.





One book to choice among:
Prerequisites for admission
There are no specific requirements different from those requested for the degree admission.
Teaching methods
Attendance is strongly recommended although not compulsory. The teaching is delivered through lectures aimed primarily at the acquisition of knowledge, competence and specific language of the subject. Discussion with the teacher is integrant part of the didactic method (also in the distance teaching) and aims at promoting a critical attitude and the capacity to apply the acquired competence and knowledge.
Teaching Resources
Select bibliography will be at disposal of the students, who can download them from the Ariel website.
Assessment methods and Criteria
Method: oral exam
- Evaluation criteria: capacity to demonstrate and elaborate knowledge; capacity for critical reflection on the completed work; quality of exposition, competence in the use of specialised lexicon, efficacy, clarity.
- Type of evaluation method: mark in 30s
The format of the exam for students with disabilities should be arranged in advance with the professor, as well as the relevant office.
Unita' didattica A
M-STO/04 - CONTEMPORARY HISTORY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Unita' didattica B
M-STO/04 - CONTEMPORARY HISTORY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Unita' didattica C
M-STO/04 - CONTEMPORARY HISTORY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor(s)