History of Nineteenth- and Twentieth-Century Philosophy
A.Y. 2022/2023
Learning objectives
Undefined
Expected learning outcomes
Undefined
Lesson period: Second semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Lesson period
Second semester
Course syllabus
The lessons will treat the First Book of Schopenhauer's World as Will and Representation. The didactic unity A will analyse the Preface to the first edition, the Preface to the second edition and paragraphs 1-11. The didactic unity B will interprete the paragraphs. 12-16 and pp. 457-487 of the Appendix, CRitique of Kant's Philosophy, in A. Schopenhauer, Il mondo come volontà e rappresentazione, a cura di G. Riconda, Milano, Mursia, 1991; the didactic unity C will treat the l'Appendix, pp. 488-553.
Prerequisites for admission
No specific requirements other than those required for access to the degree program
Teaching methods
Frontal lessons
Teaching Resources
Attending students (6 e 9 cfu)
Giuseppe Cambiano, Massimo Mori (a cura di), Storia della filosofia contemporanea, Laterza, 2014 (le pagine su Schopenhauer)
Ernst Cassirer, Storia della filosofia moderna. Il problema della conoscenza nella filosofia e nella scienza, volume terzo: I sistemi postkantiani. tomo II: Hegel, Herbart, Schopenhauer, Fries, Torino, Einaudi, 1978, pp. 514-557 (disponibile su teams);
Gli studenti non frequentanti (6 e 9 cfu) aggiungono
Giuseppe Invernizzi, Invito al pensiero di Schopenhauer, Milano, Mursia, 1995
Attending students (6 e 9 cfu)
Arthur Schopenhauer, Il mondo come volontà e rappresentazione, a cura di Giuseppe Riconda, Milano, Mursia, 1991, Prefazione alla prima edizione, Prefazione alla seconda edizione, libro I, paragrafi 1-11:
Attending students (6 e 9 cfu)
Arthur Schopenhauer, Il mondo come volontà e rappresentazione, a cura di Giuseppe Riconda, Milano, Mursia, 1991, parr. 12-16 e pp. 457-487 della Appendice, Critica della filosofia kantiana,
Non attending students (6 e 9 cfu) prepare also: G. Invernizzi, Il problema della cosa in sé e la concezione della metafisica nella filosofia di Schopenhauer, in ACME: Annali della Facoltà di lettere e filosofia dell'Università degli studi di Milano 37 (2):91-109 (1984).
Attending students (9 cfu)
Arthur Schopenhauer, Il mondo come volontà e rappresentazione, a cura di Giuseppe Riconda, Milano, Mursia, 1991, Appendice, pp. 488-553.
Non attending students (9 cfu) prepare also: B. Negroni, L'essenziale ambiguità della volontà in Schopenhauer, in Schopenhauer-Jahrbuch, 69 (1988), pp. 139-154.
Attending and non attending students (9 cfu)
Arthur Schopenhauer, Supplementi al Libro Primo, in Supplementi a «Il mondo come volontà e rappresentazione», a cura di Giorgio Brianese, pp. 5-251, Torino, Einaudi, 2013.
Giuseppe Cambiano, Massimo Mori (a cura di), Storia della filosofia contemporanea, Laterza, 2014 (le pagine su Schopenhauer)
Ernst Cassirer, Storia della filosofia moderna. Il problema della conoscenza nella filosofia e nella scienza, volume terzo: I sistemi postkantiani. tomo II: Hegel, Herbart, Schopenhauer, Fries, Torino, Einaudi, 1978, pp. 514-557 (disponibile su teams);
Gli studenti non frequentanti (6 e 9 cfu) aggiungono
Giuseppe Invernizzi, Invito al pensiero di Schopenhauer, Milano, Mursia, 1995
Attending students (6 e 9 cfu)
Arthur Schopenhauer, Il mondo come volontà e rappresentazione, a cura di Giuseppe Riconda, Milano, Mursia, 1991, Prefazione alla prima edizione, Prefazione alla seconda edizione, libro I, paragrafi 1-11:
Attending students (6 e 9 cfu)
Arthur Schopenhauer, Il mondo come volontà e rappresentazione, a cura di Giuseppe Riconda, Milano, Mursia, 1991, parr. 12-16 e pp. 457-487 della Appendice, Critica della filosofia kantiana,
Non attending students (6 e 9 cfu) prepare also: G. Invernizzi, Il problema della cosa in sé e la concezione della metafisica nella filosofia di Schopenhauer, in ACME: Annali della Facoltà di lettere e filosofia dell'Università degli studi di Milano 37 (2):91-109 (1984).
Attending students (9 cfu)
Arthur Schopenhauer, Il mondo come volontà e rappresentazione, a cura di Giuseppe Riconda, Milano, Mursia, 1991, Appendice, pp. 488-553.
Non attending students (9 cfu) prepare also: B. Negroni, L'essenziale ambiguità della volontà in Schopenhauer, in Schopenhauer-Jahrbuch, 69 (1988), pp. 139-154.
Attending and non attending students (9 cfu)
Arthur Schopenhauer, Supplementi al Libro Primo, in Supplementi a «Il mondo come volontà e rappresentazione», a cura di Giorgio Brianese, pp. 5-251, Torino, Einaudi, 2013.
Assessment methods and Criteria
Oral: The exam, for both attending and non-attending students, consists of an oral test, an interview aimed at ascertaining the students' knowledge on the topics on the program and includes a question for each teaching unit.
M-FIL/06 - HISTORY OF PHILOSOPHY - University credits: 9
Lessons: 60 hours
Professor:
Giordanetti Piero Emilio
Professor(s)