Market Access and Product Management in the Health Sector

A.Y. 2022/2023
6
Max ECTS
40
Overall hours
SSD
SECS-P/08
Language
Italian
Learning objectives
Partendo dall'analisi della struttura e dell'organizzazione del nostro Sistema Sanitario, le dinamiche di accesso al mercato saranno analizzate guardando alla relazione dell'industria con i diversi stakeholder di riferimento:
- Le agenzie regolatorie (EMA e AIFA)
- Le regioni, le ASL, gli ospedali
- Le associazioni dei pazienti
- Le farmacie
Saranno inoltre approfonditi alcuni strumenti concettuali e pratici che sono particolarmente importanti per le attività dei Market Access manager, quali le tecniche di stakeholder management, quelle di comunicazione ed il product management.
In questa prospettiva sarà approfondito anche il ruolo del product manager, che deve essere in grado di gestire il conto economico di un prodotto e stendere un budget annuale da revisionare periodicamente, nonché saper effettuare ricerche di mercato analizzandone i dati statistici. Il corso garantisce l'acquisizione di queste competenze
Expected learning outcomes
Il corso di market access e product management costruisce competenze su tutti i principali aspetti riguardanti il processo di accesso al mercato di una tecnologia sanitaria, la sua fruizione da parte dei cittadini/pazienti, nonché sulla gestione del suo ciclo di vita dalla concezione alla sua commercializzazione.
Gli studenti alla fine del corso saranno in grado di sviluppare una strategia di accesso al mercato, e di organizzare e gestire il ciclo di vita di una tecnologia sanitaria sia per gli aspetti di marketing strategico ed operativo che economici.
Single course

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Course syllabus and organization

Single session

Responsible
Course syllabus
Beyond teaching a principles of marketing course and developing a product/service to be taught, we also want to impress upon our students why marketing in and of itself is valuable. Marketing creates enduring and mutually valuable relationships between companies and their consumers. The course offers an authoritative introduction to strategic marketing and presents a wealth of ideas for gaining the competitive edge in the healthcare arena. We analyze many aspects of customer driven healthcare industries, and use examples and cases to show how real companies build and implement effective strategies.
Prerequisites for admission
None
Teaching methods
- Face-to-face lectures
- Guest speaker's talks in class
- Case studies /Incidents
In addition to face-to-face lecturers, this course includes case studies/incidents on real marketing problems. These exercises allow students to appreciate the applicability of the models and the analytical tools discussed during the course and to develop problem-solving skills.
Teaching Resources
Market access textbook - AHEAD University of Milan Press
Assessment methods and Criteria
Attending Students
Attending students are evaluated according to an individual written exam and an individual/group work

Non Attending students
Non attending students are evaluated through a written exam. Questions are based on the full textbook
SECS-P/08 - MANAGEMENT - University credits: 6
Lessons: 40 hours
Professor(s)
Reception:
Weekly - plese write to [email protected]
Department of Scienze Biomediche per la Salute - Via Pascal 36