Psicologia clinica, dinamiche di gruppo e pedagogia applicate
A.Y. 2022/2023
Learning objectives
The course has the following objectives: - Understanding and re-elaborating the principles and techniques of the helping relationship and the conduction of groups; - Deepening the knowledge of biopsychosocial and cultural influences on human behaviour as a basis for a better understanding of the self and group dynamics; - Learning more about strategies to foster multi-professional and multicultural integration processes. Point out the fundamental characteristics of the adult education processes, considering the needs and peculiarities of health organisations; Discuss the characteristics of lifelong training in health settings, with a focus on field training and continuous professional development; Point out how to manage an educational intervention, from the needs analysis phase to the evaluation of the results.
Expected learning outcomes
Analizzera' criticamente modelli di comportamento individuale e dinamiche di gruppo utili alla gestione di casi assistenziali e nelle relazioni nei team multidisciplinari Illustrarera' il quadro teorico, le finalita' e gli approcci della narrative-based medicine, collegando le medical humanities a questo approccio. Spieghera' perche' le medical humanities sono state introdotte nella formazione dei professionisti sanitari, focalizzando gli scopi e i risultati che gli adulti possono raggiungere mediante questo approccio. Dara' degli esempi di "testo" che puo' essere utilizzato quando si pianificano percorsi di medical humanities per i professionisti sanitari. Spieghera' perche' e' necessaria una "pedagogia del corpo" nella formazione dei professionisti della cura e dare esempi di attivita' che possono promuovere l'esperienza di corpo vissuto in studenti/professionisti Sperimentera' in prima persona le reazioni e le riflessioni che l'arte (romanzi, dipinti, film) possono promuovere nello studente Pianifichera' un corso/percorso formativo nella formazione di base, post base e permanente basato sulle medical humanities, indicando i bisogni, gli strumenti/materiali di lavoro e le modalita' di valutazione
Lesson period: First semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Course currently not available
Pedagogia generale e sociale
M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION - University credits: 3
Lessons: 24 hours
Psicologia clinica
M-PSI/08 - CLINICAL PSYCHOLOGY - University credits: 2
Lessons: 16 hours