Psicologia clinica, dinamiche di gruppo e pedagogia applicate
A.Y. 2022/2023
Learning objectives
The course has the following objectives: - Understanding and re-elaborating the principles and techniques of the helping relationship and the conduction of groups; - Deepening the knowledge of biopsychosocial and cultural influences on human behaviour as a basis for a better understanding of the self and group dynamics; - Learning more about strategies to foster multi-professional and multicultural integration processes. Point out the fundamental characteristics of the adult education processes, considering the needs and peculiarities of health organisations; Discuss the characteristics of lifelong training in health settings, with a focus on field training and continuous professional development; Point out how to manage an educational intervention, from the needs analysis phase to the evaluation of the results.
Expected learning outcomes
Analizzera' criticamente modelli di comportamento individuale e dinamiche di gruppo utili alla gestione di casi assistenziali e nelle relazioni nei team multidisciplinari Illustrarera' il quadro teorico, le finalita' e gli approcci della narrative-based medicine, collegando le medical humanities a questo approccio. Spieghera' perche' le medical humanities sono state introdotte nella formazione dei professionisti sanitari, focalizzando gli scopi e i risultati che gli adulti possono raggiungere mediante questo approccio. Dara' degli esempi di "testo" che puo' essere utilizzato quando si pianificano percorsi di medical humanities per i professionisti sanitari. Spieghera' perche' e' necessaria una "pedagogia del corpo" nella formazione dei professionisti della cura e dare esempi di attivita' che possono promuovere l'esperienza di corpo vissuto in studenti/professionisti Sperimentera' in prima persona le reazioni e le riflessioni che l'arte (romanzi, dipinti, film) possono promuovere nello studente Pianifichera' un corso/percorso formativo nella formazione di base, post base e permanente basato sulle medical humanities, indicando i bisogni, gli strumenti/materiali di lavoro e le modalita' di valutazione
Lesson period: First semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Course currently not available
Modules or teaching units
Pedagogia generale e sociale
M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION - University credits: 3
Lessons: 24 hours
Psicologia clinica
M-PSI/08 - CLINICAL PSYCHOLOGY - University credits: 2
Lessons: 16 hours