Tourism Geography
A.Y. 2022/2023
Learning objectives
Learning objectives:
Contributing to:
- gaining awareness, mastering methods of analysis, critical thinking, communication abilities with regard to the dynamics and impacts of economic and political activities on Earth by adopting a diachronic and sustainable approach.
- gaining knowledge of the world regions geo-tourist characteristics and problems
- opening and training to the tourist project making and communication abilities of destinations and itinerary by adopting an appropriate geographical lexicon.
Contributing to:
- gaining awareness, mastering methods of analysis, critical thinking, communication abilities with regard to the dynamics and impacts of economic and political activities on Earth by adopting a diachronic and sustainable approach.
- gaining knowledge of the world regions geo-tourist characteristics and problems
- opening and training to the tourist project making and communication abilities of destinations and itinerary by adopting an appropriate geographical lexicon.
Expected learning outcomes
Expected learning outcomes
Development of understanding, critical judgment and communication skills of the main touristic geographical transformation dynamics of the territories and geographical areas of the world. Ability to apply concepts and methodologies through direct observation, case studies and information processing.
Development of understanding, critical judgment and communication skills of the main touristic geographical transformation dynamics of the territories and geographical areas of the world. Ability to apply concepts and methodologies through direct observation, case studies and information processing.
Lesson period: First semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Lesson period
First semester
Course syllabus
The course aims at providing the students with tools to understand the main changes of contemporary tourism. After an introduction to the disciplinary language and the key concepts of Tourism Geography, the course will deal with the most recent debate on the contemporary tourism.
Prerequisites for admission
This class is intended for 3nd-year students of the CdL in Scienze Umane dell'Ambiente, del Territorio e del Paesaggio. Therefore, previous knowledge of the basic concepts of Geography and Economic Geography is required.
Teaching methods
The course includes lectures, seminars, workshops, moments of collective discussion.
Teaching Resources
MATERIALI DI RIFERIMENTO PER STUDENTI FREQUENTANTI:
- Bibliografia in comune per il programma da 6 e 9 cfu:
1) Bagnoli L., MANUALE DI GEOGRAFIA DEL TURISMO. Dal Grand Tour al Piano Strategico. Quarta edizione, Torino, UTET, 2018
+
Appunti del corso e Materiali su Ariel
2) D'Eramo M., Il selfie del mondo. Indagine sull'età del turismo, Milano, Feltrinelli, 2022 (edizione rivista e aggiornata).
Per 9 cfu:
3) Gainsforth S., Airbnb città merce. Storie di resistenza alla gentrificazione digitale, Roma, DeriveApprodi, 2019.
MATERIALI DI RIFERIMENTO PER STUDENTI NON FREQUENTANTI:
Bibliografia in comune per il programma da 6 e 9 cfu:
1) Bagnoli L., MANUALE DI GEOGRAFIA DEL TURISMO. Dal Grand Tour al Piano Strategico. Quarta edizione, Torino, UTET, 2018
2) D'Eramo M., Il selfie del mondo. Indagine sull'età del turismo, Milano, Feltrinelli, 2022 (edizione rivista e aggiornata).
3) Dell'Agnese E., Bon voyage. Per una geografia critica del turismo, Torino, UTET, 2018
Per 9 cfu:
4) Gainsforth S., Airbnb città merce. Storie di resistenza alla gentrificazione digitale, Roma, DeriveApprodi, 2019.
- Bibliografia in comune per il programma da 6 e 9 cfu:
1) Bagnoli L., MANUALE DI GEOGRAFIA DEL TURISMO. Dal Grand Tour al Piano Strategico. Quarta edizione, Torino, UTET, 2018
+
Appunti del corso e Materiali su Ariel
2) D'Eramo M., Il selfie del mondo. Indagine sull'età del turismo, Milano, Feltrinelli, 2022 (edizione rivista e aggiornata).
Per 9 cfu:
3) Gainsforth S., Airbnb città merce. Storie di resistenza alla gentrificazione digitale, Roma, DeriveApprodi, 2019.
MATERIALI DI RIFERIMENTO PER STUDENTI NON FREQUENTANTI:
Bibliografia in comune per il programma da 6 e 9 cfu:
1) Bagnoli L., MANUALE DI GEOGRAFIA DEL TURISMO. Dal Grand Tour al Piano Strategico. Quarta edizione, Torino, UTET, 2018
2) D'Eramo M., Il selfie del mondo. Indagine sull'età del turismo, Milano, Feltrinelli, 2022 (edizione rivista e aggiornata).
3) Dell'Agnese E., Bon voyage. Per una geografia critica del turismo, Torino, UTET, 2018
Per 9 cfu:
4) Gainsforth S., Airbnb città merce. Storie di resistenza alla gentrificazione digitale, Roma, DeriveApprodi, 2019.
Assessment methods and Criteria
The exam consists of a written test with open answers. The acquired knowledge, the argumentative ability and the expository ability will be evaluated.
M-GGR/02 - ECONOMIC AND POLITICAL GEOGRAPHY - University credits: 9
Lessons: 60 hours
Professor:
Mastropietro Eleonora
Professor(s)