Geography Theories and Praxis

A.Y. 2023/2024
9
Max ECTS
60
Overall hours
SSD
M-GGR/01
Language
Italian
Learning objectives
The course aims to provide students with the bascic specific knowledge related to the disciplinary vocabulary and the theoretical-methodological skills to understand geographical and socio-economic issues of a complex nature.
Expected learning outcomes
The student will acquire the ability to deal with geo-territorial problems presented in critical, autonomous and proactive terms.
Single course

This course can be attended as a single course.

Course syllabus and organization

Single session

Lesson period
First semester
Course syllabus
The course program consists in the presentation and discussion of the following topics: historical development and the current state of the discipline. Particular attention will be paid to the main figures and schools of Western geography. Variety of Geographies and multiplicity of disciplinary approaches, with insights on some specific branches. The experience of travelling: forms, motivations, representations and travel descriptions.
Prerequisites for admission
Conoscenze di base relative ai principali avvenimenti storici dell'età moderna e contemporanea, e alle principali caratteristiche geografiche fisiche e antropiche dell'Italia e dei Paesi europei ed extra europei.
Teaching methods
Frontal lessons will be the main teaching method. Videos on geographical topics will also be broadcast during the course, in order to deepen some specific issues.
Teaching Resources
Students attending classes:
1) Lessons Notes
2) Fouberg E.H., Murphy A.B., "Geografia umana. Cultura, società, spazio", Bologna, Zanichelli, 2022.
3) Marshall T., "Le dieci mappe che spiegano il mondo", Milano, Garzanti, 2020.
4) A text to choose from the following:
- Brilli A., "Il viaggio in Italia. Storia di una grande tradizione culturale", Bologna, Il Mulino, 2006 (Introduzione e capp. I, II, III, IV, V, VI, VII, IX, XIV, XV).
- De Vecchis G., "Geografia delle mobilità, Muoversi e viaggiare in un mondo globale", Roma, Carocci, 2014.
- Leed E.J., "La mente del viaggiatore. Dall'Odissea al turismo globale", Bologna, Il Mulino, 2007.
- Lucchesi F. (a cura di), "L'esperienza del viaggiare. Geografi e viaggiatori del XIX e XX secolo", Torino, Giappichelli, 1995.

Students not attending classes:
1) Fouberg E.H., Murphy A.B., "Geografia umana. Cultura, società, spazio", Bologna, Zanichelli, 2022.
2) Marshall T., "Le dieci mappe che spiegano il mondo", Milano, Garzanti, 2020.
3) A text to choose from the following:
- Brilli A., "Il viaggio in Italia. Storia di una grande tradizione culturale", Bologna, Il Mulino, 2006 (Introduzione e capp. I, II, III, IV, V, VI, VII, IX, XIV, XV).
- De Vecchis G., "Geografia delle mobilità, Muoversi e viaggiare in un mondo globale", Roma, Carocci, 2014.
- Leed E.J., "La mente del viaggiatore. Dall'Odissea al turismo globale", Bologna, Il Mulino, 2007.
- Lucchesi F. (a cura di), "L'esperienza del viaggiare. Geografi e viaggiatori del XIX e XX secolo", Torino, Giappichelli, 1995.
4) A text to choose from the following:
- Banini T., "Geografie Culturali", Milano, Angeli, 2019.
- Dumont I., Gambazza G., Gamberoni E. (a cura di), "Interstizi e novità: oltre il mainstream. Esplorazioni di geografia sociale", Geography Notebooks, vol. 4., n. 2, 2021.
- Gambazza G., "Il commercio e la città media. Pratiche partecipative, percorsi di rigenerazione", Bologna, Patron, 2021.
- Lucchesi F., "Australia, gli antipodi vicini. Tasselli geografici", Bologna, Patron, 2021.
Assessment methods and Criteria
There will be a single test in the form of a oral question. No intermediate or pre-appeal tests are planned. The evaluation parameters will concern the ability to organise knowledge discursively, the ability to reason critically on geographical issues, the quality of the presentation and the competence in use of specialised vocabulary. The marks are expressed in thirtieths.
M-GGR/01 - GEOGRAPHY - University credits: 9
Lessons: 60 hours
Educational website(s)