Psychology Applied to Exercise Sciences

A.Y. 2023/2024
6
Max ECTS
42
Overall hours
SSD
M-PSI/02
Language
Italian
Learning objectives
Il corso prepara gli studenti affinché siano in grado di: motivare, stimolare, coinvolgere e rassicurare gli utenti in tutte le fasi dell'attività motoria e sportiva sia a livello individuale che di gruppo; relazionarsi a soggetti di diverse età, abilità, genere, condizione socio-culturale; utilizzare un appropriato e corretto linguaggio, con particolare attenzione allo sviluppo dell'individuo nelle varie fasce d'età; gestire l'insorgenza delle situazioni di disagio relative all'abbandono dell'attività motoria in genere.
Expected learning outcomes
The students will have basic psychological knowledge to be able to effectively interact with practitioners on the basis of age, gender, social status, both individually and as a group. They will use various forms of verbal and non-verbal communication to be effective in their professional activity. They will also be aware of the psychological and pedagogical foundations for broadcast, as well as technical knowledge, ethical values and motivations appropriate to promote active lifestyle and a sport fair and free from the use of practices and substances that are potentially harmful to health.
Single course

This course can be attended as a single course.

Course syllabus and organization

LINEA A

Responsible
Lesson period
First semester
Course syllabus
The course is structured in 10 modules organized in different themes presented in seminar. Some modules will benefit from the presence of testimony able to strengthen theoretical and scientific contents in a practical way.
Interaction with students will be encouraged as they will have the opportunity to compare the topics covered with the motor and competitive activities practiced or taught by them.
The prevailing themes of the meetings will focus on some macro-areas investigated by general psychology, sport psychology, work psychology, cultural psychology and positive psychology.
The modules included in the course are divided as follows:
1) Biological Approach.
2) Psychoanalytic Approach.
3) Behaviourist approach.
4) Gestalt: theory of form.
5) Intelligences and competitive intelligence.
6) Socio-constructionist approach.
7) The reasons.
8) Performance anxiety.
9) The emotions.
10) Positive Psychology and Wellness Research.
Prerequisites for admission
None
Teaching methods
Synchronous lessons in person and on-line
Teaching Resources
RECOMMENDED TEXTS / REFERENCE MATERIAL AND BIBLIOGRAPHY:
Suggested manuals (in order of preference of the Professor):
● Muzio, M., Riva, G., Argenton, L. 2012. Flow, Benessere e prestazione eccellente. Dai modelli teorici alle applicazioni nello sport e in azienda, (Franco Angeli, 2012).
● Mandolesi, L. 2017. Manuale di psicologia dello sport, (Il Mulino, 2017).
● Cei, A. 1998. Psicologia dello sport, (Il Mulino, 1998).
Letture:
● Agosti, A. 2006. Gruppo di lavoro e lavoro di gruppo: aspetti pedagogici e didattici, (Franco Angeli, 2006).
● Baucia, F. 2013. L'ultima Analisi, (Sedizioni, 2013).
● Galimberti, U. 2013, Le cose dell'amore: Opere XV, (Universale Economica Feltrinelli, 2013).
● Gardner, H. 2011. Cambiare idee. L'arte e la scienza della persuasione, (Feltrinelli, 2011).
● Csikszentmihalyi M. 2008. Flow. The psychology of optimal experience, (Harper Perennial Modern Classics, 2008).
● Inghilleri, P. 2003. La "buona vita": per l'uso creativo degli oggetti nella società dell'abbondanza, (Guerini e Associati, 2003).
● Kaneklin, C., Scaratti, G. 1998. Formazione e narrazione: costruzione di significato e processi di cambiamento personale e organizzativo, (Raffaello Cortina,1998).
● Peluso Cassese, F. 2011. Principi di psicopedagogia per le attività motorie, (Universitarie Romane, 2011).
● Rampin, M. 2011. Lo sport dal collo in su. Sbloccare meccanismi mentali inceppati: Linee guida per atleti, allenatori, dirigenti e genitori, (Paolo Alto, 2011).
● Recalcati, M. 2014. L'ora di lezione: per un'erotica dell'insegnamento, (Einaudi, 2014).
● Saglio, G., Zola, C. 2007. In su e in sè. Alpinismo e Psicologia, (Priuli e Verlucca, 2007).
● Trabucchi, P. 2012. Perseverare è umano. Come trovare e mantenere in se stessi la forza di raggiungere un obiettivo, (Corbaccio, 2012).
● Trabucchi, P. 2014. Tecniche di resistenza interiore. Come sopravvivere alla crisi della nostra società, (Mondadori, 2014).
● Vecchini, A. 2004. La narrazione come funzione della mente e come esperienza psicopedagogica, (Morlacchi, 2004).
● Vercelli, G. 2017. L'intelligenza agonistica. Affrontare le sfide nella vita, nel lavoro, nello sport, (Ponte alle Grazie, 2017 ).
● Vercelli, G. 2006. Vincere con la mente. Come si diventa campioni: lo stato della massima prestazione, (Ponte alle Grazie, 2006).
● Watzlawick, P., Beavin, J.H., Jackson D.D., Ferretti, M. 1971. Pragmatica della comunicazione umana. Studio dei modelli interattivi, delle patologie e dei paradossi, (Astrolabio, 1971)
Assessment methods and Criteria
The Psychology Exam consists of three different components: Test + Additional Works.
1) Test (compulsory): Written exam consisting of four / five open questions on topics covered in lectures. If the student indicates an essay of his or her choice, an exam question concerns that text.
M-PSI/02 - PSYCHOBIOLOGY AND PHYSIOLOGICAL PSYCHOLOGY - University credits: 6
Lessons: 42 hours
Professor: Flores Nicola

LINEA B

Responsible
Lesson period
First semester
Course syllabus
● The course is structured in 10 modules organized in different themes presented in seminar. Some modules will benefit from the presence of testimony able to strengthen theoretical and scientific contents in a practical way.
Interaction with students will be encouraged as they will have the opportunity to compare the topics covered with the motor and competitive activities practiced or taught by them.
The prevailing themes of the meetings will focus on some macro-areas investigated by general psychology, sport psychology, work psychology, cultural psychology and positive psychology.
The modules included in the course are divided as follows:
1) Biological Approach. 2) Psychoanalytic Approach. 3) Behaviourist approach. 4) Gestalt: theory of form. 5) Intelligences and competitive intelligence. 6) Socio-constructionist approach. 7) The reasons. 8) Performance anxiety. 9) The emotions. 10) Positive Psychology and Wellness Research.
Prerequisites for admission
None
Teaching methods
Synchronous lessons in person and on-line
Teaching Resources
Suggested manuals (in order of preference of the teacher):
o Muzio, M., Riva, G., Argenton, L. 2012. Flow, Benessere e prestazione eccellente. Dai modelli teorici alle applicazioni nello sport e in azienda, (Franco Angeli, 2012).
o Mandolesi, L. 2017. Manuale di psicologia dello sport, (Il Mulino, 2017).
o Cei, A. 1998. Psicologia dello sport, (Il Mulino, 1998).
Readings
o Nardone, G., Montano, A., Sirovich, G. 2012. Risorgere e vincere: una storia di talento, tecnica e strategie mentali, (Ponte alle Grazie, 2012)
o Nardone G, Bartoli S. 2019. Oltre sé stessi. Scienza e arte della performance, (Ponte alle grazei, 2019)
o Agosti, A. 2006. Gruppo di lavoro e lavoro di gruppo: aspetti pedagogici e didattici, (Franco Angeli, 2006).
o Baucia, F. 2013. L'ultima Analisi, (Sedizioni, 2013).
o Galimberti, U. 2013, Le cose dell'amore: Opere XV, (Universale Economica Feltrinelli, 2013).
o Gardner, H. 2011. Cambiare idee. L'arte e la scienza della persuasione, (Feltrinelli, 2011).
o Csikszentmihalyi M. 2008. Flow. The psychology of optimal experience, (Harper Perennial Modern Classics, 2008).
o Inghilleri, P. 2003. La "buona vita": per l'uso creativo degli oggetti nella società dell'abbondanza, (Guerini e Associati, 2003).
o Kaneklin, C., Scaratti, G. 1998. Formazione e narrazione: costruzione di significato e processi di cambiamento personale e organizzativo, (Raffaello Cortina,1998).
o Peluso Cassese, F. 2011. Principi di psicopedagogia per le attività motorie, (Universitarie Romane, 2011).
o Rampin, M. 2011. Lo sport dal collo in su. Sbloccare meccanismi mentali inceppati: Linee guida per atleti, allenatori, dirigenti e genitori, (Paolo Alto, 2011).
o Recalcati, M. 2014. L'ora di lezione: per un'erotica dell'insegnamento, (Einaudi, 2014).
o Saglio, G., Zola, C. 2007. In su e in sè. Alpinismo e Psicologia, (Priuli e Verlucca, 2007).
o Trabucchi, P. 2012. Perseverare è umano. Come trovare e mantenere in se stessi la forza di raggiungere un obiettivo, (Corbaccio, 2012).
o Trabucchi, P. 2014. Tecniche di resistenza interiore. Come sopravvivere alla crisi della nostra società, (Mondadori, 2014).
o Vecchini, A. 2004. La narrazione come funzione della mente e come esperienza psicopedagogica, (Morlacchi, 2004).
o Vercelli, G. 2017. L'intelligenza agonistica. Affrontare le sfide nella vita, nel lavoro, nello sport, (Ponte alle Grazie, 2017 ).
o Vercelli, G. 2006. Vincere con la mente. Come si diventa campioni: lo stato della massima prestazione, (Ponte alle Grazie, 2006).
o Watzlawick, P., Beavin, J.H., Jackson D.D., Ferretti, M. 1971. Pragmatica della comunicazione umana. Studio dei modelli interattivi, delle patologie e dei paradossi, (Astrolabio, 1971).
Assessment methods and Criteria
The Psychology Exam consists of three different components: Test + Additional Works.
1) Test (compulsory): Written exam consisting of four / five open questions on topics covered in lectures. If the student indicates an essay of his or her choice, an exam question concerns that text.
2) Moodle (optional): Scheduled participation during the course period on the Moodle educational platform. Reworking didactic material on the platform with the creation of posts, videos, concept maps and / or other digital expressions. This individual work is assessed with 5 extra points to be added to the exam grade.
3) Written paper (optional): Writing a written essay of 2500 words (header, bibliography and notes excluded) focused on a topic chosen from:
- a topic dealt with in class;
- a text chosen from those presented during the course;
- a topic chosen from among the manuals indicated;
- a practical application of the topics discussed in class experienced firsthand by the students.
Whatever the choice of the paper, the chosen topic must be proposed to the teacher and approved.
This individual work must be sent 15 days before the exam appeal and is assessed with 5 extra points to be added to the exam grade.
M-PSI/02 - PSYCHOBIOLOGY AND PHYSIOLOGICAL PSYCHOLOGY - University credits: 6
Lessons: 42 hours
Professor: Flores Nicola