Cognitive Neuroscience
A.Y. 2025/2026
Learning objectives
Conoscenza e comprensione
Al termine del percorso le studentesse e gli studenti saranno in grado di:
- descrivere il funzionamento di un neurone
- identificare le diverse parti dell'encefalo
- descrivere i principali e più influenti modelli neurocognitivi legati alle diverse funzioni cognitive
- associare diverse reti neuronali a diverse funzioni cognitive.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Al termine del percorso le studentesse e gli studenti saranno in grado di:
- applicare le conoscenze apprese per l'esposizione dei problemi, l'analisi dei fenomeni e l'individuazione di possibili soluzioni nell'ambito delle neuroscienze cognitive.
Al termine del percorso le studentesse e gli studenti saranno in grado di:
- descrivere il funzionamento di un neurone
- identificare le diverse parti dell'encefalo
- descrivere i principali e più influenti modelli neurocognitivi legati alle diverse funzioni cognitive
- associare diverse reti neuronali a diverse funzioni cognitive.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Al termine del percorso le studentesse e gli studenti saranno in grado di:
- applicare le conoscenze apprese per l'esposizione dei problemi, l'analisi dei fenomeni e l'individuazione di possibili soluzioni nell'ambito delle neuroscienze cognitive.
Expected learning outcomes
Knowledge and understanding
At the end of the course, students will be able to:
- describe how a typical neuron works
- identify different parts of the human encephalon
- describe the most influential neurocognitive models related to different cognitive functions
- link different neuronal networks to different cognitive functions
Ability to apply knowledge and understanding
At the end of the course, students are expected to be able to:
- apply the knowledge gained to present problems, analyze phenomena, and identify possible solutions in the field of cognitive neuroscience
At the end of the course, students will be able to:
- describe how a typical neuron works
- identify different parts of the human encephalon
- describe the most influential neurocognitive models related to different cognitive functions
- link different neuronal networks to different cognitive functions
Ability to apply knowledge and understanding
At the end of the course, students are expected to be able to:
- apply the knowledge gained to present problems, analyze phenomena, and identify possible solutions in the field of cognitive neuroscience
Lesson period: Second semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Lesson period
Second semester
M-PSI/02 - PSYCHOBIOLOGY AND PHYSIOLOGICAL PSYCHOLOGY - University credits: 9
Lessons: 60 hours
Professor:
Barchiesi Guido
Professor(s)