Geography Theories and Praxis
A.Y. 2025/2026
Learning objectives
The course aims to provide students with the bascic specific knowledge related to the disciplinary vocabulary and the theoretical-methodological skills to understand geographical and socio-economic issues of a complex nature.
Expected learning outcomes
The student will acquire the ability to deal with geo-territorial problems presented in critical, autonomous and proactive terms.
Lesson period: First semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Lesson period
First semester
Course syllabus
The course program includes the presentation and discussion of the following topics: the evolution of geographical thought and the current state of the discipline, with particular attention to key figures and schools of thought in Geography. The diversity of Geographies will also be explored, with a focus on specific branches such as regional, economic and political geography, population, social, urban, environmental geography, as well as the geography of languages and religions, and tourism.
Prerequisites for admission
Basic knowledge of the main historical events of the modern and contemporary age, and of the main physical and human geographical features of Italy and of European and non-European countries.
Teaching methods
The course will alternate between traditional lectures and participatory teaching methods, with the aim of stimulating students' ability to analyze the territorial dynamics that shape geographical space. Throughout the course, geographical videos and images will be shown to explore specific topics in greater depth. Participatory activities are also planned, designed to actively engage students.
Teaching Resources
ATTENDING students:
1) Lecture notes and course slides;
2) Fouberg E.H., Murphy A.B. (2022) Geografia umana. Cultura, società, spazio, Bologna, Zanichelli.
3) Gavinelli D., Bolocan Goldstein M. (a cura di) (2022), Regioni e regionalizzazione. Lo spazio-mondo in divenire, Pearson, Milano (Students are not required to study Chapters 11, 12, and 13).
4) Students must choose one of the following texts:
· Marshall T., (2020), Le dieci mappe che spiegano il mondo, Garzanti, Milano.
· De Wenden C.W. (2016), Le nuove migrazioni. Luoghi, uomini, politiche. Pàtron, Bologna.
· Molinari P. (2021), Periferie Europee. Istituzioni sociali, politiche, luoghi. Franco Angeli, Milano.
· Mazza G., Zanolin G. (2025), Paesaggi rurali in ricomposizione. Riflessioni ed esperienze in Lombardia e Sardegna. Mimesis, Milano-Udine.
· Gavinelli D., Dal Borgo A. (2016), Asia-Pacifico: regione emergente. Luoghi culture relazioni. Mimesis, Milano-Udine.
· Gavinelli D., Zanolin G. (2016), La città "messa a fuoco". Territorio, società e lavoro nella fotografia della città metropolitana di Milano. Mimesis, Milano-Udine.
· Brilli A., (2006), Il viaggio in Italia. Storia di una grande tradizione culturale, Il Mulino, Bologna (Introduzione e capp. I, II, III, IV, V, VI, VII, IX, XIV, XV).
· Banini T., (2019), Geografie Culturali, Franco Angeli, Milano.
· Dumont I., Gambazza G., Gamberoni E. (a cura di), (2021), Interstizi e novità: oltre il mainstream. Esplorazioni di geografia sociale, Geography Notebooks, vol. 4., n. 2.
NON-ATTENDING STUDENTS
1) Fouberg E.H., Murphy A.B. (2022), Geografia umana. Cultura, società, spazio, Bologna, Zanichelli, 2022.
2) Gavinelli D., Bolocan Goldstein M. (a cura di) (2022), Regioni e regionalizzazione. Lo spazio-mondo in divenire, Pearson, Milano.
3) Frémont A. (2007), Vi piace la geografia?, edizione italiana a cura di Dino Gavinelli, Carocci, Roma.
4) Un testo a scelta tra:
· Marshall T., (2020), Le dieci mappe che spiegano il mondo, Garzanti, Milano.
· De Wenden C.W. (2016), Le nuove migrazioni. Luoghi, uomini, politiche. Pàtron, Bologna.
· Molinari P. (2021), Periferie Europee. Istituzioni sociali, politiche, luoghi. Franco Angeli, Milano.
· Mazza G., Zanolin G. (2025), Paesaggi rurali in ricomposizione. Riflessioni ed esperienze in Lombardia e Sardegna. Mimesis, Milano-Udine.
· Gavinelli D., Dal Borgo A. (2016), Asia-pacifico: regione emergente. Luoghi culture relazioni. Mimesis, Milano-Udine.
· Gavinelli D., Zanolin G. (2016), La città "messa a fuoco". Territorio, società e lavoro nella fotografia della città metropolitana di Milano. Mimesis, Milano-Udine.
· Brilli A., (2006), Il viaggio in Italia. Storia di una grande tradizione culturale, Il Mulino, Bologna (Introduzione e capp. I, II, III, IV, V, VI, VII, IX, XIV, XV).
· Banini T., (2019), Geografie Culturali, Franco Angeli, Milano.
· Dumont I., Gambazza G., Gamberoni E. (a cura di), (2021), Interstizi e novità: oltre il mainstream. Esplorazioni di geografia sociale, Geography Notebooks, vol. 4., n. 2.
1) Lecture notes and course slides;
2) Fouberg E.H., Murphy A.B. (2022) Geografia umana. Cultura, società, spazio, Bologna, Zanichelli.
3) Gavinelli D., Bolocan Goldstein M. (a cura di) (2022), Regioni e regionalizzazione. Lo spazio-mondo in divenire, Pearson, Milano (Students are not required to study Chapters 11, 12, and 13).
4) Students must choose one of the following texts:
· Marshall T., (2020), Le dieci mappe che spiegano il mondo, Garzanti, Milano.
· De Wenden C.W. (2016), Le nuove migrazioni. Luoghi, uomini, politiche. Pàtron, Bologna.
· Molinari P. (2021), Periferie Europee. Istituzioni sociali, politiche, luoghi. Franco Angeli, Milano.
· Mazza G., Zanolin G. (2025), Paesaggi rurali in ricomposizione. Riflessioni ed esperienze in Lombardia e Sardegna. Mimesis, Milano-Udine.
· Gavinelli D., Dal Borgo A. (2016), Asia-Pacifico: regione emergente. Luoghi culture relazioni. Mimesis, Milano-Udine.
· Gavinelli D., Zanolin G. (2016), La città "messa a fuoco". Territorio, società e lavoro nella fotografia della città metropolitana di Milano. Mimesis, Milano-Udine.
· Brilli A., (2006), Il viaggio in Italia. Storia di una grande tradizione culturale, Il Mulino, Bologna (Introduzione e capp. I, II, III, IV, V, VI, VII, IX, XIV, XV).
· Banini T., (2019), Geografie Culturali, Franco Angeli, Milano.
· Dumont I., Gambazza G., Gamberoni E. (a cura di), (2021), Interstizi e novità: oltre il mainstream. Esplorazioni di geografia sociale, Geography Notebooks, vol. 4., n. 2.
NON-ATTENDING STUDENTS
1) Fouberg E.H., Murphy A.B. (2022), Geografia umana. Cultura, società, spazio, Bologna, Zanichelli, 2022.
2) Gavinelli D., Bolocan Goldstein M. (a cura di) (2022), Regioni e regionalizzazione. Lo spazio-mondo in divenire, Pearson, Milano.
3) Frémont A. (2007), Vi piace la geografia?, edizione italiana a cura di Dino Gavinelli, Carocci, Roma.
4) Un testo a scelta tra:
· Marshall T., (2020), Le dieci mappe che spiegano il mondo, Garzanti, Milano.
· De Wenden C.W. (2016), Le nuove migrazioni. Luoghi, uomini, politiche. Pàtron, Bologna.
· Molinari P. (2021), Periferie Europee. Istituzioni sociali, politiche, luoghi. Franco Angeli, Milano.
· Mazza G., Zanolin G. (2025), Paesaggi rurali in ricomposizione. Riflessioni ed esperienze in Lombardia e Sardegna. Mimesis, Milano-Udine.
· Gavinelli D., Dal Borgo A. (2016), Asia-pacifico: regione emergente. Luoghi culture relazioni. Mimesis, Milano-Udine.
· Gavinelli D., Zanolin G. (2016), La città "messa a fuoco". Territorio, società e lavoro nella fotografia della città metropolitana di Milano. Mimesis, Milano-Udine.
· Brilli A., (2006), Il viaggio in Italia. Storia di una grande tradizione culturale, Il Mulino, Bologna (Introduzione e capp. I, II, III, IV, V, VI, VII, IX, XIV, XV).
· Banini T., (2019), Geografie Culturali, Franco Angeli, Milano.
· Dumont I., Gambazza G., Gamberoni E. (a cura di), (2021), Interstizi e novità: oltre il mainstream. Esplorazioni di geografia sociale, Geography Notebooks, vol. 4., n. 2.
Assessment methods and Criteria
The exam consists of an oral interview aimed at assessing the knowledge of the main topics of Human Geography covered in class or found in the texts listed in the course syllabus. Specifically, students will be evaluated on their ability to interpret the material and immaterial aspects of environmental and territorial phenomena; on their communication skills regarding the main thematic areas of the discipline; and on their critical interpretative abilities in relation to the topics addressed during the course.
Part C
M-GGR/01 - GEOGRAPHY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor:
Gavinelli Dino
Parts A and B
M-GGR/01 - GEOGRAPHY - University credits: 6
Lessons: 40 hours
Professor(s)
Reception:
Office hours are held every Tuesday, on a weekly basis, from 10:00 am to 1:00 pm. It is not necessary to book.
Office hours will be held in presence in the office 1044 in Sesto San Giovanni or, for specific reasons, via skype. The skype address during reception hours is: dinogavinelli.