Philosophical Hermeneutics
A.Y. 2025/2026
Learning objectives
Undefined
Expected learning outcomes
Undefined
Lesson period: Second semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Lesson period
Second semester
Course syllabus
The course will be introductory to the more general topics of philosophy understood as a discipline of thought. It will therefore seek to answer the questions "What is philosophy?", "How is philosophical research practiced?", "Why choose philosophy?". To do this we will appeal to some great thinkers, both from the ancient period and contemporary. In the first teaching unit we will address Nietzsche's reading of the pre-Socratic period, and proceed to Plato's Seventh Letter, written after his journey to Syracuse and witnessing the political and pedagogical inspiration of Greek philosophical thought. We will also consider Michel Foucault's commentary on it in one of his last courses at the Collège de France. We will then place two contemporary philosophers - Lyotard and Ortega y Gasset - in dialogue about the broader issues of philosophical exercise. Finally, two texts edited by the course teacher, preparatory to understanding the main philosophical themes, will be presented.
Prerequisites for admission
None, unless required by the Philosophy Course general rules
Teaching methods
Lectures.
Discussions, debate and replies to questions.
Discussions, debate and replies to questions.
Teaching Resources
Program for attending students (9 ECT)
F. Nietzsche, La filosofia nell'epoca tragica dei Greci, in La filosofia nell'epoca tragica dei Greci, Adelphi, Milano (a cura di G. Colli, p. 135-224).
Platone, Settima Lettera (any edition, suggested ed. Bompiani, Milano a cura di G. Reale, or edizioni :duepunti, Palermo, 49 pp.).
M. Foucault, Il governo di sé e degli altri, Feltrinelli, Milano (da p.215 a p.248).
F. Lyotard, Perché la filosofia è necessaria, Cortina editore, Milano, 77pp.
J. Ortega y Gasset, Che cos'è la filosofia?, Orthotes, Napoli (we'll select just a few chapters, see on Ariel in 2026).
R. Fabbrichesi, Il primo libro di filosofia teoretica, Einaudi, Torino, (pp. 3-36, 171-188)
R. Fabbrichesi ( ed.), Cosa si fa quando si fa filosofia?, Cortina editore, Milano (pp.107).
Program for attending students (6 ECT)
F. Nietzsche, La filosofia nell'epoca tragica dei Greci, in La filosofia nell'epoca tragica dei Greci, Adelphi, Milano (a cura di G. Colli, p. 135-224).
Platone, Settima Lettera ((any edition, suggested ed. Bompiani, Milano a cura di G. Reale, or edizioni :duepunti, Palermo, 49 pp.).
M. Foucault, Il governo di sé e degli altri, Feltrinelli, Milano (da p.215 a p.248).
J. Ortega y Gasset, Che cos'è la filosofia?, Orthotes, Napoli (we'll select just a few chapters, see on Ariel in 2026).
R. Fabbrichesi, Cosa si fa quando si fa filosofia?, Cortina editore, Milano (pp.107).
R. Fabbrichesi (ed.), Il primo libro di filosofia teoretica, Einaudi, Torino, (pp. 3-36, 171-188)
Non attending students, both for 6 or 9 credits, will study entirely R. Fabbrichesi (ed.), Il primo libro di filosofia teoretica, Einaudi, Torino.
F. Nietzsche, La filosofia nell'epoca tragica dei Greci, in La filosofia nell'epoca tragica dei Greci, Adelphi, Milano (a cura di G. Colli, p. 135-224).
Platone, Settima Lettera (any edition, suggested ed. Bompiani, Milano a cura di G. Reale, or edizioni :duepunti, Palermo, 49 pp.).
M. Foucault, Il governo di sé e degli altri, Feltrinelli, Milano (da p.215 a p.248).
F. Lyotard, Perché la filosofia è necessaria, Cortina editore, Milano, 77pp.
J. Ortega y Gasset, Che cos'è la filosofia?, Orthotes, Napoli (we'll select just a few chapters, see on Ariel in 2026).
R. Fabbrichesi, Il primo libro di filosofia teoretica, Einaudi, Torino, (pp. 3-36, 171-188)
R. Fabbrichesi ( ed.), Cosa si fa quando si fa filosofia?, Cortina editore, Milano (pp.107).
Program for attending students (6 ECT)
F. Nietzsche, La filosofia nell'epoca tragica dei Greci, in La filosofia nell'epoca tragica dei Greci, Adelphi, Milano (a cura di G. Colli, p. 135-224).
Platone, Settima Lettera ((any edition, suggested ed. Bompiani, Milano a cura di G. Reale, or edizioni :duepunti, Palermo, 49 pp.).
M. Foucault, Il governo di sé e degli altri, Feltrinelli, Milano (da p.215 a p.248).
J. Ortega y Gasset, Che cos'è la filosofia?, Orthotes, Napoli (we'll select just a few chapters, see on Ariel in 2026).
R. Fabbrichesi, Cosa si fa quando si fa filosofia?, Cortina editore, Milano (pp.107).
R. Fabbrichesi (ed.), Il primo libro di filosofia teoretica, Einaudi, Torino, (pp. 3-36, 171-188)
Non attending students, both for 6 or 9 credits, will study entirely R. Fabbrichesi (ed.), Il primo libro di filosofia teoretica, Einaudi, Torino.
Assessment methods and Criteria
Both for attending and non-attending students, the final examination consists of an oral exam of about 20 minutes, divided into two equal parts. The first part has to test the knowledge and the understanding of the program., whereas the second part has to test the ability to analyze and discuss short quotes from the readings of the examination program.
Evaluation criteria:
- knowledge of the theoretical aspects of the topics discussed during the course (exposition);
- ability to exemplify concepts (understanding);
- ability to apply concepts (development);
- linguistic skills
Evaluation criteria:
- knowledge of the theoretical aspects of the topics discussed during the course (exposition);
- ability to exemplify concepts (understanding);
- ability to apply concepts (development);
- linguistic skills
Parte A e B
M-FIL/01 - THEORETICAL PHILOSOPHY - University credits: 6
Lessons: 40 hours
Parte C
M-FIL/01 - THEORETICAL PHILOSOPHY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor(s)