Prehistory
A.Y. 2025/2026
Learning objectives
The lecture course will provide the tools to understand the chronological and geographical development of the European prehistoric and protohistoric cultures, their ideological and socio-economic structures, their arts, craft and building and, finally, their cultural and funerary self-representation.
Expected learning outcomes
At the end of the lecture course, the student will have acquired the ability to read the historical-archaeological evolution of European pre-protohistoric cultures in terms of material culture and ideology.
Lesson period: Second semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Lesson period
Second semester
Course syllabus
Part A (20 hrs, 3 cfu): Introduction to Prehistory and Protohistory. Contents, principles, methods and practices;
Part B (20 hrs, 3 cfu): The Iceman and the Copper Age of Alpine Italy.
Part C (20 hrs, 3 cfu): The Italian Copper Age with special reference to northern Italy.
Part B (20 hrs, 3 cfu): The Iceman and the Copper Age of Alpine Italy.
Part C (20 hrs, 3 cfu): The Italian Copper Age with special reference to northern Italy.
Prerequisites for admission
Prehistory; European protohistory; Methodology of archaeological research (strongly recommended). Curiosity, willingness to work in groups and actively contribute to the individual and collective learning process.
Teaching methods
The course will be delivered in the "in-presence" mode. The course will take place alternating frontal lessons with individual or group presentations by the students. The lessons will present images in the form of power points and the use of other media. Excursions to museums and places of interest in the discipline are planned.
Teaching Resources
The teaching materials presented in class (slides) and the handouts will be available on the Prehistory page of the Ariel platform (https://utecchiatip.ariel.ctu.unimi.it/v5/home/Default.aspx), once the lectures relating to the teaching units in question have been completed.
Part A
1. Tecchiati 2025, Preistoria, in PREISTORIA E STORIA ANTICA Fondamenti per l'insegnamento nella scuola primaria, a cura di F. Berlinzani - G. Calegari - A. Consonni - C. Orsini - L. Peyronel - U. Tecchiati - C. Visconti - M. Della Misericordia - C. Fredella, Pearson, Ediz. MyLab.
2. Tecchiati U. 2025 (cd.s.), Manuale di Ecologia preistorica. Il rapporto uomo-ambiente in Italia dalla fine dell'ultima glaciazione all'età della romanizzazione, UTET-DEA.
3. Demoule J.P. 2019, I dieci millenni dimenticati che hanno cambiato la storia, Leg Edizioni.
4. Graeber D., Wengrow D. 2023, L'alba di tutto. Una nuova storia dell'umanità, Rizzoli.
5. Manzi G. 2024, Antenati. Lucy e altri racconti dal tempo profondo, Il Mulino.
6. Renfrew C. 2011, Preistoria. L'alba della mente umana, Einaudi.
7. Rigal G. 2022, Il tempo sacro delle caverne. Da Chauvet a Lascaux, le ipotesi della scienza, Adelphi.
8. Wragg Sykes R., 2021, Neandertal. Vita, arte, amore e morte, Bollati Boringhieri.
9. In-depth articles provided by the lecturer.
Part B
1. Spindler K. 1998, L'uomo dei ghiacci, Pratiche Ed.
2. Egg M., Spindler K. 2009, Kleidung und Ausrüstung der Gletschermumie aus den Ötztaler Alpen, Monographien, 77.
3. AA.VV. 2013, Atti della XLIII Riunione scientifica: L'Età del rame in Italia: Bologna, 26-29 novembre 2008, Istituto Italiano di Preistoria e Protostoria, Firenze.
4. Cazzella A., Recchia G. 2021, Alle origini delle disuguaglianze. Dall'affermazione dell'economia produttiva alle prime forme di stratificazione in Italia e nelle isole adiacenti (6000-1000 a.C.).
5. Broodbank C. 2018, Il Mediterraneo. Dalla preistoria alla nascita del mondo classico. Piccola Biblioteca Einaudi Ns.
6. In-depth articles provided by the lecturer.
Part C
1. Raffaele Carlo de Marinis (a cura di) 2013, L'età del Rame. La pianura padana e le Alpi al tempo di Ötzi, La compagnia della Stampa, Brescia. Volume out of print, PDF from the lecturer.
2. Raffaele Carlo De Marinis (a cura di), 2014, Le manifestazioni del sacro e l'età del Rame nella regione alpina e nella pianura padana. Studi in memoria di Angelo Rampinelli Rota, La compagnia della Stampa, Brescia. Volume out of print, PDF from the lecturer.3. de Marinis R.C., Rapi M. 2022, Preistoria e Protostoria in Lombardia e Canton Ticino, Rivista di Scienze Preistoriche LXXII S2, Firenze.
4. Leonardi G., Vincenzo Tinè 2015, Preistoria e Protostoria del Veneto, IIPP, Studi di Preistoria e Protostoria- 2, Firenze.
5. Lanzinger M. - Marzatico F. - Pedrotti A. 2001, Storia del Trentino. Volume I: la preistoria e la protostoria, Il Mulino
6. Rondini P. 2022, Protostoria delle valli lombarde. Vol. 1: Insediamenti e materiali dalle province di Bergamo e Brescia, Quasar.
6. Handouts and notes from the lectures, including slides projected in class.
Additional bibliography provided during the course. Non-attending students can agree on an alternative study path and preparation for the exam with the teacher
NB: The program may be subject to changes and updates; it will be expressed in its final form at the end of the course and published in Ariel.
The teaching materials presented in class (slides) and the handouts will be available on the Prehistory page of the Ariel platform (https://utecchiatip.ariel.ctu.unimi.it/v5/home/Default.aspx), once the lectures relating to the teaching units in question have been completed.
Part A
1. Tecchiati 2025, Preistoria, in PREISTORIA E STORIA ANTICA Fondamenti per l'insegnamento nella scuola primaria, a cura di F. Berlinzani - G. Calegari - A. Consonni - C. Orsini - L. Peyronel - U. Tecchiati - C. Visconti - M. Della Misericordia - C. Fredella, Pearson, Ediz. MyLab.
2. Tecchiati U. 2025 (cd.s.), Manuale di Ecologia preistorica. Il rapporto uomo-ambiente in Italia dalla fine dell'ultima glaciazione all'età della romanizzazione, UTET-DEA.
3. Demoule J.P. 2019, I dieci millenni dimenticati che hanno cambiato la storia, Leg Edizioni.
4. Graeber D., Wengrow D. 2023, L'alba di tutto. Una nuova storia dell'umanità, Rizzoli.
5. Manzi G. 2024, Antenati. Lucy e altri racconti dal tempo profondo, Il Mulino.
6. Renfrew C. 2011, Preistoria. L'alba della mente umana, Einaudi.
7. Rigal G. 2022, Il tempo sacro delle caverne. Da Chauvet a Lascaux, le ipotesi della scienza, Adelphi.
8. Wragg Sykes R., 2021, Neandertal. Vita, arte, amore e morte, Bollati Boringhieri.
9. In-depth articles provided by the lecturer.
Part B
1. Spindler K. 1998, L'uomo dei ghiacci, Pratiche Ed.
2. Egg M., Spindler K. 2009, Kleidung und Ausrüstung der Gletschermumie aus den Ötztaler Alpen, Monographien, 77.
3. AA.VV. 2013, Atti della XLIII Riunione scientifica: L'Età del rame in Italia: Bologna, 26-29 novembre 2008, Istituto Italiano di Preistoria e Protostoria, Firenze.
4. Cazzella A., Recchia G. 2021, Alle origini delle disuguaglianze. Dall'affermazione dell'economia produttiva alle prime forme di stratificazione in Italia e nelle isole adiacenti (6000-1000 a.C.).
5. Broodbank C. 2018, Il Mediterraneo. Dalla preistoria alla nascita del mondo classico. Piccola Biblioteca Einaudi Ns.
6. In-depth articles provided by the lecturer.
Part C
1. Raffaele Carlo de Marinis (a cura di) 2013, L'età del Rame. La pianura padana e le Alpi al tempo di Ötzi, La compagnia della Stampa, Brescia. Volume out of print, PDF from the lecturer.
2. Raffaele Carlo De Marinis (a cura di), 2014, Le manifestazioni del sacro e l'età del Rame nella regione alpina e nella pianura padana. Studi in memoria di Angelo Rampinelli Rota, La compagnia della Stampa, Brescia. Volume out of print, PDF from the lecturer.3. de Marinis R.C., Rapi M. 2022, Preistoria e Protostoria in Lombardia e Canton Ticino, Rivista di Scienze Preistoriche LXXII S2, Firenze.
4. Leonardi G., Vincenzo Tinè 2015, Preistoria e Protostoria del Veneto, IIPP, Studi di Preistoria e Protostoria- 2, Firenze.
5. Lanzinger M. - Marzatico F. - Pedrotti A. 2001, Storia del Trentino. Volume I: la preistoria e la protostoria, Il Mulino
6. Rondini P. 2022, Protostoria delle valli lombarde. Vol. 1: Insediamenti e materiali dalle province di Bergamo e Brescia, Quasar.
6. Handouts and notes from the lectures, including slides projected in class.
Additional bibliography provided during the course. Non-attending students can agree on an alternative study path and preparation for the exam with the teacher
NB: The program may be subject to changes and updates; it will be expressed in its final form at the end of the course and published in Ariel.
The teaching materials presented in class (slides) and the handouts will be available on the Prehistory page of the Ariel platform (https://utecchiatip.ariel.ctu.unimi.it/v5/home/Default.aspx), once the lectures relating to the teaching units in question have been completed.
Assessment methods and Criteria
The exam will be aimed at:
- ascertain the achievement of the objectives in terms of knowledge and comprehension;
- verify the student's autonomy of judgment also through the analysis of the cases discussed during the course or mentioned in the textbooks;
- ascertain the mastery of the specific language of the discipline and the ability to present the arguments in a clear and orderly manner.
The oral test provides the verification of the knowledge of the texts reported in the bibliography according to the specific indications provided by the Professor, the handouts and other teaching aids made available to the students. Skills acquired during the course in the use of informatics, telematics and AI in the study and exposition of the subject will be tested.
- ascertain the achievement of the objectives in terms of knowledge and comprehension;
- verify the student's autonomy of judgment also through the analysis of the cases discussed during the course or mentioned in the textbooks;
- ascertain the mastery of the specific language of the discipline and the ability to present the arguments in a clear and orderly manner.
The oral test provides the verification of the knowledge of the texts reported in the bibliography according to the specific indications provided by the Professor, the handouts and other teaching aids made available to the students. Skills acquired during the course in the use of informatics, telematics and AI in the study and exposition of the subject will be tested.
L-ANT/01 - PREHISTORY AND EARLY HISTORY - University credits: 9
Lessons: 60 hours
Professor:
Tecchiati Umberto
Professor(s)