History of Global World

A.Y. 2019/2020
9
Max ECTS
60
Overall hours
SSD
M-STO/04
Language
Italian
Learning objectives
Il corso si prefigge: di sviluppare la conoscenza e la capacità di comprensione da parte dello studente dello sviluppo dei processi storici dell'età contemporanea e la sua autonomia di giudizio. Al tempo stesso di ampliare le sue abilità comunicative e la capacità di apprendere.
Expected learning outcomes
Undefined
Single course

This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.

Course syllabus and organization

Single session

Responsible
Lesson period
Third trimester
Course syllabus
The program of the course aims to assess the main developements in political, social and cultural fields known by the European continent in his relations with the other parts of the world, from the so called "first" Globalization of late Nineteenth Century to that of our days.
Prerequisites for admission
In order to attend the course, it is requested a basic knowledge of the main themes of Modern and Contemporary International History (XIX and XX centuries).
Teaching methods
The course will be delivered through frontal lectures, with all the bibliographical and tecnological supports it may be required.
Teaching Resources
9 UC PROGRAM
The program for attending students includes THREE of the following volumes.
ONE of the following Contemporary History textbooks (compulsory):

- Alfredo Canavero, Storia contemporanea, Pearson, Milano 2019.
- Lucio Caracciolo-Adriano Roccucci, Storia contemporanea. Dal mondo europeo al mondo senza centro, Le Monnier, Firenze 2017.
- Guido Formigoni, Storia della politica internazionale nell'età contemporanea, il Mulino, Bologna 2018.

And TWO of the following volumes:

- Giovanni Bernardini, Parigi 1919. La Conferenza di pace, il Mulino, Bologna 2019.
- Raymond Betts, L'alba illusoria. L'imperialismo europeo nell'Ottocento, il Mulino, Bologna 2008.
- Massimo Campanini, Storia del Medio Oriente contemporaneo, il Mulino, Bologna 2014.
- Mario Del Pero, Libertà e Impero: gli Stati Uniti e il mondo, 1776-2016, Laterza, Roma-Bari 2017.
- Laura Di Fiore, Marco Meriggi, World History. Le nuove rotte della storia, Laterza, Roma-Bari 2011.
- Bernard Droz, Storia della decolonizzazione nel XX secolo, Bruno Mondadori, Milano 2007.
- David Kenneth Fieldhouse, Politica ed economia del colonialismo, 1870-1945, Laterza, Roma-Bari 1996 (o ed. seguenti).
- John Lewis Gaddis, La guerra fredda. Cinquant'anni di paura e speranza, Mondadori, Milano 2008.
- Andrea Graziosi, L'URSS. Dal trionfo al degrado, il Mulino, Bologna 2011.
- Jean-Marie Le Breton, Una storia infausta. L'Europa centrale e orientale dal 1917 al 1990, il Mulino, Bologna 2010.
- Mark Mazower, Le ombre dell'Europa. Democrazie e totalitarismi nel XX secolo, Garzanti, Milano 2000.
- Jurgen Osterhammel, Niels P. Petersson, Storia della globalizzazione. Dimensioni, processi, epoche, il Mulino, Bologna 2011.
- Kiran Klaus Patel, Il New Deal. Una storia globale, Einaudi, Torino 2018.
- Guido Samarani, La Cina contemporanea: dalla fine dell'Impero a oggi, Giulio Einaudi, Torino 2017.
- Antonio Varsori, Le relazioni internazionali dopo la guerra fredda, 1989-2017, il Mulino, Bologna 2018.
- Loris Zanatta, Storia dell'America Latina contemporanea, Laterza, Roma-Bari 2017.

9 UC PROGRAM for NON-Attending students:
Non-Attending students should study: ONE of the Textbooks, ONE of the previous volumes, and ONE of the following books:

- Simona Colarizi, Novecento d'Europa, Laterza, Roma-Bari 2015.
- Richard Evans, Alla conquista del potere. Europa 1815-1914, Laterza, Roma-Bari 2020.
- Marcello Flores, Il secolo-mondo, il Mulino, Bologna 2002.
- Raffaele Romanelli, Ottocento. Lezioni di storia contemporanea, il Mulino, Bologna 2011.
Assessment methods and Criteria
The exam will be oral for all students, both attending and NON-attending the classes.
M-STO/04 - CONTEMPORARY HISTORY - University credits: 9
Lessons: 60 hours
Professor: Meli Lorenzo
Shifts:
-
Professor: Meli Lorenzo
Professor(s)