Language and metaphysics

A.A. 2020/2021
9
Crediti massimi
60
Ore totali
SSD
M-FIL/05
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
The course aims at an in-depth understanding of a current debate or research topic at the intersection between the philosophy of language and metaphysics.
Risultati apprendimento attesi
Knowledge and understanding
Students will acquire an in-depth knowledge of the main topics of the contemporary debate in the field of metaphysics and / or philosophy of language and the ability to critically discuss them.

Ability to apply knowledge and understanding
At the end of the course, students will be able to analyze complex problems in the fields of metaphysics and the philosophy of language and to identify possible solutions to these problems. They will be able to apply the skills and knowledge acquired to various research fields.
Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Secondo semestre
Metodi didattici:
Le lezioni si terranno in videoconferenza sincrona utilizzando Teams o Zoom.
Tutte le lezioni saranno registrate e rese successivamente disponibili nelle modalità indicate sul sito Ariel del corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento e criteri di valutazione:
La parte orale dell'esame viene svolta in Teams. Consultare il sito Ariel per informazioni al riguardo.

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Teaching methods:
Lectures will be online with synchronized videoconferences using Teams or Zoom.
Each lecture will be recorded and made available as specified on the Ariel website of the course.

Learning check procedures and assessment criteria:
The oral part of the exam will be online using Teams. See the Ariel website for relevant information.
Programma
Resistenza immaginativa

Siamo in grado di immaginare situazioni molto diverse da quelle che caratterizzano il mondo che abitiamo: per esempio possiamo immaginare che alcuni anelli rendano invisibili le persone che li indossano o che un genio viva in una piccola lampada e vi esca quando è chiamato. Ma ci sono casi in cui non riusciamo ad immaginare quello che ci viene proposto: per esempio non riusciamo ad immaginare un ovale che è anche quadrato e non riusciamo ad immaginare come possa essere moralmente corretto torturare gli esseri umani. Che cosa blocca la nostra immaginazione in questi casi? Il corso si propone di analizzare le diverse risposte che sono state fornite a questa domanda.

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Imaginative Resistance

We are able to imagine scenarios which are very different from actual ones: for example, we can imagine that some rings make the persons wearing them invisible or that a genius is living in a small lamp and comes out when called. But there are cases in which we experience a resistance to imagination: for example, we cannot imagine an oval which is also a square or we cannot imagine how it might be morally correct to torture human beings. What inhibits our imagination in such cases? The course investigates the different answers which have been given to this question.
Prerequisiti
Il corso è in inglese. Si presuppone una conoscenza di livello B2 dell'inglese.

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The course is in English. A B2 level of English is assumed.
Metodi didattici
Lezioni frontali
Discussioni
Presentazioni degli studenti

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Lectures
Discussions
Student presentations
Materiale di riferimento
Il programma definitivo verrà reso disponibile sul sito Ariel all'inizio del corso. Il programma per i frequentanti sarà identico a quello dei non frequentanti.

Il materiale per 6 e 9 CFU includerà alcuni fra i seguenti testi:
· Gendler T. S. & Liao S., 2016, «The Problem of Imaginative Resistance», in N. Carroll & J. Gibson (a cura di), The Routledge Companion to Philosophy of Literature, London and New York, Routledge, pp. 405-418.
· Paganini E., 2020, «Resistenza Immaginativa», AphEx 22
· Hume D., 1757, «Of the Standard of Taste», in D. Hume, Selected Essays, S. Copley & A. Edgar (a cura di), Oxford, Oxford University Press, 1996, pp. 133-154.
· Walton K., 1990, Mimesis as Make-Believe: On the Foundations of the Representational Arts, Cambridge Mass., Harvard University Press.
· Walton K., 1994, «Morals in Fiction and Fictional Morality/I», Proceedings of the Aristotelian Society, supp. vol. 68, pp. 27-50.
· Moran R., 1994, «The Expression of Feeling in Imagination», Philosophical Review, 103, pp. 75-106.
· Gendler T. S., 2000, «The Puzzle of Imaginative Resistance», Journal of Philosophy, 97, 2, pp. 55-81.
· Currie G., 2002, «Desire in Imagination», in T. S. Gendler & J. Hawthorne (a cura di), Conceivability and Possibility, Oxford, Clarendon Press, pp. 201-221.
· Yablo S., 2002, «Coulda, Woulda, Shoulda», in T. S. Gendler & J. Hawthorne (a cura di), Conceivability and Possibility, Oxford, Clarendon Press, pp. 441-492; ristampato in S. Yablo, Thoughts. Philosophical Papers, vol. 1, Oxford, Oxford University Press, 2008, pp. 103-150.
· Matravers D., 2003, «Fictional Assent and the (So-Called) 'Puzzle of Imaginative Resistance'», in M. Kieran e D. M. Lopes (a cura di), Imagination, Philosophy, and the Arts, London, Routledge, pp. 91-106.
· Stock K., 2003, «The Tower of Goldbach and Other Impossible Tales», in M. Kieran e D. M. Lopes (a cura di), Imagination, Philosophy, and the Arts, London, Routledge, pp. 107-124.
· Weatherson B., 2004, «Morality, Fiction, and Possibility», Philosopher's Imprint, 4, 3, pp. 1-27.
· Stock K., 2005, «Resisting Imaginative Resistance», The Philosophical Quarterly, 55, 221, pp. 607-624.
· Levy N., 2005, «Imaginative Resistance and the Moral/Conventional Distinction», Philosophical Psychology, 18, 2, pp. 231-241.
· Gendler T. S., 2006, «Imaginative Resistance Revisited», in S. Nichols (a cura di), The Architecture of Imagination, Oxford, Clarendon Press, pp. 149-173.
· Walton K., 2006, «On the (So-called) Puzzle of Imaginative Resistance», in S. Nichols (a cura di), The Architecture of Imagination, Oxford, Clarendon Press, pp. 137-147.
· Nichols S., 2006, «Imaginative Blocks and Impossibility: An Essay in Modal Psychology», in S. Nichols (a cura di), The Architecture of Imagination, Oxford, Clarendon Press, pp. 237-256.


Il materiale per 9 CFU includerà in aggiunta alcuni fra i seguenti testi:
· Todd C., 2009, «Imaginability, Morality, and Fictional Truth: Dissolving the Puzzle of 'Imaginative Resistance'», Philosophical Studies, 143, 2, pp. 187-211.
· Nanay B., 2010, «Imaginative Resistance and Conversational Implicatures», The Philosophical Quarterly, 60, 240, pp. 586-600.
· Stueber K. R., 2011, «Imagination, Empathy, and Moral Deliberation: The Case of Imaginative Resistance», The Southern Journal of Philosophy, 49 (Spindel Supplement), pp. 156-180.
· Levin J., 2011, «Imaginability, Possibility, and the Puzzle of Imaginative Resistance», Canadian Journal of Philosophy, 41, 3, pp. 391-421.
· Brock S., 2012, «The Puzzle of Imaginative Failure», The Philosophical Quarterly, 62, 248, pp. 443-463.
· Mahtani A., 2012, «Imaginative Resistance without Conflict», Philosophical Studies, 158, pp. 415-429.
· Matravers D., 2014, Fiction and Narratives, Oxford, Oxford University Press.
· Stear N.-H., 2015, «Imaginative and Fictionality Failure: A Normative Approach», Philosopher's Imprint, 15, 34, pp. 1-18.
· Camp E., 2017, «Perspectives in Imaginative Engagement with Fiction», Philosophical Perspectives, 31, pp. 73-102.
· Stock K., 2017, Only Imagine: Fiction, Interpretation, and Imagination, Oxford, Oxford University Press.
· Tooming U., 2018, «Imaginative Resistance as Imagistic Resistance», Canadian Journal of Philosophy, 48, 5, pp. 684-706.
· Szanto T., 2020, «Imaginative Resistance and Empathic Resistance», Topoi, pp. 1-12.

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The final program will be available on the Ariel website at the beginning of the online course. The program is the same for both attending and non-attending students.

The material for both 6 and 9 CFU will include some of the following texts:
· Gendler T. S. & Liao S., 2016, «The Problem of Imaginative Resistance», in N. Carroll & J. Gibson (eds), The Routledge Companion to Philosophy of Literature, London and New York, Routledge, pp. 405-418.
· Paganini E., 2020, «Resistenza Immaginativa», AphEx 22 (only for italian speakers)
· Hume D., 1757, «Of the Standard of Taste», in D. Hume, Selected Essays, S. Copley & A. Edgar (eds), Oxford, Oxford University Press, 1996, pp. 133-154.
· Walton K., 1990, Mimesis as Make-Believe: On the Foundations of the Representational Arts, Cambridge Mass., Harvard University Press.
· Walton K., 1994, «Morals in Fiction and Fictional Morality/I», Proceedings of the Aristotelian Society, supp. vol. 68, pp. 27-50.
· Moran R., 1994, «The Expression of Feeling in Imagination», Philosophical Review, 103, pp. 75-106.
· Gendler T. S., 2000, «The Puzzle of Imaginative Resistance», Journal of Philosophy, 97, 2, pp. 55-81.
· Currie G., 2002, «Desire in Imagination», in T. S. Gendler & J. Hawthorne (eds), Conceivability and Possibility, Oxford, Clarendon Press, pp. 201-221.
· Yablo S., 2002, «Coulda, Woulda, Shoulda», in T. S. Gendler & J. Hawthorne (eds), Conceivability and Possibility, Oxford, Clarendon Press, pp. 441-492; reprinted in S. Yablo, Thoughts. Philosophical Papers, vol. 1, Oxford, Oxford University Press, 2008, pp. 103-150.
· Matravers D., 2003, «Fictional Assent and the (So-Called) 'Puzzle of Imaginative Resistance'», in M. Kieran e D. M. Lopes (eds), Imagination, Philosophy, and the Arts, London, Routledge, pp. 91-106.
· Stock K., 2003, «The Tower of Goldbach and Other Impossible Tales», in M. Kieran e D. M. Lopes (eds), Imagination, Philosophy, and the Arts, London, Routledge, pp. 107-124.
· Weatherson B., 2004, «Morality, Fiction, and Possibility», Philosopher's Imprint, 4, 3, pp. 1-27.
· Stock K., 2005, «Resisting Imaginative Resistance», The Philosophical Quarterly, 55, 221, pp. 607-624.
· Levy N., 2005, «Imaginative Resistance and the Moral/Conventional Distinction», Philosophical Psychology, 18, 2, pp. 231-241.
· Gendler T. S., 2006, «Imaginative Resistance Revisited», in S. Nichols (ed), The Architecture of Imagination, Oxford, Clarendon Press, pp. 149-173.
· Walton K., 2006, «On the (So-called) Puzzle of Imaginative Resistance», in S. Nichols (ed), The Architecture of Imagination, Oxford, Clarendon Press, pp. 137-147.
· Nichols S., 2006, «Imaginative Blocks and Impossibility: An Essay in Modal Psychology», in S. Nichols (ed), The Architecture of Imagination, Oxford, Clarendon Press, pp. 237-256.


The material for 9 CFU will additionally include some of the following texts:
· Todd C., 2009, «Imaginability, Morality, and Fictional Truth: Dissolving the Puzzle of 'Imaginative Resistance'», Philosophical Studies, 143, 2, pp. 187-211.
· Nanay B., 2010, «Imaginative Resistance and Conversational Implicatures», The Philosophical Quarterly, 60, 240, pp. 586-600.
· Stueber K. R., 2011, «Imagination, Empathy, and Moral Deliberation: The Case of Imaginative Resistance», The Southern Journal of Philosophy, 49 (Spindel Supplement), pp. 156-180.
· Levin J., 2011, «Imaginability, Possibility, and the Puzzle of Imaginative Resistance», Canadian Journal of Philosophy, 41, 3, pp. 391-421.
· Brock S., 2012, «The Puzzle of Imaginative Failure», The Philosophical Quarterly, 62, 248, pp. 443-463.
· Mahtani A., 2012, «Imaginative Resistance without Conflict», Philosophical Studies, 158, pp. 415-429.
· Matravers D., 2014, Fiction and Narratives, Oxford, Oxford University Press.
· Stear N.-H., 2015, «Imaginative and Fictionality Failure: A Normative Approach», Philosopher's Imprint, 15, 34, pp. 1-18.
· Stock K., 2017, Only Imagine: Fiction, Interpretation, and Imagination, Oxford, Oxford University Press.
· Camp E., 2017, «Perspectives in Imaginative Engagement with Fiction», Philosophical Perspectives, 31, pp. 73-102.
· Tooming U., 2018, «Imaginative Resistance as Imagistic Resistance», Canadian Journal of Philosophy, 48, 5, pp. 684-706.
· Szanto T., 2020, «Imaginative Resistance and Empathic Resistance», Topoi, pp. 1-12.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
L'esame prevede un testo scritto di 5000 parole (al massimo) e un colloquio orale.
Nel testo scritto lo studente dovrà delineare una particolare posizione nel dibattito sulla resistenza immaginativa e analizzarla criticamente. Il testo scritto deve essere inviato alla docente per e-mail in formato .doc almeno 10 giorni prima della data dell'esame orale.
Nella parte orale verrà discusso il testo scritto e si valuterà la capacità critica di ricostruire il dibattito sulla resistenza immaginativa e le ragioni che vengono adottate a supporto delle diverse tesi filosofiche.

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The exam consists of a written essay (max 5000 words) and an oral interview.
As for the written text, the student should delineate a specific position in the debate on imaginative resistance and examine it critically. The written text should be sent to the teacher by e-mail at least 10 days before the date of the oral examination.
As for the oral examination, the written essay will be reviewed, and there will be an evaluation of the student's ability to recover and critically examine the debate on imaginative resistance and the reasons adopted in support of the different philosophical views.
Moduli o unità didattiche
Unita' didattica A
M-FIL/05 - FILOSOFIA E TEORIA DEI LINGUAGGI - CFU: 3
Lezioni: 20 ore

Unita' didattica B
M-FIL/05 - FILOSOFIA E TEORIA DEI LINGUAGGI - CFU: 3
Lezioni: 20 ore

Unita' didattica C
M-FIL/05 - FILOSOFIA E TEORIA DEI LINGUAGGI - CFU: 3
Lezioni: 20 ore

Docente/i
Ricevimento:
Il ricevimento in presenza è sospeso - contattare la docente per e-mail al fine di concordare un ricevimento a distanza che avverrà tramite Skype o Teams il giovedì dalle 14,30 alle 17,30