Language and metaphysics

A.A. 2020/2021
9
Crediti massimi
60
Ore totali
SSD
M-FIL/05
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
The course aims at an in-depth understanding of a current debate or research topic at the intersection between the philosophy of language and metaphysics.
Risultati apprendimento attesi
Knowledge and understanding
Students will acquire an in-depth knowledge of the main topics of the contemporary debate in the field of metaphysics and / or philosophy of language and the ability to critically discuss them.

Ability to apply knowledge and understanding
At the end of the course, students will be able to analyze complex problems in the fields of metaphysics and the philosophy of language and to identify possible solutions to these problems. They will be able to apply the skills and knowledge acquired to various research fields.
Corso singolo

Questo insegnamento non può essere seguito come corso singolo. Puoi trovare gli insegnamenti disponibili consultando il catalogo corsi singoli.

Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Secondo semestre
Durante la fase di didattica emergenziale, il programma viene mantenuto con le seguenti modifiche necessarie per una buona fruizione online del corso originariamente progettato per la didattica in presenza.
Ambienti on-line utilizzati:
Ariel: https://epaganinilm.ariel.ctu.unimi.it
Teams: codice s2942xj (Per connettersi al Team delle lezioni, entrare nel programma Team, cliccare sul pulsante "Unisciti a un Team o creane uno" e poi selezionare l'opzione "Partecipa a un Team con un codice" e inserire il codice summenzionato)


Metodi didattici:
Le lezioni si terranno in base agli scenari di rischio:
- massima gravità (zona rossa): le lezioni si terranno solo a distanza in modalità sincrona (in Teams)
- elevata gravità (zona arancione): le lezioni si terranno in modalità mista, parte in presenza e parte on line.
Le lezioni in presenza si terranno in modalità duale permettendo la partecipazione anche agli studenti a distanza (collegati in Teams). Le lezioni a distanza si terranno in modalità sincrona (in Teams)
- gravità (zona gialla): le lezioni si terranno con le medesime modalità della zona arancione e, se vi saranno le condizioni, verrà aumentato il numero di lezioni tenute in presenza.
Il calendario delle lezioni in presenza e gli aggiornamenti saranno pubblicati nel corso on line in Ariel.


Modalità di verifica dell'apprendimento e criteri di valutazione:
L'esame è orale e viene svolto in Teams in tutti gli stati di emergenza (zona gialla, arancione e rossa), secondo le indicazioni fornite dall'Ateneo. Nel corso in Ariel vengono pubblicati e costantemente aggiornati i dettagli degli orali che si tengono in più giorni.

Gli studenti che intendono partecipare alle lezioni in presenza devono fare riferimento alle disposizioni dell'Ateneo:
https://www.unimi.it/it/studiare/frequentare-un-corso-di-laurea/seguire-il-percorso-di-studi/didattica-presenza

Gli studenti che intendono partecipare alle lezioni in Teams devono fare riferimento alle seguenti guide tecniche:
https://www.unimi.it/it/studiare/servizi-gli-studenti/servizi-tecnologici-e-online/microsoft-office-365-education

Per partecipare alle sessioni di esame gli studenti devono fare riferimento alle seguenti indicazioni
https://www.unimi.it/it/studiare/frequentare-un-corso-di-laurea/seguire-il-percorso-di-studi/esami/esami-distanza-faq-gli-studenti
-------------------- 
During the ongoing covid emergency, the course syllabus will be maintained with the following changes made to enhance the effectiveness of the online version of the course, which was originally designed for face-to-face teaching.
Online environments used:
Ariel: https://epaganinilm.ariel.ctu.unimi.it
MSTeams: code s2942xj (to attend lectures: enter Teams, click on "Unisciti a un Team o creane uno" and then on "Partecipa a un Team con un codice" where you need to insert the above code)

Teaching methods:
Classes will be held according to the following risk scenarios:
- maximum severity (red zone): classes will be held only remotely in synchronous mode (using MSTeams)
- high severity (orange zone): lessons will be held in mixed mode, partly in person and partly online. the face-to-face lessons will allow the participation of students connected with MSTeams as well as students in the classroom. Online lessons will be held synchronously (using MSTeams)
- severity (yellow zone): classes will be held according with the orange zone guidelines and, if conditions allow, the number of lessons on campus will be increased.
The calendar of in person lessons and updates will be published on the online course platform.

Learning assessment procedures and evaluation criteria:
The exam is oral in any emergency situation, whether yellow, orange or red zone, in compliance with the guidelines provided by the University. The online course on Ariel will make available constantly updated details about the oral examination sessions that will be held over several days.
Students wishing to participate in face-to-face lessons must refer to the following University provisions: https://www.unimi.it/it/studiare/frequentare-un-corso-di-laurea/seguire-il-percorso-di-studi/didattica-presenza
Students wishing to participate in MSTeams lessons must refer to the following technical guides: https://www.unimi.it/it/studiare/servizi-gli-studenti/servizi-tecnologici-e-online/microsoft-office-365-education
To participate in the exam sessions, students must refer to the following provisions: https://www.unimi.it/it/studiare/frequentare-un-corso-di-laurea/seguire-il-percorso-di-studi/esami/esami-distanza-faq-gli-student

Programma
Resistenza immaginativa

Siamo in grado di immaginare situazioni molto diverse da quelle che caratterizzano il mondo che abitiamo: per esempio possiamo immaginare che alcuni anelli rendano invisibili le persone che li indossano o che un genio viva in una piccola lampada e vi esca quando è chiamato. Ma ci sono casi in cui non riusciamo ad immaginare quello che ci viene proposto: per esempio non riusciamo ad immaginare un ovale che è anche quadrato e non riusciamo ad immaginare come possa essere moralmente corretto torturare gli esseri umani. Che cosa blocca la nostra immaginazione in questi casi? Il corso si propone di analizzare le diverse risposte che sono state fornite a questa domanda.

-------------

Imaginative Resistance

We are able to imagine scenarios which are very different from actual ones: for example, we can imagine that some rings make the persons wearing them invisible or that a genius is living in a small lamp and comes out when called. But there are cases in which we experience a resistance to imagination: for example, we cannot imagine an oval which is also a square or we cannot imagine how it might be morally correct to torture human beings. What inhibits our imagination in such cases? The course investigates the different answers which have been given to this question.
Prerequisiti
Il corso è in inglese. Si presuppone una conoscenza di livello B2 dell'inglese.

-----

The course is in English. A B2 level of English is assumed.
Metodi didattici
Lezioni frontali
Discussioni
Presentazioni degli studenti

--------

Lectures
Discussions
Student presentations
Materiale di riferimento
Il programma definitivo verrà reso disponibile sul sito Ariel all'inizio del corso. Il programma per i frequentanti sarà identico a quello dei non frequentanti.

Il materiale per 6 e 9 CFU includerà alcuni fra i seguenti testi:
· Gendler T. S. & Liao S., 2016, «The Problem of Imaginative Resistance», in N. Carroll & J. Gibson (a cura di), The Routledge Companion to Philosophy of Literature, London and New York, Routledge, pp. 405-418.
· Paganini E., 2020, «Resistenza Immaginativa», AphEx 22
· Hume D., 1757, «Of the Standard of Taste», in D. Hume, Selected Essays, S. Copley & A. Edgar (a cura di), Oxford, Oxford University Press, 1996, pp. 133-154.
· Walton K., 1990, Mimesis as Make-Believe: On the Foundations of the Representational Arts, Cambridge Mass., Harvard University Press.
· Walton K., 1994, «Morals in Fiction and Fictional Morality/I», Proceedings of the Aristotelian Society, supp. vol. 68, pp. 27-50.
· Moran R., 1994, «The Expression of Feeling in Imagination», Philosophical Review, 103, pp. 75-106.
· Gendler T. S., 2000, «The Puzzle of Imaginative Resistance», Journal of Philosophy, 97, 2, pp. 55-81.
· Currie G., 2002, «Desire in Imagination», in T. S. Gendler & J. Hawthorne (a cura di), Conceivability and Possibility, Oxford, Clarendon Press, pp. 201-221.
· Yablo S., 2002, «Coulda, Woulda, Shoulda», in T. S. Gendler & J. Hawthorne (a cura di), Conceivability and Possibility, Oxford, Clarendon Press, pp. 441-492; ristampato in S. Yablo, Thoughts. Philosophical Papers, vol. 1, Oxford, Oxford University Press, 2008, pp. 103-150.
· Matravers D., 2003, «Fictional Assent and the (So-Called) 'Puzzle of Imaginative Resistance'», in M. Kieran e D. M. Lopes (a cura di), Imagination, Philosophy, and the Arts, London, Routledge, pp. 91-106.
· Stock K., 2003, «The Tower of Goldbach and Other Impossible Tales», in M. Kieran e D. M. Lopes (a cura di), Imagination, Philosophy, and the Arts, London, Routledge, pp. 107-124.
· Weatherson B., 2004, «Morality, Fiction, and Possibility», Philosopher's Imprint, 4, 3, pp. 1-27.
· Stock K., 2005, «Resisting Imaginative Resistance», The Philosophical Quarterly, 55, 221, pp. 607-624.
· Levy N., 2005, «Imaginative Resistance and the Moral/Conventional Distinction», Philosophical Psychology, 18, 2, pp. 231-241.
· Gendler T. S., 2006, «Imaginative Resistance Revisited», in S. Nichols (a cura di), The Architecture of Imagination, Oxford, Clarendon Press, pp. 149-173.
· Walton K., 2006, «On the (So-called) Puzzle of Imaginative Resistance», in S. Nichols (a cura di), The Architecture of Imagination, Oxford, Clarendon Press, pp. 137-147.
· Nichols S., 2006, «Imaginative Blocks and Impossibility: An Essay in Modal Psychology», in S. Nichols (a cura di), The Architecture of Imagination, Oxford, Clarendon Press, pp. 237-256.


Il materiale per 9 CFU includerà in aggiunta alcuni fra i seguenti testi:
· Todd C., 2009, «Imaginability, Morality, and Fictional Truth: Dissolving the Puzzle of 'Imaginative Resistance'», Philosophical Studies, 143, 2, pp. 187-211.
· Nanay B., 2010, «Imaginative Resistance and Conversational Implicatures», The Philosophical Quarterly, 60, 240, pp. 586-600.
· Stueber K. R., 2011, «Imagination, Empathy, and Moral Deliberation: The Case of Imaginative Resistance», The Southern Journal of Philosophy, 49 (Spindel Supplement), pp. 156-180.
· Levin J., 2011, «Imaginability, Possibility, and the Puzzle of Imaginative Resistance», Canadian Journal of Philosophy, 41, 3, pp. 391-421.
· Brock S., 2012, «The Puzzle of Imaginative Failure», The Philosophical Quarterly, 62, 248, pp. 443-463.
· Mahtani A., 2012, «Imaginative Resistance without Conflict», Philosophical Studies, 158, pp. 415-429.
· Matravers D., 2014, Fiction and Narratives, Oxford, Oxford University Press.
· Stear N.-H., 2015, «Imaginative and Fictionality Failure: A Normative Approach», Philosopher's Imprint, 15, 34, pp. 1-18.
· Camp E., 2017, «Perspectives in Imaginative Engagement with Fiction», Philosophical Perspectives, 31, pp. 73-102.
· Stock K., 2017, Only Imagine: Fiction, Interpretation, and Imagination, Oxford, Oxford University Press.
· Tooming U., 2018, «Imaginative Resistance as Imagistic Resistance», Canadian Journal of Philosophy, 48, 5, pp. 684-706.
· Szanto T., 2020, «Imaginative Resistance and Empathic Resistance», Topoi, pp. 1-12.

-----------

The final program will be available on the Ariel website at the beginning of the online course. The program is the same for both attending and non-attending students.

The material for both 6 and 9 CFU will include some of the following texts:
· Gendler T. S. & Liao S., 2016, «The Problem of Imaginative Resistance», in N. Carroll & J. Gibson (eds), The Routledge Companion to Philosophy of Literature, London and New York, Routledge, pp. 405-418.
· Paganini E., 2020, «Resistenza Immaginativa», AphEx 22 (only for italian speakers)
· Hume D., 1757, «Of the Standard of Taste», in D. Hume, Selected Essays, S. Copley & A. Edgar (eds), Oxford, Oxford University Press, 1996, pp. 133-154.
· Walton K., 1990, Mimesis as Make-Believe: On the Foundations of the Representational Arts, Cambridge Mass., Harvard University Press.
· Walton K., 1994, «Morals in Fiction and Fictional Morality/I», Proceedings of the Aristotelian Society, supp. vol. 68, pp. 27-50.
· Moran R., 1994, «The Expression of Feeling in Imagination», Philosophical Review, 103, pp. 75-106.
· Gendler T. S., 2000, «The Puzzle of Imaginative Resistance», Journal of Philosophy, 97, 2, pp. 55-81.
· Currie G., 2002, «Desire in Imagination», in T. S. Gendler & J. Hawthorne (eds), Conceivability and Possibility, Oxford, Clarendon Press, pp. 201-221.
· Yablo S., 2002, «Coulda, Woulda, Shoulda», in T. S. Gendler & J. Hawthorne (eds), Conceivability and Possibility, Oxford, Clarendon Press, pp. 441-492; reprinted in S. Yablo, Thoughts. Philosophical Papers, vol. 1, Oxford, Oxford University Press, 2008, pp. 103-150.
· Matravers D., 2003, «Fictional Assent and the (So-Called) 'Puzzle of Imaginative Resistance'», in M. Kieran e D. M. Lopes (eds), Imagination, Philosophy, and the Arts, London, Routledge, pp. 91-106.
· Stock K., 2003, «The Tower of Goldbach and Other Impossible Tales», in M. Kieran e D. M. Lopes (eds), Imagination, Philosophy, and the Arts, London, Routledge, pp. 107-124.
· Weatherson B., 2004, «Morality, Fiction, and Possibility», Philosopher's Imprint, 4, 3, pp. 1-27.
· Stock K., 2005, «Resisting Imaginative Resistance», The Philosophical Quarterly, 55, 221, pp. 607-624.
· Levy N., 2005, «Imaginative Resistance and the Moral/Conventional Distinction», Philosophical Psychology, 18, 2, pp. 231-241.
· Gendler T. S., 2006, «Imaginative Resistance Revisited», in S. Nichols (ed), The Architecture of Imagination, Oxford, Clarendon Press, pp. 149-173.
· Walton K., 2006, «On the (So-called) Puzzle of Imaginative Resistance», in S. Nichols (ed), The Architecture of Imagination, Oxford, Clarendon Press, pp. 137-147.
· Nichols S., 2006, «Imaginative Blocks and Impossibility: An Essay in Modal Psychology», in S. Nichols (ed), The Architecture of Imagination, Oxford, Clarendon Press, pp. 237-256.


The material for 9 CFU will additionally include some of the following texts:
· Todd C., 2009, «Imaginability, Morality, and Fictional Truth: Dissolving the Puzzle of 'Imaginative Resistance'», Philosophical Studies, 143, 2, pp. 187-211.
· Nanay B., 2010, «Imaginative Resistance and Conversational Implicatures», The Philosophical Quarterly, 60, 240, pp. 586-600.
· Stueber K. R., 2011, «Imagination, Empathy, and Moral Deliberation: The Case of Imaginative Resistance», The Southern Journal of Philosophy, 49 (Spindel Supplement), pp. 156-180.
· Levin J., 2011, «Imaginability, Possibility, and the Puzzle of Imaginative Resistance», Canadian Journal of Philosophy, 41, 3, pp. 391-421.
· Brock S., 2012, «The Puzzle of Imaginative Failure», The Philosophical Quarterly, 62, 248, pp. 443-463.
· Mahtani A., 2012, «Imaginative Resistance without Conflict», Philosophical Studies, 158, pp. 415-429.
· Matravers D., 2014, Fiction and Narratives, Oxford, Oxford University Press.
· Stear N.-H., 2015, «Imaginative and Fictionality Failure: A Normative Approach», Philosopher's Imprint, 15, 34, pp. 1-18.
· Stock K., 2017, Only Imagine: Fiction, Interpretation, and Imagination, Oxford, Oxford University Press.
· Camp E., 2017, «Perspectives in Imaginative Engagement with Fiction», Philosophical Perspectives, 31, pp. 73-102.
· Tooming U., 2018, «Imaginative Resistance as Imagistic Resistance», Canadian Journal of Philosophy, 48, 5, pp. 684-706.
· Szanto T., 2020, «Imaginative Resistance and Empathic Resistance», Topoi, pp. 1-12.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
L'esame prevede un testo scritto di 5000 parole (al massimo) e un colloquio orale.
Nel testo scritto lo studente dovrà delineare una particolare posizione nel dibattito sulla resistenza immaginativa e analizzarla criticamente. Il testo scritto deve essere inviato alla docente per e-mail in formato .doc almeno 10 giorni prima della data dell'esame orale.
Nella parte orale verrà discusso il testo scritto e si valuterà la capacità critica di ricostruire il dibattito sulla resistenza immaginativa e le ragioni che vengono adottate a supporto delle diverse tesi filosofiche.

-------

The exam consists of a written essay (max 5000 words) and an oral interview.
As for the written text, the student should delineate a specific position in the debate on imaginative resistance and examine it critically. The written text should be sent to the teacher by e-mail at least 10 days before the date of the oral examination.
As for the oral examination, the written essay will be reviewed, and there will be an evaluation of the student's ability to recover and critically examine the debate on imaginative resistance and the reasons adopted in support of the different philosophical views.
Moduli o unità didattiche
Unita' didattica A
M-FIL/05 - FILOSOFIA E TEORIA DEI LINGUAGGI - CFU: 3
Lezioni: 20 ore

Unita' didattica B
M-FIL/05 - FILOSOFIA E TEORIA DEI LINGUAGGI - CFU: 3
Lezioni: 20 ore

Unita' didattica C
M-FIL/05 - FILOSOFIA E TEORIA DEI LINGUAGGI - CFU: 3
Lezioni: 20 ore

Docente/i
Ricevimento:
Mercoledì dalle 13 alle 16
Teams o Skype - Il ricevimento è su appuntamento per email