Italian Philology Ma

A.Y. 2021/2022
9
Max ECTS
60
Overall hours
SSD
L-FIL-LET/13
Language
Italian
Learning objectives
The course aims to provide in-depth preparation on the method of philological investigation, applied to texts in the vernacular of all ages, and in particular to literary texts. The course also aims to make students aware of the evolution of a text within the history of Italian culture.
Expected learning outcomes
Knowledge
Fundamental concepts of the Lachmannian method.
The different types of innovation (indicative error; indifferent readings; contamination; diffraction).
The different types of editions (diplomatic; interpretative; critical). The different types of critical apparatus (negative or positive).

Skills
Critical ability in the historical interpretation of the texts.
Ability to hierarchize relations between witnesses.
Ability to place the single witness in the linguistic-literary context.
Ability, in the case of Author's Philology, to relate documents with other works by the author.
Mastery of bibliographic and methodological tools
Single course

This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.

Course syllabus and organization

Single session

Lesson period
First semester
The lessons will be in the presence.
Any change will be announced through Ariel.
Course syllabus
Parts A and B: Il teatro di Machiavelli: l'edizione critica della Mandragola.
The course reconstructs the textual history of Machiavelli's Mandragola through the manuscript (Laur. Redi 129). We will proceed to the collation with the sixteenth-century prints and the most correct lesson will be identified on the ground of the specific bibliography. The criteria for preparing the critical edition will also be presented.

Part C: Storia testuale delle Odi di Parini
The analysis of the handwritten testimonies and the rich and complex printed tradition
of the Parinian Odes allows us to retrace the history of an exemplary case of author's philology, up to the textual definition offered by Dante Isella; in that context, the scientific contribution of the most recent interventions will be evaluated.
Prerequisites for admission
Knowledge of the fundamental notions of textual philology.
Teaching methods
Frontal lessons. Other working materials will be made available on Ariel website. Attendance at lessons is highly recommended.

Non-attending students will have the same program as attending students, but are requested to contact the teacher. for the necessary bibliographic additions.
Teaching Resources
Parts A and B:
An edition of Machiavelli's comedies, chosen among those on the market.
Sul testo:
- Roberto Ridolfi, La Mandragola di Machiavelli per la prima volta restituita nella sua integrità, a cura di R. Ridolfi, Firenze, Olschki, 1965.
- Roberto Ridolfi, Studi sulle commedie del Machiavelli, Pisa, Nistri Lischi, 1968.
- Roberto Tissoni, Per una nuova edizione della "Mandragola" del Machiavelli, in «Giornaler storico della letteratura italiana», CXLIII (1966), pp. 241-58.
- Mario Martelli, Nota al testo. Le commedie, in N. Machiavelli, Tutte le opere, a cura di M. Martelli, Firenze, Sansoni, 19932 [1971], pp. L-LVII.
- Giorgio Inglese, Contributo al testo critico della Mandragola, in «Annali dell'Istituto italiano per gli Studi Storici», VI (1979-1980), pp. 129-73.
- Giorgio Inglese, in N. Machiavelli, Mandragola, a cura di G. Inglese, Bologna, il Mulino, 1997.
- Pasquale Stoppelli, La Mandragola: storia e filologia. Con l'edizione critica del testo secondo il Laurenziano Redi 129, Roma, Bulzoni, 2005.
- Pasquale Stoppelli, La Mandragola, in Enciclopedia machiavelliana, Roma, Enciclopedia italiana Treccani, 2014.

Studî:
- Fredi Chiappelli, Nuovi studi sul linguaggio del Machiavelli, Firenze 1969.
- Carlo Dionisotti, Appunti sulla Mandragola, in Scritti di Storia della letteratura, vol. III, 1972-1998, a cura di T. Basile, V. Fera, S. Villari, Roma, Edizioni di Storia e Letteratura, 2010, pp. 205-28.
- Daria Perocco: Il rito finale della Mandragola, «Lettere italiane», f. 25, 1973, pp. 531-37.
- Daria Perocco, Alla ricerca del frutto proibito: la Mandragola di Machiavelli, in La maschera e il volto. Il teatro in Italia, a cura di F. Bruni, Venezia, Marsilio, 2002, pp. 39-50.


Parte C
Gli studenti dovranno disporre di un'edizione moderna delle Odi

Sul testo:
- G. Parini, Odi, edizione critica a cura di Dante Isella, Milano-Napoli, Ricciardi, 1975 (in particolare l'Introduzione, pp. XV-XXV.
- F. Felcini, Dell'ordinamento e del canone delle "Odi" pariniane, in «Studi e problemi di critica testuale», 16 (1978), pp. 99-127.
- W. Spaggiari, L'edizione Reina, in Interpretazioni e letture del "Giorno", a cura di G. Barbarisi e E. Esposito, Milano, Cisalpino, 1999, pp. 117-60.
- F. Longoni, Giuseppe Parini, «A Silvia», in Filologia e storia letteraria. Studi per Roberto Tissoni, Roma, Edizioni di Storia e Letteratura, 2008, pp. 323-29.

Studies:
- E. Esposito, Per un manoscritto pariniano ritrovato, in «Giornale storico della letteratura italiana», a. CXXXI, vol. CXCI, fasc. 633, pp. 82-93.
- D. Isella, L'officina della Notte e altri studi, Milano-Napoli, Ricciardi, 1968.
- M. Tizzi, Verso la lingua del Giorno: «La salubrità dell'aria», in La lingua del «Giorno» e altri studi, Lucca. Pacini Fazzi, 1997.
- N. Ebani, Parini: la proporzione delle parti e il libro delle odi, in «Strumenti critici», n.s., fasc. 2, a. XXII, maggio 2007, pp. 213-26.
Assessment methods and Criteria
L'esame orale, valuterà nella solita scala in trentesimi la capacità di organizzare il discorso, di presentare in maniera critica la materia trattata, le conoscenze puntuali; la competenza terminologica nell'impiego del lessico specifico.
Unita' didattica A
L-FIL-LET/13 - PHILOLOGY OF ITALIAN LITERATURE - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Unita' didattica B
L-FIL-LET/13 - PHILOLOGY OF ITALIAN LITERATURE - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Unita' didattica C
L-FIL-LET/13 - PHILOLOGY OF ITALIAN LITERATURE - University credits: 3
Lessons: 20 hours