Communication and Society (Classe L-20)-Enrolled from 2014/2015 Academic Year
Students in the degree program in Communication and Society will receive an academic education that is also geared toward real-world practice. They will acquire a deep understanding of communication theories and develop comprehensive knowledge in the field of media and communication. The goal is for students to develop critical judgment and competences from various perspectives (political, economic, cultural, juridical, sociological, psychological). The program aims to prepare students for a career in different sectors of the cultural industries (publishing, radio, television, new media), corporate communication, advertising and consumer marketing, or to work in communication studies and media consulting, political and civic education, or intercultural communication. One of the program's primary goals is to enable students to work professionally both at the national and at the international level in private companies, the public administration and the private third sector. Our co-operative education and experiential learning opportunities enable students to develop and apply their skills in other professional contexts such as editorial and journalistic functions in the audiovisual sector and with new technologies, providing the language skills to work with at least two foreign languages (especially English) and to use Italian effectively.
The degree in Communication and Society enables professional outlets in the many sectors and fields of enterprise communication and political and social communication, public and private organizations, national and international, industry Cultural, publishing, market research, business, digital economy, as press officers, advertisers and public communicators, experts in the management of companies, publishing companies, distance learning, methodologies (surveys, databases, etc.), communication campaigns.
Employment statistics (Almalaurea)
Employment statistics (Almalaurea)
Per essere ammessi al corso di laurea occorre essere in possesso di un diploma di scuola secondaria superiore o di altro titolo di studio conseguito all?estero, riconosciuto idoneo.
Per l'ammissione al corso gli studenti dovranno sostenere una prova nel corso della quale saranno verificate le competenze linguistico-espressive.
Per accedere al corso occorre sostenere il TOLC-E, il Test Online organizzato dal CISIA, (Consorzio Interuniversitario Sistemi Integrati per l'Accesso). Le conoscenze disciplinari di accesso si intendono positivamente verificate se sono raggiunti i punteggi indicati nel bando di selezione.
Agli studenti ammessi con un punteggio inferiore a quello indicato nel bando di selezione, limitatamente all'area della comprensione verbale, è assegnato un obbligo formativo aggiuntivo (OFA); esso consiste nella frequenza di un corso o di un laboratorio, anche nella modalità online, ovvero nella consultazione di materiali di studio integrativi, e deve essere soddisfatto e verificato entro il primo anno di corso.
Le modalità di soddisfazione di questi obblighi formativi aggiuntivi sono specificate sul portale di Ateneo nell'area Studiare della Facoltà di Scienze politiche, economiche e sociali.
Qualora lo studente non assolva l'obbligo entro il predetto termine, il successivo anno accademico non potrà sostenere gli esami degli anni successivi al primo.
OFA Lingua inglese
Per poter sostenere l'esame di lingua inglese previsto dal piano di studio è richiesta la conoscenza della lingua inglese di livello B1 del Quadro Comune Europeo di Riferimento per le lingue (QCER). Tale livello può essere attestato nei seguenti modi:
- tramite l'invio di una certificazione linguistica conseguita non oltre i 3 anni antecedenti la data di presentazione della stessa, di livello B1 o superiore (per la lista delle certificazioni linguistiche riconosciute dall'Ateneo si rimanda al portale d'Ateneo: https://www.unimi.it/it/studiare/competenze-linguistiche/placement-test-test-di-ingresso-e-corsi-di-inglese). La certificazione deve essere caricata al momento dell'immatricolazione, o, successivamente, sul portale http://studente.unimi.it/uploadCertificazioniLingue;
- tramite Placement Test, erogato da SLAM esclusivamente durante il I anno, da ottobre a dicembre. In caso di non superamento del test, sarà necessario seguire i corsi erogati da SLAM.
Il Placement Test è obbligatorio per tutti gli studenti che non sono in possesso di una certificazione valida.
Coloro che non sosterranno il Placement Test entro dicembre oppure non supereranno il test finale del corso entro 6 tentativi, dovranno conseguire una certificazione a pagamento entro l?annualità in cui è previsto l?esame di lingua.
Per l'ammissione al corso gli studenti dovranno sostenere una prova nel corso della quale saranno verificate le competenze linguistico-espressive.
Per accedere al corso occorre sostenere il TOLC-E, il Test Online organizzato dal CISIA, (Consorzio Interuniversitario Sistemi Integrati per l'Accesso). Le conoscenze disciplinari di accesso si intendono positivamente verificate se sono raggiunti i punteggi indicati nel bando di selezione.
Agli studenti ammessi con un punteggio inferiore a quello indicato nel bando di selezione, limitatamente all'area della comprensione verbale, è assegnato un obbligo formativo aggiuntivo (OFA); esso consiste nella frequenza di un corso o di un laboratorio, anche nella modalità online, ovvero nella consultazione di materiali di studio integrativi, e deve essere soddisfatto e verificato entro il primo anno di corso.
Le modalità di soddisfazione di questi obblighi formativi aggiuntivi sono specificate sul portale di Ateneo nell'area Studiare della Facoltà di Scienze politiche, economiche e sociali.
Qualora lo studente non assolva l'obbligo entro il predetto termine, il successivo anno accademico non potrà sostenere gli esami degli anni successivi al primo.
OFA Lingua inglese
Per poter sostenere l'esame di lingua inglese previsto dal piano di studio è richiesta la conoscenza della lingua inglese di livello B1 del Quadro Comune Europeo di Riferimento per le lingue (QCER). Tale livello può essere attestato nei seguenti modi:
- tramite l'invio di una certificazione linguistica conseguita non oltre i 3 anni antecedenti la data di presentazione della stessa, di livello B1 o superiore (per la lista delle certificazioni linguistiche riconosciute dall'Ateneo si rimanda al portale d'Ateneo: https://www.unimi.it/it/studiare/competenze-linguistiche/placement-test-test-di-ingresso-e-corsi-di-inglese). La certificazione deve essere caricata al momento dell'immatricolazione, o, successivamente, sul portale http://studente.unimi.it/uploadCertificazioniLingue;
- tramite Placement Test, erogato da SLAM esclusivamente durante il I anno, da ottobre a dicembre. In caso di non superamento del test, sarà necessario seguire i corsi erogati da SLAM.
Il Placement Test è obbligatorio per tutti gli studenti che non sono in possesso di una certificazione valida.
Coloro che non sosterranno il Placement Test entro dicembre oppure non supereranno il test finale del corso entro 6 tentativi, dovranno conseguire una certificazione a pagamento entro l?annualità in cui è previsto l?esame di lingua.
The BA in Communication and Society, through the Department of Social and Political Sciences, has signed exchange agreements with the Australian Universities "University of South Australia" (Adelaide) and "Griffith University" (Brisbane), and the US University "John Cabot University" (Rome). With the latter the agreement is of "double degree", which requires the mandatory attendance for three semesters.
Students can attend a semester in the faculties and graduate courses of the Australian universities specified in the agreements, and their Australian exams will be recognized in Milano, as in the Erasmus program. An excellent knowledge of the English language, properly certified, is required to participate. Special calls establish other conditions to enter the selection. These exchanges do not enjoy any financial support from the University of Milano.
Students can attend a semester in the faculties and graduate courses of the Australian universities specified in the agreements, and their Australian exams will be recognized in Milano, as in the Erasmus program. An excellent knowledge of the English language, properly certified, is required to participate. Special calls establish other conditions to enter the selection. These exchanges do not enjoy any financial support from the University of Milano.
La frequenza è fortemente consigliata.
Courses list
Over several sessions
These activities are scheduled over several sessions. Please refer to course overviews for details.
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Italian Language Workshop | 3 | 20 | Italian | L-LIN/01 |
First trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
English | 9 | 60 | English | L-LIN/12 |
Media Economics | 9 | 60 | Italian | SECS-P/06 |
Sociology and Culture | 9 | 60 | Italian | SPS/08 |
Second trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Constitutional and Media Law | 12 | 80 | Italian | IUS/09 IUS/10 |
Psychology of Communication | 9 | 60 | Italian | M-PSI/06 |
Third trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Contemporary History | 6 | 40 | Italian | M-STO/04 |
Sociolinguistics | 9 | 60 | Italian | L-LIN/01 |
First semester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Computer Science Course | 3 | 30 | Italian | INF/01 |
First trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Communications Culture | 9 | 60 | Italian | SPS/08 |
Research Methods in the Social Sciences | 12 | 80 | Italian | SECS-S/01 SPS/07 |
Social History of the Media | 6 | 40 | Italian | M-STO/04 |
Second trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Marketing and Business Strategies | 9 | 60 | Italian | SECS-P/08 |
Media Sociology | 9 | 60 | Italian | SPS/08 |
Third trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Digital Media | 9 | 60 | Italian | L-ART/06 |
Information Technology | 6 | 40 | Italian | INF/01 |
First trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Languages of the Media | 6 | 40 | English | L-LIN/11 |
Optional | ||||
Qualitative Research in Social Organization | 6 | 40 | Italian | SPS/07 |
Sociology of Cultural Processes | 6 | 40 | Italian | SPS/08 |
Sociology of Family and Life Course | 6 | 40 | Italian | SPS/08 |
Second trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Optional | ||||
Economics of Advertising | 6 | 40 | Italian | SECS-P/08 |
European Media Law | 6 | 40 | Italian | IUS/14 |
Human Resources Organization | 6 | 40 | Italian | SECS-P/10 |
Third trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Optional | ||||
Digital Sociology and Global Politics | 6 | 40 | Italian | SPS/08 |
Freedom of Speech and Expression | 6 | 40 | Italian | IUS/08 |
Global Processes of Information Society | 6 | 40 | Italian | SPS/07 |
Conclusive activities
There are no specific sessions for these activities (e.g. open online courses).
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Final Exam | 6 | 0 | Italian |
Optional activities and study plan rules
3 - Students must achieve 6 CFU in one of the following topics
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Economics of Advertising | 6 | 40 | Italian | Second trimester | SECS-P/08 |
Freedom of Speech and Expression | 6 | 40 | Italian | Third trimester | IUS/08 |
4 - Students must achieve 6 CFU in one of the following topics
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Qualitative Research in Social Organization | 6 | 40 | Italian | First trimester | SPS/07 |
Sociology of Cultural Processes | 6 | 40 | Italian | First trimester | SPS/08 |
Sociology of Family and Life Course | 6 | 40 | Italian | First trimester | SPS/08 |
5 - Students must achieve 6 CFU in one of the following topics
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Global Processes of Information Society | 6 | 40 | Italian | Third trimester | SPS/07 |
Human Resources Organization | 6 | 40 | Italian | Second trimester | SECS-P/10 |
6 - Students must achieve 6 CFU in one of the following topics
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Digital Sociology and Global Politics | 6 | 40 | Italian | Third trimester | SPS/08 |
European Media Law | 6 | 40 | Italian | Second trimester | IUS/14 |
Optional activities and study plan rules
1 - Students must achieve 12 CFU of free choice
2 - Students must achieve 3 CFU with workshop or internship
The following topics are preparatory to the courses of the third year:
Economy and industry of the media
English as foreign language
Sociolinguistic
Workshop of Italian language
Psychology of communication
Sociology and culture
Contemporary history
Information and constitution
Moreover:
Sociology and culture is preparatory to Media sociology, Intercultural communication, Cultures of communication and Digital Media
Marketing and business strategy is preparatory to Economy and technique of advertising.
Economy and industry of the media
English as foreign language
Sociolinguistic
Workshop of Italian language
Psychology of communication
Sociology and culture
Contemporary history
Information and constitution
Moreover:
Sociology and culture is preparatory to Media sociology, Intercultural communication, Cultures of communication and Digital Media
Marketing and business strategy is preparatory to Economy and technique of advertising.
Course location
Milano
Presidente del Collegio Didattico
Prof. Sergio Splendore
Reference structures
Contacts
- Contatti del tutor del Corso di Laurea
[email protected]
A.Y. 2025/2026
A.Y. 2024/2025
A.Y. 2023/2024
A.Y. 2022/2023
A.Y. 2021/2022
A.Y. 2020/2021
A.Y. 2019/2020
A.Y. 2018/2019
Official documents