Language and metaphysics
A.A. 2021/2022
Obiettivi formativi
The course aims at an in-depth understanding of a current debate or research topic at the intersection between the philosophy of language and metaphysics.
Risultati apprendimento attesi
Knowledge and understanding
Students will acquire an in-depth knowledge of the main topics of the contemporary debate in the field of metaphysics and / or philosophy of language and the ability to critically discuss them.
Ability to apply knowledge and understanding
At the end of the course, students will be able to analyze complex problems in the fields of metaphysics and the philosophy of language and to identify possible solutions to these problems. They will be able to apply the skills and knowledge acquired to various research fields.
Students will acquire an in-depth knowledge of the main topics of the contemporary debate in the field of metaphysics and / or philosophy of language and the ability to critically discuss them.
Ability to apply knowledge and understanding
At the end of the course, students will be able to analyze complex problems in the fields of metaphysics and the philosophy of language and to identify possible solutions to these problems. They will be able to apply the skills and knowledge acquired to various research fields.
Periodo: Secondo semestre
Modalità di valutazione: Esame
Giudizio di valutazione: voto verbalizzato in trentesimi
Corso singolo
Questo insegnamento non può essere seguito come corso singolo. Puoi trovare gli insegnamenti disponibili consultando il catalogo corsi singoli.
Programma e organizzazione didattica
Edizione unica
Responsabile
Periodo
Secondo semestre
Durante la fase di didattica emergenziale, il programma viene mantenuto con le seguenti modifiche necessarie per una buona fruizione del corso originariamente progettato per la didattica esclusivamente in presenza:
Le lezioni si terranno in modalità duale. Si terranno in presenza e contemporaneamente sarà possibile partecipare online in videoconferenza attraverso Teams.
Le lezioni vengono registrate. Le registrazioni delle lezioni rimarranno disponibili fino a quando vengono cancellate automaticamente dal programma Teams.
Ambienti on-line utilizzati:
Teams: g1ovulf
Gli studenti che intendono partecipare alle lezioni in presenza devono fare riferimento alle disposizioni dell'Ateneo:
https://www.unimi.it/it/studiare/frequentare-un-corso-di-laurea/seguire-il-percorso-di-studi/didattica-presenza
Gli studenti che intendono partecipare alle lezioni in Teams devono fare riferimento alle seguenti guide tecniche:
https://www.unimi.it/it/studiare/servizi-gli-studenti/servizi-tecnologici-e-online/microsoft-office-365-education
Per partecipare alle sessioni di esame gli studenti devono fare riferimento alle seguenti indicazioni
https://www.unimi.it/it/studiare/frequentare-un-corso-di-laurea/seguire-il-percorso-di-studi/esami
Gli studenti sono inviati a consultare e seguire i Decreti Rettorali e le informazioni riportate nella pagina dedicata alle misure urgenti per la comunità universitaria
https://www.unimi.it/it/coronavirus-misure-urgenti-la-comunita-universitaria
---
During the ongoing covid emergency, the course syllabus will be maintained with the following changes made to enhance the effectiveness of the online version of the course, which was originally designed for face-to-face teaching.
The lessons will be held in dual mode. The face-to-face lessons will allow the participation of students connected with MSTeams as well as students in the classroom.
The lessons will be recorded. The recordings of the lessons will remain available until automatic deletion by the MTeams program.
Online environments used:
Teams: g1ovulf
Students wishing to participate in face-to-face lessons must refer to the following University provisions: https://www.unimi.it/en/study/bachelor-and-master-study/following-your-programme-study/teaching-activities-campus
Students wishing to participate in MSTeams lessons must refer to the following technical guides: https://www.unimi.it/en/study/student-services/technology-and-online-services/microsoft-office-365-education
To participate in the exam sessions, students must refer to the following provisions:
https://www.unimi.it/en/study/bachelor-and-master-study/following-your-programme-study/sitting-exams
Le lezioni si terranno in modalità duale. Si terranno in presenza e contemporaneamente sarà possibile partecipare online in videoconferenza attraverso Teams.
Le lezioni vengono registrate. Le registrazioni delle lezioni rimarranno disponibili fino a quando vengono cancellate automaticamente dal programma Teams.
Ambienti on-line utilizzati:
Teams: g1ovulf
Gli studenti che intendono partecipare alle lezioni in presenza devono fare riferimento alle disposizioni dell'Ateneo:
https://www.unimi.it/it/studiare/frequentare-un-corso-di-laurea/seguire-il-percorso-di-studi/didattica-presenza
Gli studenti che intendono partecipare alle lezioni in Teams devono fare riferimento alle seguenti guide tecniche:
https://www.unimi.it/it/studiare/servizi-gli-studenti/servizi-tecnologici-e-online/microsoft-office-365-education
Per partecipare alle sessioni di esame gli studenti devono fare riferimento alle seguenti indicazioni
https://www.unimi.it/it/studiare/frequentare-un-corso-di-laurea/seguire-il-percorso-di-studi/esami
Gli studenti sono inviati a consultare e seguire i Decreti Rettorali e le informazioni riportate nella pagina dedicata alle misure urgenti per la comunità universitaria
https://www.unimi.it/it/coronavirus-misure-urgenti-la-comunita-universitaria
---
During the ongoing covid emergency, the course syllabus will be maintained with the following changes made to enhance the effectiveness of the online version of the course, which was originally designed for face-to-face teaching.
The lessons will be held in dual mode. The face-to-face lessons will allow the participation of students connected with MSTeams as well as students in the classroom.
The lessons will be recorded. The recordings of the lessons will remain available until automatic deletion by the MTeams program.
Online environments used:
Teams: g1ovulf
Students wishing to participate in face-to-face lessons must refer to the following University provisions: https://www.unimi.it/en/study/bachelor-and-master-study/following-your-programme-study/teaching-activities-campus
Students wishing to participate in MSTeams lessons must refer to the following technical guides: https://www.unimi.it/en/study/student-services/technology-and-online-services/microsoft-office-365-education
To participate in the exam sessions, students must refer to the following provisions:
https://www.unimi.it/en/study/bachelor-and-master-study/following-your-programme-study/sitting-exams
Programma
Il paradosso della finzione
Quando ci facciamo coinvolgere in una finzione sappiamo che gli oggetti, i personaggi e gli eventi per cui ci appassioniamo non esistono. Questa semplice constatazione fa emergere il paradosso della finzione perché normalmente riteniamo irrazionale appassionarci a persone o eventi inesistenti. I problemi che il paradosso fa emergere sono i seguenti: siamo irrazionali quando ci emozioniamo nella finzione? Le nostre emozioni nella finzione sono diverse da quelle che abbiamo per gli oggetti e gli eventi della realtà? Il corso si propone di affrontare diverse risposte che sono state fornite a queste domande.
----
The paradox of fiction
When we get involved in a fiction, we know that the objects, characters and events we are passionate about do not exist. This simple observation brings out the paradox of fiction because we normally consider it irrational to be passionate about non-existent people or events. The problems that the paradox brings up are the following: are we irrational when we get involved in fiction? Are our emotions in fiction different from those we have for objects and events in reality? The course aims to address various answers that have been provided to these questions.
Quando ci facciamo coinvolgere in una finzione sappiamo che gli oggetti, i personaggi e gli eventi per cui ci appassioniamo non esistono. Questa semplice constatazione fa emergere il paradosso della finzione perché normalmente riteniamo irrazionale appassionarci a persone o eventi inesistenti. I problemi che il paradosso fa emergere sono i seguenti: siamo irrazionali quando ci emozioniamo nella finzione? Le nostre emozioni nella finzione sono diverse da quelle che abbiamo per gli oggetti e gli eventi della realtà? Il corso si propone di affrontare diverse risposte che sono state fornite a queste domande.
----
The paradox of fiction
When we get involved in a fiction, we know that the objects, characters and events we are passionate about do not exist. This simple observation brings out the paradox of fiction because we normally consider it irrational to be passionate about non-existent people or events. The problems that the paradox brings up are the following: are we irrational when we get involved in fiction? Are our emotions in fiction different from those we have for objects and events in reality? The course aims to address various answers that have been provided to these questions.
Prerequisiti
Il corso è in inglese. Si presuppone una conoscenza di livello B2 dell'inglese.
-----
The course is in English. A B2 level of English is assumed.
-----
The course is in English. A B2 level of English is assumed.
Metodi didattici
Lezioni frontali
Discussioni sulla base di domande sollevate dagli studenti o dalla docente
Presentazioni degli studenti
---
Frontal lessons
Discussions based on questions raised by students or the teacher
Student presentations
Discussioni sulla base di domande sollevate dagli studenti o dalla docente
Presentazioni degli studenti
---
Frontal lessons
Discussions based on questions raised by students or the teacher
Student presentations
Materiale di riferimento
Il programma definitivo verrà reso disponibile sul sito Ariel all'inizio del corso.
Il programma per i frequentanti è identico a quello dei non frequentanti. - The program is the same for both attending and non-attending students.
Il materiale per 6 e 9 CFU - The material for both 6 and 9 CFU:
1. Radford, C. 1975, How can we be moved by the fate of Anna Karenina? Proceedings of the Aristotelian Society, Supp. Vol. 49: 67-80.
2. Walton, K. L. 1978, Fearing Fictions, The Journal of Philosophy 75.1: 5-27.
3. Lamarque, P. 1981, How Can We Fear and Pity Fictions? The British Journal of Aesthetics 21.4: 291-304.
4. Carroll, N. 1990, The Philosophy of Horror, or Paradoxes of the Heart, New York and London: Routledge (ch. 2 "Metaphysics and Horror, or Relating to Fiction")
5. Yanal, R. 1994, The Paradox of Emotion and Fiction, Pacific Philosophical Quarterly 75.1: 54-75.
6. Smith, M. 1995, Film Spectatorship and the Institution of Fiction, The Journal of Aesthetics and Art Criticism 53.2: 113-127.
7. Walton, K. L. 1997, Spelunking, Simulation, and Slime: On Being Moved by Fiction, in M. Hjort and S. Laver (eds), Emotion and the Arts, New York: Oxford University Press, pp. 37-49.
8. Currie, G. 1997, The Paradox of Caring. Fiction and the Philosophy of Mind, in M. Hjort and S. Lavater (eds), Emotion and the Arts, New York: Oxford University Press, pp. 63-77.
9. Carroll, N. 1997, Art, Narrative, and Emotion, in M. Hjort and S. Lavater (eds), Emotion and the Arts, New York: Oxford University Press, pp. 190-211.
10. Livingston, P. and A. R. Mele, 1997, Evaluating Emotional Responses to Fiction, in M. Hjort and S. Lavater (eds), Emotion and the Arts, New York: Oxford University Press, pp. 157-176.
11. Joyce, R. 2000, Rational Fear of Monsters, The British Journal of Aesthetics 40.2: 209-224.
Il materiale per 9 CFU include in aggiunta - The material for 9 CFU additionally includes
12. Meskin, A. and J. M. Weinberg 2003, Emotions, Fiction, and Cognitive Architecture, The British Journal of Aesthetics 43(1): 18-34.
13. Kind, A. 2011, The Puzzle of Imaginative Desire, Australasian Journal of Philosophy 89.3: 421-439.
14. Doggett, T. and A. Egan 2012, How We Feel About Terrible, Non-Existent Mafiosi, Philosophy and Phenomenological Research 84.2: 277-306.
15. Spaulding, S. 2015, Imagination, Desire, and Rationality, The Journal of Philosophy 112.9: 457-476.
16. Teroni, F. 2019, Emotion, Fiction and Rationality, The British Journal of Aesthetics 59.2: 113-128.
Il programma per i frequentanti è identico a quello dei non frequentanti. - The program is the same for both attending and non-attending students.
Il materiale per 6 e 9 CFU - The material for both 6 and 9 CFU:
1. Radford, C. 1975, How can we be moved by the fate of Anna Karenina? Proceedings of the Aristotelian Society, Supp. Vol. 49: 67-80.
2. Walton, K. L. 1978, Fearing Fictions, The Journal of Philosophy 75.1: 5-27.
3. Lamarque, P. 1981, How Can We Fear and Pity Fictions? The British Journal of Aesthetics 21.4: 291-304.
4. Carroll, N. 1990, The Philosophy of Horror, or Paradoxes of the Heart, New York and London: Routledge (ch. 2 "Metaphysics and Horror, or Relating to Fiction")
5. Yanal, R. 1994, The Paradox of Emotion and Fiction, Pacific Philosophical Quarterly 75.1: 54-75.
6. Smith, M. 1995, Film Spectatorship and the Institution of Fiction, The Journal of Aesthetics and Art Criticism 53.2: 113-127.
7. Walton, K. L. 1997, Spelunking, Simulation, and Slime: On Being Moved by Fiction, in M. Hjort and S. Laver (eds), Emotion and the Arts, New York: Oxford University Press, pp. 37-49.
8. Currie, G. 1997, The Paradox of Caring. Fiction and the Philosophy of Mind, in M. Hjort and S. Lavater (eds), Emotion and the Arts, New York: Oxford University Press, pp. 63-77.
9. Carroll, N. 1997, Art, Narrative, and Emotion, in M. Hjort and S. Lavater (eds), Emotion and the Arts, New York: Oxford University Press, pp. 190-211.
10. Livingston, P. and A. R. Mele, 1997, Evaluating Emotional Responses to Fiction, in M. Hjort and S. Lavater (eds), Emotion and the Arts, New York: Oxford University Press, pp. 157-176.
11. Joyce, R. 2000, Rational Fear of Monsters, The British Journal of Aesthetics 40.2: 209-224.
Il materiale per 9 CFU include in aggiunta - The material for 9 CFU additionally includes
12. Meskin, A. and J. M. Weinberg 2003, Emotions, Fiction, and Cognitive Architecture, The British Journal of Aesthetics 43(1): 18-34.
13. Kind, A. 2011, The Puzzle of Imaginative Desire, Australasian Journal of Philosophy 89.3: 421-439.
14. Doggett, T. and A. Egan 2012, How We Feel About Terrible, Non-Existent Mafiosi, Philosophy and Phenomenological Research 84.2: 277-306.
15. Spaulding, S. 2015, Imagination, Desire, and Rationality, The Journal of Philosophy 112.9: 457-476.
16. Teroni, F. 2019, Emotion, Fiction and Rationality, The British Journal of Aesthetics 59.2: 113-128.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
L'esame prevede almeno tre brevi testi scritti (di 500 parole ciascuno) da concordare in anticipo con la docente e un colloquio orale.
Nei testi scritti lo studente dovrà delineare una particolare posizione nel dibattito preso in considerazione e analizzarla criticamente. I testi scritti dovranno essere spediti per e-mail alla docente in formato .doc almeno 10 giorni prima dell'esame orale.
Nella parte orale verranno discussi i testi scritti e si valuterà la capacità critica di ricostruire il dibattito in considerazione e le ragioni che vengono adottate a supporto delle diverse tesi filosofiche.
---
The exam includes at least three short written texts (500-word max each) to be agreed with the teacher in advance and an oral interview.
In the written texts the student will have to outline a particular position in the debate under consideration and analyze it critically. The written texts must be sent to the teacher by e-mail in .doc format at least 10 days before the date of the oral exam.
In the oral part the written texts will be discussed; the critical ability to reconstruct the debate under consideration and the reasons that are adopted in support of the different philosophical theses will be evaluated.
Nei testi scritti lo studente dovrà delineare una particolare posizione nel dibattito preso in considerazione e analizzarla criticamente. I testi scritti dovranno essere spediti per e-mail alla docente in formato .doc almeno 10 giorni prima dell'esame orale.
Nella parte orale verranno discussi i testi scritti e si valuterà la capacità critica di ricostruire il dibattito in considerazione e le ragioni che vengono adottate a supporto delle diverse tesi filosofiche.
---
The exam includes at least three short written texts (500-word max each) to be agreed with the teacher in advance and an oral interview.
In the written texts the student will have to outline a particular position in the debate under consideration and analyze it critically. The written texts must be sent to the teacher by e-mail in .doc format at least 10 days before the date of the oral exam.
In the oral part the written texts will be discussed; the critical ability to reconstruct the debate under consideration and the reasons that are adopted in support of the different philosophical theses will be evaluated.
Moduli o unità didattiche
Unita' didattica A
M-FIL/05 - FILOSOFIA E TEORIA DEI LINGUAGGI - CFU: 3
Lezioni: 20 ore
Unita' didattica B
M-FIL/05 - FILOSOFIA E TEORIA DEI LINGUAGGI - CFU: 3
Lezioni: 20 ore
Unita' didattica C
M-FIL/05 - FILOSOFIA E TEORIA DEI LINGUAGGI - CFU: 3
Lezioni: 20 ore
Docente/i
Ricevimento:
Mercoledì dalle 13 alle 16
Teams o Skype - Il ricevimento è su appuntamento per email