Language and metaphysics

A.A. 2021/2022
9
Crediti massimi
60
Ore totali
SSD
M-FIL/05
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
The course aims at an in-depth understanding of a current debate or research topic at the intersection between the philosophy of language and metaphysics.
Risultati apprendimento attesi
Knowledge and understanding
Students will acquire an in-depth knowledge of the main topics of the contemporary debate in the field of metaphysics and / or philosophy of language and the ability to critically discuss them.

Ability to apply knowledge and understanding
At the end of the course, students will be able to analyze complex problems in the fields of metaphysics and the philosophy of language and to identify possible solutions to these problems. They will be able to apply the skills and knowledge acquired to various research fields.
Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Secondo semestre
In relazione alle modalità di erogazione delle attività formative per l'A. A. 2021/2022, verranno date indicazioni più specifiche nei prossimi mesi, in base all'evoluzione della situazione sanitaria.
---
More specific information on the delivery modes of training activities for the academic year 2021/22 will be provided upon the upcoming months, based on the evolution of the public health situation.
Programma
Finzione, immaginazione e conoscenza
Il programma del corso si focalizzerà su un dibattito all'interno dell'ampio ambito di ricerca sulle molteplici relazioni fra finzione, immaginazione e conoscenza.
---
Fiction, imagination and knowledge
The course program will focus on a debate within the broad field of research on the multiple relationships between fiction, imagination and knowledge.
Prerequisiti
Il corso è in inglese. Si presuppone una conoscenza di livello B2 dell'inglese.
-----
The course is in English. A B2 level of English is assumed.
Metodi didattici
Lezioni frontali
Discussioni sulla base di domande sollevate dagli studenti o dalla docente
Presentazioni degli studenti
---
Frontal lessons
Discussions based on questions raised by students or the teacher
Student presentations
Materiale di riferimento
Il programma definitivo verrà reso disponibile sul sito Ariel all'inizio del corso.
I testi di riferimento possono includere alcuni fra i seguenti:
---
The final program will be made available on the Ariel website at the beginning of the course.
Reference texts may include some of the following:

Carroll, N. 2001 Beyond Aesthetics: Philosophical Essays (Cambridge: Cambridge U.P.).
Currie, G. 1990 The Nature of Fiction (Cambridge: Cambridge U. P.).
Currie, G. 2020 Imagining and Knowing (Oxford: Oxford U.P.)
Gendler, T. S. 2010 Intuition, Imagination, and Philosophical Methodology (Oxford: Oxford U. P.)
Kind, A. e P. Kung (a cura di/eds) 2016 Knowledge through Imagination (Oxford: Oxford U. P.)
Lamarque, P. 1996 Fictional Points of View (Ithaca: Cornell U.P.)
Lamarque, P. and Olsen, S. H. 1994 Truth Fiction and Literature (Oxford: Clarendon)
Levinson, J. 1990 Music, Art and Metaphysics (Ithaca: Cornell U.P.)
Matravers, D. 2014 Fiction and Narrative (Oxford: Oxford U. P.)
Nussbaum, M. 1990 Love's Knowledge (Oxford: Oxford U.P.)
Robinson, J. 2005 Deeper than Reason: Emotion and its Role in Literature, Music, and Art (Oxford: Oxford U.P.)
Stock, K. 2017 Only Imagine: Fiction, Interpretation and Imagination (Oxford: Oxford U. P.)
Velleman, J. D. 2003 "Narrative Explanation", Philosophical Review 112 (1), pp. 1-25
Walton, K. 1990 Mimesis as Make-Believe (Cambridge, Ma.: Harvard U. P.)
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
L'esame prevede almeno tre brevi testi scritti da concordare in anticipo con la docente e un colloquio orale.
Nei testi scritti lo studente dovrà delineare una particolare posizione nel dibattito preso in considerazione e analizzarla criticamente. I testi scritti dovranno essere spediti per e-mail alla docente in formato .doc almeno 10 giorni prima dell'esame orale.
Nella parte orale verranno discussi i testi scritti e si valuterà la capacità critica di ricostruire il dibattito in considerazione e le ragioni che vengono adottate a supporto delle diverse tesi filosofiche.
---
The exam includes at least three short written texts to be agreed with the teacher in advance and an oral interview.
In the written texts the student will have to outline a particular position in the debate under consideration and analyze it critically. The written texts must be sent to the teacher by e-mail in .doc format at least 10 days before the date of the oral exam.
In the oral part the written texts will be discussed; the critical ability to reconstruct the debate under consideration and the reasons that are adopted in support of the different philosophical theses will be evaluated.
Moduli o unità didattiche
Unita' didattica A
M-FIL/05 - FILOSOFIA E TEORIA DEI LINGUAGGI - CFU: 3
Lezioni: 20 ore

Unita' didattica B
M-FIL/05 - FILOSOFIA E TEORIA DEI LINGUAGGI - CFU: 3
Lezioni: 20 ore

Unita' didattica C
M-FIL/05 - FILOSOFIA E TEORIA DEI LINGUAGGI - CFU: 3
Lezioni: 20 ore

Docente/i
Ricevimento:
Giovedì dalle 14,30 alle 17,30 tramite Skype o Teams - contattare la docente per fissare un appuntamento