Public and Corporate Communication (Classe LM-59)-Enrolled from 2015/2016 Academic Year

Master programme
A.Y. 2018/2019
LM-59 - Scienze della comunicazione pubblica, d'impresa e pubblicità (EN)
This degree programme aims to provide graduates with a range of specialisations in the fields of public communication, corporate communication, marketing, advertising and market and opinion research. The educational and cultural project of the course intends to offer an advanced and interdisciplinary education and training with a strong opening to the world of enterprise in the domestic and international contexts and to communication activities within public and political organisations.
Tra gli sbocchi professionali prevedibili per i laureati della Laurea Magistrale in Comunicazione Pubblica e d'Impresa si segnalano:
· posizioni di elevata responsabilità nell'organizzazione e gestione di uffici stampa, relazioni esterne e uffici relazioni con il pubblico (URP);
· progettisti e responsabili dei piani di comunicazione istituzionali e di impresa;
· esperti di e-government nelle pubbliche amministrazioni a livello locale, provinciale, regionale e nazionale;
· ricercatori e analisti negli istituti demoscopici e di market research;
· esperti di azioni di rappresentanza di interessi presso aziende, associazioni e enti pubblici e privati anche a livello internazionale;
· consulenti di marketing politico per partiti e candidati.
Employment statistics (Almalaurea)
· posizioni di elevata responsabilità nell'organizzazione e gestione di uffici stampa, relazioni esterne e uffici relazioni con il pubblico (URP);
· progettisti e responsabili dei piani di comunicazione istituzionali e di impresa;
· esperti di e-government nelle pubbliche amministrazioni a livello locale, provinciale, regionale e nazionale;
· ricercatori e analisti negli istituti demoscopici e di market research;
· esperti di azioni di rappresentanza di interessi presso aziende, associazioni e enti pubblici e privati anche a livello internazionale;
· consulenti di marketing politico per partiti e candidati.
Employment statistics (Almalaurea)
Per l'ammissione gli studenti dovranno sostenere una prova nel corso della quale saranno verificate le competenze nella lingua inglese e le conoscenze nei settori di informatica, marketing, teorie della comunicazione.
The MA in Public and Corporate Communication, through the Department of Social and Political Sciences, has signed exchange agreements with the Australian universities "University of South Australia" (Adelaide) and "Griffith University" (Brisbane), the Canadian University "Prince Edward Island", and the American University "George Mason University" (Virginia, USA).
Students can attend a semester in the faculties and graduate courses specified in the agreements, and have their exams recognized, as in the Erasmus program. An excellent knowledge of the English language, properly certified, is required to participate. Special calls establish other conditions to enter the selection. These exchanges do not enjoy any financial support from the University of Milano.
Students can attend a semester in the faculties and graduate courses specified in the agreements, and have their exams recognized, as in the Erasmus program. An excellent knowledge of the English language, properly certified, is required to participate. Special calls establish other conditions to enter the selection. These exchanges do not enjoy any financial support from the University of Milano.
La frequenza è fortemente consigliata.
Courses list
First trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Public and Social Communication | 9 | 60 | Italian | SPS/08 |
Optional | ||||
Communication Methods and Techniques | 9 | 60 | Italian | SPS/08 |
Cross-Media Communication | 9 | 60 | Italian | SPS/08 |
Data Analysis | 9 | 60 | Italian | SECS-S/01 |
Digital Communication | 9 | 60 | Italian | INF/01 |
Web Communication | 9 | 60 | English | INF/01 |
Second trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Marketing (advanced) | 9 | 60 | Italian | SECS-P/08 |
Sociology of Consumption | 9 | 60 | Italian | SPS/08 |
Optional | ||||
Neuromarketing | 6 | 40 | Italian | SECS-P/08 |
Third trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Media and Information Law (Advanced) | 9 | 60 | Italian | IUS/05 IUS/10 |
Optional | ||||
Advertising and Integrated Communication | 9 | 60 | Italian | SPS/08 |
Digital Media and Global Communication | 9 | 60 | English | SPS/08 |
Optional activities and study plan rules
1 - Lo studente deve conseguire 9 CFU in uno degli insegnamenti di seguito indicati.
L'esame di Analisi dei dati è obbligatorio per gli studenti che non abbiano sostenuto un esame di statistica di almeno 6 CFU nel triennio
L'esame di Analisi dei dati è obbligatorio per gli studenti che non abbiano sostenuto un esame di statistica di almeno 6 CFU nel triennio
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Data Analysis | 9 | 60 | Italian | First trimester | SECS-S/01 |
Digital Media and Global Communication | 9 | 60 | English | Third trimester | SPS/08 |
10 - Lo studente deve conseguire 9 CFU in uno degli insegnamenti di seguito indicati.
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Communication Methods and Techniques | 9 | 60 | Italian | First trimester | SPS/08 |
Cross-Media Communication | 9 | 60 | Italian | First trimester | SPS/08 |
2 - Lo studente deve conseguire 9 CFU in uno degli insegnamenti di seguito indicati.
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Advertising and Integrated Communication | 9 | 60 | Italian | Third trimester | SPS/08 |
Digital Communication | 9 | 60 | Italian | First trimester | INF/01 |
Web Communication | 9 | 60 | English | First trimester | INF/01 |
First trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Consumer and Shopping Behaviour | 9 | 60 | Italian | SECS-P/08 |
Corporate Communication and Public Relations | 9 | 60 | Italian | SPS/08 |
Conclusive activities
There are no specific sessions for these activities (e.g. open online courses).
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Final Exam | 21 | 0 | Italian |
Optional activities and study plan rules
6 - Lo studente deve conseguire 9 CFU a scelta libera.
7 - Lo studente deve conseguire 9 CFU a scelta tra ulteriori attività formative (stage, tirocini, laboratorio).
First trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Optional | ||||
Data Analysis | 9 | 60 | English | SECS-S/01 |
Economics of Communication | 9 | 60 | English | SECS-P/06 |
Network Society | 9 | 60 | English | SPS/07 |
Public Opinion Analysis | 9 | 60 | English | SPS/11 |
Web Communication | 9 | 60 | English | INF/01 |
Second trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Communication Research | 9 | 60 | English | SPS/07 |
Marketing (advanced) | 9 | 60 | English | SECS-P/08 |
Optional | ||||
Consumer Culture | 9 | 60 | English | SPS/07 |
Human Resources Management | 9 | 60 | English | SECS-P/10 |
Third trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Market Regulation and Business Practices | 9 | 60 | English | IUS/05 |
Optional | ||||
Digital Media and Global Communication | 9 | 60 | English | SPS/08 |
Research Methods | 9 | 60 | English | SPS/07 |
Optional activities and study plan rules
11 - Lo studente deve conseguire 9 CFU in uno degli insegnamenti di seguito indicati.
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Digital Media and Global Communication | 9 | 60 | English | Third trimester | SPS/08 |
Human Resources Management | 9 | 60 | English | Second trimester | SECS-P/10 |
12 - Lo studente deve conseguire 9 CFU in uno degli insegnamenti di seguito indicati.
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Economics of Communication | 9 | 60 | English | First trimester | SECS-P/06 |
Research Methods | 9 | 60 | English | Third trimester | SPS/07 |
3 - Lo studente deve conseguire 9 CFU in uno degli insegnamenti di seguito indicati.
L'esame di Data analysis è obbligatorio per gli studenti che non abbiano sostenuto un esame di statistica di almeno 6 CFU nel triennio
L'esame di Data analysis è obbligatorio per gli studenti che non abbiano sostenuto un esame di statistica di almeno 6 CFU nel triennio
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Data Analysis | 9 | 60 | English | First trimester | SECS-S/01 |
Network Society | 9 | 60 | English | First trimester | SPS/07 |
Web Communication | 9 | 60 | English | First trimester | INF/01 |
9 - Lo studente deve conseguire 9 CFU in uno degli insegnamenti di seguito indicati.
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Consumer Culture | 9 | 60 | English | Second trimester | SPS/07 |
Public Opinion Analysis | 9 | 60 | English | First trimester | SPS/11 |
First trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Advertising Strategy | 9 | 60 | English | SPS/08 |
Corporate Communication | 9 | 60 | English | SPS/08 |
Conclusive activities
There are no specific sessions for these activities (e.g. open online courses).
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Final Exam | 21 | 0 | Italian |
Optional activities and study plan rules
6 - Lo studente deve conseguire 9 CFU a scelta libera.
7 - Lo studente deve conseguire 9 CFU a scelta tra ulteriori attività formative (stage, tirocini, laboratorio).
First trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Network Society | 9 | 60 | English | SPS/07 |
Public Opinion Analysis | 9 | 60 | English | SPS/11 |
Optional | ||||
Data Analysis | 9 | 60 | English | SECS-S/01 |
Web Communication | 9 | 60 | English | INF/01 |
Second trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Optional | ||||
Communication Research | 9 | 60 | English | SPS/07 |
Third trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Research Methods | 9 | 60 | English | SPS/07 |
Survey Methods | 6 | 40 | English | SPS/07 |
Optional | ||||
Comparative Political Behaviour | 9 | 60 | English | SPS/11 |
Digital Media and Global Communication | 9 | 60 | English | SPS/08 |
Open sessions
There are no specific sessions for these activities (e.g. open online courses).
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Optional | ||||
Political Marketing and Public Affairs | 9 | 60 | English | SPS/08 |
Optional activities and study plan rules
4 - Lo studente deve conseguire 9 CFU in uno degli insegnamenti di seguito indicati.
L'esame di Data analysis è obbligatorio per gli studenti che non abbiano sostenuto un esame di statistica di almeno 6 CFU nel triennio
L'esame di Data analysis è obbligatorio per gli studenti che non abbiano sostenuto un esame di statistica di almeno 6 CFU nel triennio
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Data Analysis | 9 | 60 | English | First trimester | SECS-S/01 |
Web Communication | 9 | 60 | English | First trimester | INF/01 |
- Lo studente deve conseguire 9 CFU in uno degli insegnamenti di seguito indicati.
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Communication Research | 9 | 60 | English | Second trimester | SPS/07 |
Comparative Political Behaviour | 9 | 60 | English | Third trimester | SPS/11 |
- Lo studente deve conseguire 9 CFU in uno degli insegnamenti di seguito indicati.
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | Lesson period | SSD |
---|---|---|---|---|---|
Digital Media and Global Communication | 9 | 60 | English | Third trimester | SPS/08 |
Political Marketing and Public Affairs | 9 | 60 | English | Open sessions | SPS/08 |
First trimester
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Big Data and Digital Methods | 12 | 80 | English | INF/01 SPS/08 |
Media and Politics | 9 | 60 | English | SPS/08 |
Conclusive activities
There are no specific sessions for these activities (e.g. open online courses).
Courses or activities | Max ECTS | Total hours | Language | SSD |
---|---|---|---|---|
Compulsory | ||||
Final Exam | 21 | 0 | Italian |
Optional activities and study plan rules
6 - Lo studente deve conseguire 9 CFU a scelta libera.
7 - Lo studente deve conseguire 9 CFU a scelta tra ulteriori attività formative (stage, tirocini, laboratorio).
Course location
Milano
Tutors professors
Reference structures
Contacts
- IMMATRICOLAZIONI E AMMISSIONI
http://www.unimi.it/studenti/matricole/77650.htm
A.Y. 2025/2026
A.Y. 2024/2025
A.Y. 2023/2024
A.Y. 2022/2023
A.Y. 2021/2022
A.Y. 2020/2021
A.Y. 2019/2020
A.Y. 2018/2019
Official documents